PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

hur är det när det kommer till tjuvluft då? kan du få sotiga stift om motorn får mer luft än vad det är tänkt eller gäller det bara för mycket bensin som inte förbränns ordentligt? anledningen till att jag fråga det är att bromsservoslangen som går från bromsservon till insuget har en bit på kanske nästan en decimeter som är väldigt sprucken närmast insuget, sen har jag inte testat med startgas runt om vid packningarna på insuget och förgasaren så jag vet inte om dom heller är hela och täta. :???:
Tjuvluft borde rimligen magra ut blandningen och ge "vita" stift, men det blir en hel del "växelverkan" mellan olika system, så det är svårt att förutse hur saker utvecklar sig. Det bästa är om allt som ska vara tätt, är tätt. Inkl sugslangar, packningar mm... Rent generellt så är det väl ändå enklast att först titta över alla slangar till/från motorn och sedan gå på de mer komplexa sakerna, som förgasare, fördelare mm. Vevhusventilationen kanske inte direkt påverkar körningen, men om den är helt fel anordnad eller om slangarna är kass, kan det ansamlas olja i luftrenaren och då blir motorns andning påverkad. Vevhusventilationen bygger på att nippeln i insugningsröret har en ren passage i lagom storlek (för att "lagom" sug ska uppstå); kolla den nippeln och slangen om du ändå kollar slangar etc.
Mvh
/RID
rid54: ja okej bytte ut slangen från bromsservon till insuget idag med ny fräsch slang så då tar han inte tjuvluft där i alla fall. :)
däremot märkte jag att när jag tog dän slangen från nippeln på bromsservon så var det lite gul-brun vätska där som såg ut som utspädd motorolja och luktade bensin vad kan det bero på och är det något jag behöver oroa mig för? :???:

det tycker jag låter som en bra idé ska börja med det. :) ibland blir jag lite ivrig och ska titta alla ställen och saker samtidigt istället för att börja i rätt ända och ta en sak i taget. :wink:

pratade med pappa om det här och han sa att det bästa är att aldrig hålla på och peta och ha dän saker som faktiskt fungerar (i alla fall kanske inte jag som inte kan allt) utan mena på att eftersom traktorn går så pass ojämnt (vi har ställt tändningen så gott vi kan men den går ojämnt på grund av kammen som verkar börjar dra nån gång strax innan 2500 varv och går inte så bra på tomgång och på låga varv) så förbränner den inte bränslet som den skulle gjort med en original kam och rätt tändinställning. så han sa vi byter kammen i sommar och så ser vi vad vi behöver göra sen. det tyckte jag också lät bra, tur jag har pappa! :D vad tror ni om den teorin?
Man blir lätt lite "ivrig" och vill kolla allt, så är det. Jag tror att man måste titta på systemen ett i taget.

1. Motorn. För att kolla rätt funktion så måste ju alla grejer som hör till motorn vara OK. Skippa bromsservo och annat som inte har direkt med motorn att göra, när du vill ställa in/justera/anpassa motorns sätt att arbeta. Bromsservon hör ju inte till motorn! Plugga den nippeln, om du tror att den stör ditt jobb med inställningarna (men kom ihåg att bromsservot inte är aktivt....!).

2. Annat. Om du hittar vätska vid bromsservot måste du försöka reda ut vad det är för substans! Det är troligen inte motorolja (om det inte är nåt drastiskt fel någonstans), eftersom det ska vara en sugfunktion MOT motorn. Däremot kanska det kan vara bromsvätska? Kolla, och kolla igen..! Förlorar du bromsvätska? Att det luktar "bensin" är väl kanske inte en avgörande faktor.... det är trots allt en bensinmotor och många grejer i motorrummet torde lukta bensin. Bromsvätska är en typ av eter (ofta) och dess doft är lite speciell; inte som en olja, liksom. Det är inte en olja alls.
Mvh
/RID
ja jag tror det är bäst för då kan du lättare komma ihåg vad du gjort än om du vart lite överallt och inte riktigt vad du gjort och inte. :)

okej allt i tändväg är bytt förutom tändspole och fördelare och det är riktiga delar inget billigt eller begagnat det tjänar du ändå inget på. förgasarmembran förgasarolja är bytt och en snabb genomgång av förgasaren är gjord. tändtift, tändkablar och fördelarlock har jag bytt. fick en läcka på soppa röret så skarvade med slang och satte dit ett genomskinligt bränslefilter. och så har jag bytt batteri, kylare, fixat värmepaketet, ställt tändningen och brytaravståndet ordentligt och gjort en motortvätt det är nog det jag gjort. :) slangen från fördelaren ser bra ut och är hel (möjligen lite för tunn tycker jag men det har kanske ingen betydelse? sen sitter det ju en till slang från en grej på höger sida av blocket (alltså höger sida sett från att du tittar in i motorutrymmet och mekar) och går till en nippel på insuget. den slangen ser bra ut men sitter ingen slangklämma på den. kanske ska tillägga att traktorn alltid startat och gått varenda gång jag åkt har endast haft problem med dåliga tänddelar och dåligt ställd tändning.

gick ut och kollade lite mer noga med ficklampa och såg att det mycket riktigt var lite bromsvätska på nippeln. vad jag kan se så har jag inte förlorat en droppe bromsvätska sen jag köpte den i somras. kan jag alltså pusta ut nu angående bromsservon?
Senast redigerad av 1 volvo142traktor, redigerad totalt 0 gånger.
Jag tror du kan pusta ut ang bromsservot (om slangen är hel :) ).

Slangen från höger sida blocket är "sugsidan" av vevhusventilationen. Där ska inga slangklämmor finnas, men slangen ska vara "smidig", så den tätar. Andra änden av denna ventilation är en slang från oljelocket till luftrenaren, hoppas detta finns kvar då det annars bli lite hursom med vevhusventilationen...

Tycker det låter som du fixat väldigt mycket och jag hoppas verkligen du får det hela att funka bra!
Mvh
/RID
okej skönt och slangen är hel. :)

okej den slangen är mycket fräsch och sitter bra på nippeln så den tätar ordentligt och inte ramlar av eller glider av. :) nej den slangen har dom tagit bort och satt dit ett oljepåfyllningslock utan hål för den slangen. men hur fungerar vevhusventilationen egentligen? är det enbart för rening av dom gaserna eller har den inverkan på hur motorn går också?

ja jag med stort tack för all hjälp! :D
I den här motorvarianten är det så, att det sugs in luft i insugningsröret när motorn går, genom nippeln och slangen till motorblockets sida. Detta gör att vevhusgaserna sugs in i motorn och förbränns (vilket är bra). Emellertid måste det ju också komma IN luft i vevhuset och detta ska gå via oljelocket och en slang till luftfiltret, så att endast ren luft kan sugas in i motorn. Om det sitter ett gammalt oljelock, så sugs luft in utan nämnvärd rening, inte riktigt bra men inte akut farligt.

Det tråkiga är när man kör med hög last, för då kommer det ut vevhusgaser både den vanliga vägen genom slang och nippel och dessutom ut ur oljelocket (det blir mer vevhusgaser när man kör hårt pga motorns inre läckage i cylindrarna). Om originalslangen finns, så går gaserna från oljelocket till luftrenaren och in i motorn den vägen också och förbränns, men utan slang (och rätt oljelock) så går gaserna rätt ut i luften. Inte helt bra men inte farligt.

Så länge nippeln inte är igentäppt (det kan den bli, men är lätt att rensa med ett 2-3 mm borr) bör du inte få problem med motorns funktion. För bästa miljöläge bör det vara hela originalpaketet med slang från oljelocket. Man vill inte ha in dessa gaser i kupén, för de är ohälsosamma och luktar inte gott heller... :)

/RID
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]