PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Jag "ramlade" in här plötslig.... Håller egentligen till på 740-forumet. Jag hade en gång en Volvo PV, som jag fick "bra snurr" på. Jag använde "bara" standard grejer (för att hålla ner kostnaden), b.la använde jag begagnade förgasare från Alfa Romeo. Motorn var en " senare" modell av B18, som borrats till standard B20. Kammen en standard D-kam (som satt i tidigare B20E-motorer). Toppen var en standard B20A 74-års modell (med "dom stora" ventilerna) som planades 5mm till 10,5 komp. Förgasare tog jag från en Alfa Romeo GTV 2,0 från 74 Dubbla DCOE 40mm. Avgars, standard B20 grenrör, resten Volvo's 2" sportsysten. Fördeladen var en standard från en Amason 123 GT (utan vacumdosa). Felet många gör är för stora förgasare och för stort avgasrör, Det blir sämre körbarhet vid "normal" körning (stadskörning) men kan fungera på motorväg. PV'n var helt underbar att köra, kanonstark på låga varv och "rena racern" om man drog på. Dock hade jag inga starkare ventilfjädrar, så ventilerna "släppte vid c:a 180 km/tim. på 4-ans växel (hade ingen varvräknare) men jag hade overdrive så den gjorde "en bit" över 200 "knyck". Var så stark på låga varv att man kunde köra den på tomgångsvarv (c:a 800rpm) med overdriven på, då gjorde den 45 km/tim utan några som helst "ryck eller krumbukter". Bilen såldes -91 efter 8000 bekymmer fria mil. Enligt bilregistret finns den numera i Boråstrakten, avställd sedan många år.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av SnickarD
Ett intressant ihop plock! Tanken är väl att jag ska behålla kammen och toppen och bara byta lite småsaker runt om som tex förgasare å avgasrör..

Kanske fick jag svar på den fråga jag ställde i början också, att gå ner till 2" avgassystem ska inte påverka prestandan negativt, snarare positivt? Någon som instämmer eller anser annat..?
Jag skaffa 2,5" mest för att jag trodde de skulle låta fränt, men insåg efter ett tag att de låter bara högt å eländigt. Inte kul att åka mer än till byn med den! :???:
Användarvisningsbild
av lennarte
Det var mycket lättare att få tag på bra förgasare billigt på den tiden (1986), men jag utgick från att jag hade 2L cylindervolym och c:a 120 - 140hp. Alfan jag tog det ifrån tror jag hade 140 hp. Provade först med förgasare från en Alfa GTV 1,8L från -68 (DCOE 38mm), Funkade bra, men saknade det där "lilla extra". Stiften blev alldeles vita (överhettning av för mager blandning), men som sagt ovan, DCOE 40mm blev "kanon". Kollade "för skojs skull" på Laga.se, fanns ingenting.... Glömde en sak innan, insugningsröret köpte jag av en kompis som hade "överblivna trimdelar" och grenröret var från sport 144-a där insuget inte sitter ihop med grenröret.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av SnickarD
För att uppdatera den som är intresserad...

Har införskaffat ett nytt block med smidda kolvar+stakar och balanserad vev! Även lättat svänghjul. På de ska de sitta en 44/37 topp me dubbla fjädrar som ja fick med. Till det även en 36/36förgasare som jag fått tag på billigt, så nu börjar de bli dags att dra på mekaroverallen! :D
Dock så står de just nu en skokartong (740) i garaget och tar plats, att man inte kan låta bli att köpa objekt... :roll:

Men som med allt så kommer de lite frågor.. Ska jag köpa en ny kamaxel eller ska jag återanvända den som sitter i min "gamla" motor som gått kanske 1000-1500mil? De är en kg17 kam och den har väl fått gå ganska hårt och vet för närvarande inte hur den ser ut då den fortfarande sitter i motorn som sitter i bilen :) Tycker inte att det är så mycke miltal för en kam så tänkte att man kanske kunde snåla in lite på de..

Sen har jag just nu i bilen en elektrisk bränslepump med en BTR på 0,2bar, anpassat till mina weber 45or som sitter på nu. Kan jag använda de till 36/36an? De vore ju de smidigaste.. :roll:
Användarvisningsbild
av SnickarD
Börjar fundera på om jag ska ha kvar weber 45orna iaf, istället för en DCD... Men är 2" avgassystem bättre än 2,5"? Har 2,5" nu å tycker de låter för mycket.. låter liksom inte gött utan bara högt. 2" borde väl inte strypa effekten betydligt? :???:
av Andis
Väntar med spänning på att få höra hur dit bygge kommer gå :-)

Tänkte på en grej med kammen det finns inte roller kam att få tag i till B20?
Brukar bli underbar gång med sån kam i jänkarspisarna. Tänkte att B20 har ju trimmats i otaliga versioner kanske någon tagit fram det till dom med?

Har även för mig att jag sett en firma som tagit fram andra viparmar till B20 som skulle hålla bättre precision än originalen som tydligen diffar lite i produktion enligt deras hem sida.

Även vipparmarna skulle jag se om man kunde få tar i roller vipparmar.

Håller med dig ang avgasrör inte kul när det blir för dovt och mycket resonans muller. Går inte att lösa med extra ljuddämpare?
Hur grovt var 1973 års 144 Grand Delux Fuel Injection med B20E avgasrör? Min Mamma hade en sån när jag var liten har helt för mig att den hade grövre avgasrör men draget precis lika dant som övriga 140 serien hade men att det var grövre.

Annars kanske ett sånt avgassystem fungerar för din effekt? Den gick tyst och fint med det kommer jag ihåg. Man brukade börja höra bensinpumpen surra vid 140 km/h bakifrån men inget avgasljud.

Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av SnickarD
Roller kam? :roll: Är inte så påläst på olika märken så länka gärna!
Viparmarsbryggan har ja inte ens tänkt på, men de kan väl spela in om man ska va riktigt finslipad. Vette väl om de spelar in så mycke så att jag kommer kosta på de dock! Original är väl 1,75" avgassystem..? Har två dämpare, varav en alldeles på slutet, men de är ett väldigt dovt och jobbigt ljud iaf! Så kommer antagligen bli 2". Bygger de själv precis som de jag har nu, billigast så! ;) Vill förstås att de ska låta lite, men inte så de blir ohållbart att åka mer än i stan.. Weber 45orna sjunger ju också rätt skapligt så man behöver inte så grova pipor :D
Användarvisningsbild
av Hasse63
Finns inte mycke som inte testas.
http://www.agap.se/res/Default/AGAP_Volvo_B20_5.pdf

Då du tar ut KG17-kammen så tänk på att märka upp lyftarna så de kommer på samma plats som de är inkörda på om du ska använda den i en annan motor. om du blandar ihop lyftarna så är det bättre att sätta dit nya lyftare, annars så slits nockarna ner snabbt.
Jag är intresserad av den om den är fin och till salu :wink: går att mäta upp nockarna och se om någon gått ner sig.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 16

Åkt lite i helgen: - gubbe i V90 som ligger[…]

Är inte det kutym, att man bara redovisar &a[…]

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]