PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Noise
nån som vet om Castrol GTX 15W-40 High Mileage är bra att köra i m41 växellådan?
eller är det bättre eller ingen skillnad att köra med en standard 10w-40/30 olja?
av LarsBd
En billig olja som uppfyller Volvos specifikationer är bäst, Biltema eller liknande är ett utmärkt val. Dom enda som blir glada av att du tömmer en svindyr olja i växellådan är oljebolaget och staten som får in mer moms.
av Rådlös
Så här står det i en instruktionsbok för Volvo 140. Och det stämmer ju bra med vad flera har sagt tidigare.

Bild

Alltså motorolja. När boken trycktes 1972, var väl syntetolja inte så aktuellt, om det inte hette "multigrade" på den tiden?
Men här är fabrikörens egna ord.
av Mikaelvanheden
Volvo ändrade sina oljerekommendationer från motorolja till ATF olja för annars håller inte lamellerna i overdriven.
Jag mailade Volvo support i Göteborg i veckan och fick idag svar att det skall vara ATF olja. Då passar Dexron 3 bra för den fanns när overdriven var i produktion.
av Amarace
Mikaelvanheden skrev:Volvo ändrade sina oljerekommendationer från motorolja till ATF olja för annars håller inte lamellerna i overdriven.
Jag mailade Volvo support i Göteborg i veckan och fick idag svar att det skall vara ATF olja. Då passar Dexron 3 bra för den fanns när overdriven var i produktion.
Om du mailats med dom borde dom ha upplyst om att Dexronoljor är tabu i Volvos äldre lådor, det ska vara en Typ F/G olja om du ska ha ATF (Ford Spec alltså, inte GM som Dexron är).
Bara för att en OLja fanns i produktion betyder ju inte att den är universiell.
Och VÄxellådsolja ska man aldrig ha i en Overdrive, däremot i en vanlig M40/M45 går det, men då ska det vara GL1 som inte har några tillsatser.

Overdriven fungerar utmärkt med en Motorolja, gjorde då, och gör det nu, men ATF F/G fungerar lika bra/bättre om man vill det. Men Dexron är inte bra för varken dom gamla Automatlådorna eller Overdriven, overdriven slirar lättare, kan slira till när man lägger i den, kan bli lite ryckig vid i/urläggning o.s.v. Plus då att dom brukar kunna börja läcka olja av nån konstig anledning.

Jag kör själv med ATF typ F/G i mina overdrivelådor, men har kört med Motorolja ibland också, även testat Dexron, vilket ju inte var någon hit.

Men alla är ju fria att testa det dom vill, på egen risk :)
av LarsBd
Mikaelvanheden när ändrades den rekomendationen?
Amarace notera rekomendationen för M41 i 240 d.v.s 1975.
I specifikationer 240 75-85 rekomenderas växellådsolja API-GL-1 till M41 och ATF olja till M46 men om temperaturen sällan understiger -10°C eller om bilen körs mycket t.ex. taxi rekomenderas motorolja med undantaget för M46 76-82 då motorolja ej får användas.
av Amarace
Lars, vaar tvungen att konsultera mina böcker också, såhär står det i dom:

140 (Spec 67-72 ska det vara då det är gröna häftet från 72) Motorolja SAE 30 eller Multigrade 20w40

240 Spec 1975, Motorolja SAE 30 eller Multigrade 20w40

240 Spec 1976, API GL 1 till M46

240 Spec 1975-1981, ATF typ F/G till M46

240 Spec 1975-1985, som du skrev.

240 Spec 1975-1981 Som 1975-1985 med tillägget att Dexron oljor INTE frå användas.

Slutsatsen är att 1976 kom Volvo på att det ska vara API GL1 istället för Motorolja, runt 1981 så kom dom på att det ska vara ATF.

Så en M41 kan köras på det mesta egentligen, men jag föredrar då Motorolja eller ATF, och till M46 föredrar jag ATF.

Angående rekomendationen om ATF, har för mig jag läst ett servicemeddelande om just det, men verkar inte äga det själv, för jag hittar inte åt det, så det kan vara på verkstad jag läst det nån gång.
Volvo 945 STARTAR EJ

då upptäckte dom att min inte få[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]