PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Ja jag har ställt in det på det viset.
Ställt motorn i nollat läge och även där dubbelkollat så att ventilerna stod rätt. Justerade in tills lampan lyste då och skruvade åt. Som synes högre upp står då fördelararmen rätt.

Om det är en vakuumnippel där så ska jag prova att plugga den. Men det känns ju lite konstigt att det rinner bränsle där nu då. Jag har satt på en slang för att leda bort bränslet lite och även se när det kommer ut bränsle där. Och det fylls sakta när jag kör runt motorn på startmotorn.

Jag har postat samma fråga på P1800 klubbens forum. Via denna så har jag nu fått tag på verkstadshanboken för motorn. Där står en del nyttig info om dessa förgasare. Ska skriva ut detta imorgon och kontrollera alla punker som beskrivs där. Ska även kolla om det inte står något om denna nippel vi diskuterar nu. Hjälper det inte med startgas så kollar jag tändningen igen. Tänder den på startgas så kollar jag inställningarna på förgasarna. Fungerar inte det så får jag gå på att kolla skicket på dom inre delarna i förgasarna. Kan ju ha legat i massa år då dom är nya.
av rid54
När du startprovar med startgas kanske du ska hålla foten på gasen. Om det faktiskt kommer ut besin genom den tunna nippeln så skulle jag tro att åtminstone den förgasaren flödar, så då är det ett luftunderskott och det blir lite bättre med öppen trottel.
av rid54
Hur ligger det till med avgassystemet? Även om det låter lite knäppt, så kan det faktiskt påverka drastiskt om det är nån igensättning där, eftersom motorn då inte kan "andas". Om det verkar blåsa fint rätt igenom så borde det gå att känna att det luktar bensin i utblåset om förgasarna levererar ordentligt.
rid54 skrev:När du startprovar med startgas kanske du ska hålla foten på gasen. Om det faktiskt kommer ut besin genom den tunna nippeln så skulle jag tro att åtminstone den förgasaren flödar, så då är det ett luftunderskott och det blir lite bättre med öppen trottel.
Det har jag gjort när jag provat. Så spjällen står öppna. Det är även då det tänder till lite.

rid54 skrev:Hur ligger det till med avgassystemet? Även om det låter lite knäppt, så kan det faktiskt påverka drastiskt om det är nån igensättning där, eftersom motorn då inte kan "andas". Om det verkar blåsa fint rätt igenom så borde det gå att känna att det luktar bensin i utblåset om förgasarna levererar ordentligt.
Avgasystemet är sprillans nytt. Sportsystem från VP Autoparts. Så det flödar på fint.
Har du kollat så kolven är i topp och bägge ventilerna stängda, då ska märket i transmissionskåpan sammanfalla med 0:an på remskivan. Rotorn ska då peka mot 1:ans tändstift. På bilden du visar tycker jag inte rotorn pekar mot 1:ans tändstift, kanske du ska dubbelkolla detta.
Jag kompletterar Arnes text med en bild:
Bild
Märket på rotorn skall alltså sammanfalla med märket i kanten på "fördelarburken". Det är cylinder 1 och sedan när locket sitter på skall tändkabeln till ettans cylinder vara på samma ställe.
Om fördelaren är rätt monterad så skall den här märkningen peka ungefär 90° ut från motorns längdriktning.

Fördelaren är nog inte exakt samma som din modell, men det kvittar. Det är samma teknik i dom flesta fördelarna.
Tack till Arne samt Rådlös m.fl. Nu går motorn.

Det visade sig precis som det tipsades om här ett antal ggr att tändningen stod fel. Och detta var med ett hack (kugg). Så nu pekar rotorarmen mot ettans cylinder.

Fyllde även förgasarna med olja samt skruvade ut volymskruvarna två varv var. Jag hade motorn igång i ett par sekunder bara då jag imorgon ska köra in kamaxeln som är ny. Tack för hjälpen!
ABS lampa lyser 740

Mät fall du har en trasig sensor!

Volvo 740 startar inte

Vad menar du med att "den inte ger ett ljud i[…]

Montera eget utblås

Hejsan jag har en volvo v70 2,4d 2010 och sugen p&[…]

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]