Mikaelvanheden skrev:Volvo ändrade sina oljerekommendationer från motorolja till ATF olja för annars håller inte lamellerna i overdriven.
Jag mailade Volvo support i Göteborg i veckan och fick idag svar att det skall vara ATF olja. Då passar Dexron 3 bra för den fanns när overdriven var i produktion.
Om du mailats med dom borde dom ha upplyst om att Dexronoljor är tabu i Volvos äldre lådor, det ska vara en Typ F/G olja om du ska ha ATF (Ford Spec alltså, inte GM som Dexron är).
Bara för att en OLja fanns i produktion betyder ju inte att den är universiell.
Och VÄxellådsolja ska man aldrig ha i en Overdrive, däremot i en vanlig M40/M45 går det, men då ska det vara GL1 som inte har några tillsatser.
Overdriven fungerar utmärkt med en Motorolja, gjorde då, och gör det nu, men ATF F/G fungerar lika bra/bättre om man vill det. Men Dexron är inte bra för varken dom gamla Automatlådorna eller Overdriven, overdriven slirar lättare, kan slira till när man lägger i den, kan bli lite ryckig vid i/urläggning o.s.v. Plus då att dom brukar kunna börja läcka olja av nån konstig anledning.
Jag kör själv med ATF typ F/G i mina overdrivelådor, men har kört med Motorolja ibland också, även testat Dexron, vilket ju inte var någon hit.
Men alla är ju fria att testa det dom vill, på egen risk :)