PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ståhl
Hasse63 skrev:Glapp spjällaxel i förgasaren (tjuvluft), hål i membranet (litet som en nålsöga räcker) glapp fördelare, för mager blandning.
spjällaxeln är oglapp.
Membranet är nytt.
Fördelaren kan vara en orsak.
Mager blandning? kör på ren 95.
Användarvisningsbild
av Hasse63
Känn på axeln som rotorn sitter i om den glappar radielt (sidled) axielt (upp och ner) glappar dom alla lite. En fördelare som det knappt känns glappet i "funkar" men då det börjar bli lite mer så går det ryckit då brytaravståndet inte blir rätt/ konstant.
Användarvisningsbild
av Ståhl
Hasse63 skrev:Känn på axeln som rotorn sitter i om den glappar radielt (sidled) axielt (upp och ner) glappar dom alla lite. En fördelare som det knappt känns glappet i "funkar" men då det börjar bli lite mer så går det ryckit då brytaravståndet inte blir rätt/ konstant.
Okej, Eller så kanske det är så att "lyftarna" på den axeln som lyfter brytarna kan vara olika nerslitna?

Fast om det är något sånt så tycker man ju att den borde gå lika dåligt vid tomgång/låg gas och hög gas?
av Frownlayer
det kollar du enkelt med en mätare som klarar att mäta dwell. vilket menar lyfthöjden på brytaren. om den går emellan 55-65 så är det helt normalt. 50-70 acceptabelt. 45-75. byt fördelaren. helst till en 123-ignition...
Användarvisningsbild
av Ståhl
Frownlayer skrev:det kollar du enkelt med en mätare som klarar att mäta dwell. vilket menar lyfthöjden på brytaren. om den går emellan 55-65 så är det helt normalt. 50-70 acceptabelt. 45-75. byt fördelaren. helst till en 123-ignition...
Okej, nu är det nästan så man önskar att det inte är tändningen som orsakar detta krångel. :|
Användarvisningsbild
av P1800
Hej,

Du kanske ska kolla plattan som brytarspetsarna sitter på, den som vrids av vakumklockan. Min bi, en 1800ES gick som en påse nötter då jag köpte den. Dålig tomgång och motade vid gaspådrag. Då jag tog ur fördelare och snurrade på den vippade hela brytararrangemanget. det innebär naturligtvis fel tändpunkt och brytaravstånd. Efter demontering och lite justering och smörjning blev det en helt annan bil. (dessa delar är inte unika för E-modellen utan liknade på alla B18 / B20 utom vissa sport som bara har centrifugalreglering)
av Amarace
Frownlayer skrev:det kollar du enkelt med en mätare som klarar att mäta dwell. vilket menar lyfthöjden på brytaren. om den går emellan 55-65 så är det helt normalt. 50-70 acceptabelt. 45-75. byt fördelaren. helst till en 123-ignition...
Hmm, det är inte normalt att det pendlar, max nån grad kan vara acceptabelt. Pendlar den mellan 55-65 går den ju inte ens att ställa. (ska för övrigt stå mellan 59-65 grader, men alltså fast på det gradantalet).
Dwell är förvövrigt Kamvinkel.
Användarvisningsbild
av Ståhl
P1800 skrev:Hej,

Du kanske ska kolla plattan som brytarspetsarna sitter på, den som vrids av vakumklockan. Min bi, en 1800ES gick som en påse nötter då jag köpte den. Dålig tomgång och motade vid gaspådrag. Då jag tog ur fördelare och snurrade på den vippade hela brytararrangemanget. det innebär naturligtvis fel tändpunkt och brytaravstånd. Efter demontering och lite justering och smörjning blev det en helt annan bil. (dessa delar är inte unika för E-modellen utan liknade på alla B18 / B20 utom vissa sport som bara har centrifugalreglering)
Detdär har jag faktiskt funderat på om det kan vara så att den inte orkar vrida tillräckligt förens den får tillräckligt med gas. Kan det vara så?
Användarvisningsbild
av P1800
Jag tror inte att du märker speciellt mycket av om vakumförställningen kärvar. Om jag fattat rätt kopplar man bort den vid trimning. Någon annan kan säkert kommentera detta bättre. Verkliga problem blir det om den är glapp för då blir tändningen helt slumpartad.
Användarvisningsbild
av Ståhl
P1800 skrev:Jag tror inte att du märker speciellt mycket av om vakumförställningen kärvar. Om jag fattat rätt kopplar man bort den vid trimning. Någon annan kan säkert kommentera detta bättre. Verkliga problem blir det om den är glapp för då blir tändningen helt slumpartad.
Okej.

Men jag tycker det endå är mysko att den bara går ryckigt vid ett visst gaspådrag.
Både över och under det gaspådraget så går den som en klocka :|

Hej Jag ser att det portproblemet har funnits l&au[…]

Är det någon som har den senaste MMM2 s[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Finns det någon ÅF för turbofj&au[…]

Visa din semesterbil(d)

En Saab V4 20250630_155311.jpg En tidig s&ari[…]