PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#251453
Dåliga tändstift, igensatt luftfilter, sliten förgasare, dåligt fördelarlock, dåliga brytare eller tändkablar, ingen luftförvärmning, sliten motor (dåligt komp).
Hur servar du motorn?
av jonathanvolvo
#251457
tändstift luftfilter fördelarlock rotor tändkablar brytare och hela den baletten är bytt. den står på 20grader nu och brytar spetsarna på 0.40 aså den går ju köra med och så men rediga orket är inte där .och tändningen va ej redig innan. och den har gått redigt med den förgasaren innan. ventilerna är inställda och sånt men har ej kollat kompet på den men tycker det är inte dåligt. vad menar du med hur ja servar den kan man serva på olika sett hehe;)
av Rådlös
#251472
Hur man servar? Det kan ju vara hela skalan från att inte göra något alls till att hålla motorn näst intill nyskick. Så det var alltså inget nervärderande mot dig.
Vad jag avsåg var närmast det du räknade upp, nya tändstift, olja och filter, hålla rent och torrt runt fördelare och tändkablar m.m. Och byta t.ex. termostat när det behövs. Termostater är inga "evighetsmaskiner". Även förgasare slits i spjäll och axlar. Dom kan börja läcka tjuvluft. Även flottörventilen slits. Och naturligtvis, skall förgasare ställas in på rätt sätt.
En sak som många inte är medvetna om är att smörja fördelaren. Det gör man uppe i fördelaraxeln, under rotorn. Där sitter en filtsudd. Den skall ha någon tesked olja varje år. Utan smörjning där rör sig inte centrifugalvikterna på rätt sätt. Eftersom du har bytt fördelare, utgår vi från att du kände till detta, men det kan ju vara ett tips till någon oinformerad som läser detta.
Så till slut, ett kompprov på motorn kan kanske vara på sin plats.
av jonathanvolvo
#251480
okej får väll göra de men kan ju till 99%säga de inte är kompet. men skit samma. så här va de den gick som den skulle så tänkte ja ehh serva den lite så ja planade toppen bytte toppapackning och de ju sen tänddelarna som ja skrevit innan sen va de inget avgassystem så körde och svetsade de hos en polare och när vi fick på avgasröret så gick den bara på 3 och gick knappt köra sen har den krabbat med massa annat som nu är åtgärdat och nu är ja här att den inte går 100rent och kan ju nämna att fördelarn ändrades ett antal gånger under resan när vi försökte hitta felet innan. så där ha rni att bita i:P
av Frownlayer
#251652
det låter helt klart som ett vanligt epa/a-traktor fel...

pöjkarna orkar inte vänta, och skruvar med all sin iver för att hinna testköra den så snart som möjligt.
t.ex. hur planade ni toppen, slip eller fräs? ett eller flera skär? blev alla förbränningsutrymmen lika stora? var stiften i när ni gjorde arbetet? blev allt ihopmonterat på korrekt sätt? hur stor dwell har du?
jag kan fråga 1000 frågor till... vi kan inte sitta här och servera ett bra svar, du måste ge oss lite info...

att en motor står högt, brukar kunna göra den 100 gånger rappare, och jävligt piggare... så ditt problem ligger troligen någon annanstans...

tendenser vid högt ställd tändning är:
eftergång, hög värmebildning, spikning, samt att stiften måste ha högre värmetal...


ett bra tips är... Gör OM gör RÄTT...
Drivaxel xc90 sport.

Hej, har tidigare haft en v50 med sportchassi och […]

Använder Milenco Aero till XC40. Tror att de[…]

Som titeln lyder, Köpa v60 "VEA" mo[…]

Jag skulle inte råda någon att inte ko[…]