PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Raggo
Jag har b18 motor i a-traktorn och efter jag bytte till 123-ignition så fick ja ner bränsle förbrukningen till 1.07l/mil stadskörning, före drog den ca 1.3l/mil i stadskörning...
av Rådlös
Det är en elektronisk tändning, inbyggd i fördelaren, som du alltså byter ut. Du får en helt ny fördelare med förutom nya lager etc. etc. också har ett "underhållsfritt" elektroniskt tändsystem.
Läs mer här: http://www.123ignition.se/
Kostar en slant, men inget är gratis nu för tiden. Och vad kostar dålig bränsleförbrukning, miljöförstöring, driftstörning m.m. Dessutom har du kommit halvvägs till en etanolkonvertering. Har du en sliten fördelare, så är detta ett alternativ.
av anp
Arne skrev:Kom ihåg att byta flottören till en i mässing om du ska köra på höga halter av E85, annars förintas flottören om den är i plast.
Weber 32/36 är en ekonomisk förgasare.
Gammalt inlägg, men är flottören i aktuell förgasare av annat material än de i ex,vis 240/740?

Alla de förgasarbilar jag konverterat själv, eller sett andra konvertera. Har inte fått några problem med flöttörerna p.g.a etanolen.

E85 fungerar för övrigt tillfredställande på förgasarmotorer, underförutsättning att konverteringen är rätt injusterad.
Dock kan vissa förgasare, liksom insprutningsmotorer vara svåra att konvertera/justera.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ännu en gång: Ge mig ett exempel på en plast som tål bensin men inte etanol.
av pevalge
vilkenkarl skrev:Hm, E85 funkar normalt inte så bra på förgasarmotorer...
Hasta snarare iväg till skroten och riv åt dig en B230:a med sprut, så får du både fart och ekonomi. B 230F (sena 740/940) är busenkla att skruva i, glöm bara inte att sno elektoniken. Bästa dealen får du om du kommer över en utrangerad hålk med bra snurra.
Hur mycket jobb är det att sätta in en B230F tex i en 142 och måste du då regga om den?
Vw passat

Varför skulle VW betala rep på en 8 &ar[…]

AC & kylfläkt

OBS! Viss irioni i ovanstående inlä[…]

Ovärderlig information! Bra jobbat!.

@atteatte , Har varit ute och tittat lite nu me[…]