PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Johannes
Ok, men hur får jag pumpen att börja suga med en flaska i båda ändarna?

Det blir mycket frågor, men ha tålamod, jag ger mig inte förän jag har fått igång bilen... Jag är väldigt tacksam för alla tips jag fått! :D
Användarvisningsbild
av Mattias_F
Låter som du behöver kolla flödet från tanken till förgasare och tipset med bränslepumpen var som jag förstod det att den demonteras och körs separat där den får "suga" bränsle ur en flaska och "pumpa" det till en annan. Jag hade ett enkelt filter i tanken som efter en tid blir lite täppt, men tömmer du systemet på bränsle, demonterar pumpen och blåser rent så borde du snabbt konstatera om du har flödena rätt.
Har man tur när pumpen ger sig går motorn ändå på tomgång och låga varv pga. av suget från motorn.
av Johannes
Sådär! Nu gick bilen igång. :D

Jag öppnade bränslepumpen och den visade sig vara full av skräp. Efter att jag gjort rent den och sugit i både slangen till pumpen och slangen till förgasaren så gick motorn igång. Dessutom fick jag den angenäma upplevelsen att känna hur bensin smakar. :shock:
Användarvisningsbild
av Mattias_F
Härligt!!
Glöm nu inte att köpa ett litet fint bränslefilter med, så borde det gå fint!
av Johannes
Absolut, det ska göras! Nån som har något tips på var?

Stort tack för all hjälp och alla tips! :)
av Rådlös
Bensinfilter köper du på närmaste välsorterade bensinstation. Det är alltså dom små genomskinliga filtren med ett plasthölje där du ser pappersfiltret inuti. Dom är som cylenderformade med en slanganslutning i varje ända. När det sedan sitter på plats, så ser man bränslet hela tiden. Om det skulle brista i bränletillförseln av någon anledning, så syns det direkt på att filtret inte fylls upp helt. Det bör också sitta ungefär lodrätt.
av Rådlös
Bensinfilter köper du på närmaste välsorterade bensinstation. Det är alltså dom små genomskinliga filtren med ett plasthölje där du ser pappersfiltret inuti. Dom är som cylinderformade med en slanganslutning i varje ända. När det sedan sitter på plats, så ser man bränslet hela tiden. Om det skulle brista i bränletillförseln av någon anledning, så syns det direkt på att filtret inte fylls upp helt. Det bör också sitta ungefär lodrätt.
Glöm inte två goda slangklämmor på var sida av filtret.
av Johannes
Aha, där ser man. Vart ska det monteras; mellan tank och pump eller mellan pump och förgasare?
av Rådlös
Lämpligtvis före pumpen på ett sådant sätt att man lätt ser det och eventuella störningar utan att behöva krypa under bilen etc. etc.

Vilken är ventilen till kolkanistern? Jag h[…]

Jag skulle börjat med en utläsning av ev[…]

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]