- tor 15 jan 2009, 17:34
#251472
Hur man servar? Det kan ju vara hela skalan från att inte göra något alls till att hålla motorn näst intill nyskick. Så det var alltså inget nervärderande mot dig.
Vad jag avsåg var närmast det du räknade upp, nya tändstift, olja och filter, hålla rent och torrt runt fördelare och tändkablar m.m. Och byta t.ex. termostat när det behövs. Termostater är inga "evighetsmaskiner". Även förgasare slits i spjäll och axlar. Dom kan börja läcka tjuvluft. Även flottörventilen slits. Och naturligtvis, skall förgasare ställas in på rätt sätt.
En sak som många inte är medvetna om är att smörja fördelaren. Det gör man uppe i fördelaraxeln, under rotorn. Där sitter en filtsudd. Den skall ha någon tesked olja varje år. Utan smörjning där rör sig inte centrifugalvikterna på rätt sätt. Eftersom du har bytt fördelare, utgår vi från att du kände till detta, men det kan ju vara ett tips till någon oinformerad som läser detta.
Så till slut, ett kompprov på motorn kan kanske vara på sin plats.