PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av _hagitch_
#47621
Hasse63 skrev:Ta en b20 så vår du lite mer volym. de är den skillnaden mellan B18,20. På alla B20 har du dessutom färte för vexelströmsgenerator
men det är väll anorlunda fästen om ja ska ha ner den i en pv..tänkte på hur mycket jag skulle behöva bygga om?...någon som vet?
av Arne
#47743
Du behöver PV:ns "framfötter" från en B18. Om du har en PV som är äldre än 1961-62 års modell så ska man egentligen byta framvagnsbryggan, men det går om man brickar upp under gummikuddarna fram för att undvika att motorns transmissionskåpa tar mot styrsnäckan. Sen behöver du givetvis en växellåda som passar till B18 & B20. Ändra även lamporna och övrig elektrisk utrustning till 12V.
av _hagitch_
#47805
Arne skrev:Du behöver PV:ns "framfötter" från en B18. Om du har en PV som är äldre än 1961-62 års modell så ska man egentligen byta framvagnsbryggan, men det går om man brickar upp under gummikuddarna fram för att undvika att motorns transmissionskåpa tar mot styrsnäckan. Sen behöver du givetvis en växellåda som passar till B18 & B20. Ändra även lamporna och övrig elektrisk utrustning till 12V.
Okej...det mesta förstog jag, men itne vad som menas med framfötter?
av _hagitch_
#47866
Rådlös skrev:Framfötter = främre fästen för motor och gummikuddar.
okej..så det är alltså 4 fästen för en b18? det är ju bara 2 på b16...
av _hagitch_
#47932
Rådlös skrev:Njaeäää. Möjligen tre och du räknar växellådsfästet?
jasså då fattar jag :P...motorfästena som sitter på motorkuddarna:P hade alldrig hört ordet framfötter förut :D hehe
av _hagitch_
#50618
Arne skrev:Du behöver PV:ns "framfötter" från en B18. Om du har en PV som är äldre än 1961-62 års modell så ska man egentligen byta framvagnsbryggan, men det går om man brickar upp under gummikuddarna fram för att undvika att motorns transmissionskåpa tar mot styrsnäckan. Sen behöver du givetvis en växellåda som passar till B18 & B20. Ändra även lamporna och övrig elektrisk utrustning till 12V.
men hur blir det med växellådan då?? måste man bredda kardantunneln också?
av Arne
#50662
Nej, om du ska montera en B18/B20 i PV:n så använder du dig av en M40 låda från en B18/B20, den passar rakt av på växellådsbalken, du kan inte använda B16 lådan då den har närmare mellan skruvarna till sprängkåpan. Sitter det en M4 låda eller en treväxlad låda i PV:n nu så passar inte hastighetsmätarwiren heller, men om det sitter en M40 B16 så passar även hastighetsmätarwiren.
av _hagitch_
#50899
Arne skrev:Nej, om du ska montera en B18/B20 i PV:n så använder du dig av en M40 låda från en B18/B20, den passar rakt av på växellådsbalken, du kan inte använda B16 lådan då den har närmare mellan skruvarna till sprängkåpan. Sitter det en M4 låda eller en treväxlad låda i PV:n nu så passar inte hastighetsmätarwiren heller, men om det sitter en M40 B16 så passar även hastighetsmätarwiren.
okej okej...då får jag se om jag bygger om efter sommarjobbet :)

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]