PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av rid54
Nu måste jag speklera lite här... Har du kollat så det inte finns något separat tomgångssystem på dessa förgasare? Jag kan inte alla SU i detalj, men vissa Zenith-Stromberg hade nån abrovink för tomgångsluft, med en bimetallfjäder dessutom för någon sorts temperaturkompensation. Har inget minne av att ha sett just det på en SU, men det kan ju finnas någon skruv nånstans som inverkar.

Mvh
/RID
av hanjan
Nej, någon speciell tomgångsanordning finns ej. Man skall ställa gasspjället "lite" öppet med en ställskruv och sedan justera munstycket för bästa tomgång. Munstycket påverkar inte tomgångsvarvtalet. En annan fundering, om det skulle läcka in tjuvluft ex v vid spjällaxeln, så betyder det att luftströmmen inte passerar munstycket och därmed inte dra in bensin, eller?
av LarsBd
En viss del av luften smiter förbi spjället och får med sig bränsle och kommer all tjuvluft förbi spjället via felaktigt monterade spjällaxelbussningar går det inte att justera tomgången men motorn går för övrigt "perfekt".
av rid54
I en SU måste luftströmmen förbi munstycket under reglerkolven för att bränsle ska följa med. Spjället sitter efter reglerkolven och om det läcker i spjällaxelbussningarna tror jag inte mycket bränsle hänger med just den luften; däremot påverkas ju tomgången av luftöverskott.
/RID
av hanjan
Har kollat igen med startspray runt spjällaxlarna, nästan ingen märkbar förändring av tomgångsvarvet. Axlarna känns inte glapp, har haft förgasare (dock inte SU) som har haft betydligt mer glapp utan att tomgången har rusat. Har märkt att motorn måste gå ganska länge på choken innan den går utan att stanna, Kan det vara så att en alldeles för mager bränsleblandning gör att den rusar på tomgång? Men å andra sidan då borde den väl inte vara stark och gå bra när den är varm? Hade loss förgasarna för femtioelfte gången lyste med en lampa och nog verkar det som spjällen sluter tätt. Skall snart in på besiktningen, undrar vad dom säger om hög tomgång, och hur det påverkar avgaskontrollen?
av rid54
I verkstadshandboken (länk i ett inlägg ovan) står om hur förgasarnas blandning ställs in; man ställer vid tomgång och sedan ska inställningen funka för hela användningsområdet. Du kan ju prova att magra ut blandningen lite. Min erfarenhet pekar nog mer på att hög tomgång hänger ihop med fet blandning än med mager. Har bilen bromsservo? Prova att plugga vacuumuttaget till servon.
/RID
av LarsBd
hanjan skrev:lyste med en lampa och nog verkar det som spjällen sluter tätt
Det är inte ljus som gör att tomgången rusar utan luft, provade du att blåsa genom spjällen?
Användarvisningsbild
av Hasse63
Om man sänker tomgången för mycket så stannar motorn, visst är alla med på det :?:

Det man gör då är att man stänger gasspjället/ eller om det är två -spjällen, och motorn får då mindre och mindre luft och bensin... Om spjällen är helt stängda så stannar motorn för då får den ingen luft. Så något är fel då du säger att dom är eller verkar vara stängda.

Ta lös förgasarna och kontrollera dom noga. Om du gör som LarsBd skriver att blåsa och samtidigt håller för här och där så ska det gå tungt om spjället är helt stängt.

Du du är 100% säker på att de är stängda så kan du kolla i länken nedan och göra en grundinställning. vissa "mått" som tillhör dina förgasare kan du ta från länken ovan. Om du inte får till dom så vänd dig till firman som renoverade dom... För visst var det det?

http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =9&t=11954

Lycka till :wink:
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag har varit med om att kolvarna kärvar lite p.g.a. att munstyckena inte sitter 100% rätt. Kan ju vara nålarna också som sitter lite snett. På B16 och B18 sportmodellerna med SU är nålarna fasta (B20 har fjädrande nålar), så är det nya grejer så är ju inget att "spela på".

Mvh
Lennart
av hanjan
Att motorn inte går på ljus är vi nog ganska överens om. Vad jag menade med det var att om man håller en lampa på ena sidan förgasaren och tittar på andra sidan och inte kan se att del "läcker igenom" så torde det vara ganska tätt. Tilläggas kan att det var mörkt i garaget när jag testade. För trots allt är det ju så att spjällen skall vara lite öppna, m h a tomgångsskruven. Om jag nu har skruvat ur justerskruvarna helt och hållet så borde inte motorn gå alls. Provade med att sätta en plastpåse runt luftfiltret, en i sänder, motorn började genast gå ojämt och var nära att stanna. Spelade ingen roll vilken av förgasarna som jag testade på. Så visst tyder det på att spjällen inte är täta, så vida det inte kan läcka igenom någon annan stans. OK, får leta vidare. ?:-/
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]