PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av LarsBd
#1064548
Som lennarte skrev så behövs fritt syre i vattnet för att det ska kunna rosta, när det fria syret är förbrukat upphör rostprocessen. Ett otätt kylsystem tar in syre utifrån antingen via luftväxling eller vid påfyllning av kylvätska. Fyller man Amazonens noggrant rengjorda läckagefria kylsystem med 50% ny glykol och 50% vatten (gärna destillerat) så är min uppfattning att det aldrig behöver bytas igen, jag tar dock inget ansvar för andras val grundat på mina uppfattningar. Hel eller delaluminiummotorer har andra förutsättningar.

Oljebyte ska inte ske alltför sällan och på en bil som körs 100-200 mil om året är 1000 mil vart 5-10 år vilket nog är väldigt sällan. 400-600 mil kan vara ett riktmärke eller max 3 år och glöm allt vad syntet heter, mineralolja 15W-40 vår sommar och höst eller 10W-30 vintertid (-10°C eller kallare) billigaste oljan du kan hitta är det bästa. Syntetolja skadar inte motorn (däremot plånboken) men kommer heller inte att göra någon märkbar nytta. Vet du inte hur långt/länge den gått sedan föregående oljebyte är det lika bra att byta nu. Körs bilen i större omfattning även vintertid bör man byta varje år.

Bromsarna är bäst att behålla i original utförande men renovera noggrant och sköta service med justering och vätskebyte. Skivor bak innebär annan bakaxel och osäkerhet med bromskraftsfördelning. 2-krets innebär i stort sett byt allt förutom skivor och trummor till delar från 69-70, huvudcylinder med servo, ok med hållare, hjulcylindrar, samt dubbla bromsrör med tillbehör.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1064583
Om man har ett (litet) vattenläck som man inte hittar, så kan det vara så enkelt som kylarlocket som inte håller riktigt tätt. Då ångar det ut vattenånga varje gång du stänger av motorn. Efter att motorn är avstängd stiger temperaturen i motorblocket en stund p.g.a att cirkulationen upphör, då stiger trycket också och om locket då inte håller måttet så "pyser" det ut ånga och kanske lite vatten. Detta problem finns inte på bilar med (fullt fungerande) slutet kylsystem

Mvh
Lennart
av rid54
#1064601
Byte till tvåkrets broms låter ju som en säkerhetshöjning i och för sig... men då krävs det nog lite planering. Trumbromsar har ju den fördelen, att de kan vara lite "självåtdragande", dvs det finns en sorts servomekanism inbyggd i mekaniken. Den bygger på hur rotationskraften påverkar bromsskon och hur bromsskons tryck mot trumman förstärks just pga att den dras med trumman (innan bilen stannat...). Så man får ju inte ladda på för högt tryck i bakre bromskretsen då, för då låser hjulen direkt. En ny huvudcylinder för tvåkrets måste vara anpassad till vilken typ av broms som finns på resp axel/krets. Eller tänkte du göra triangelkretsar?

För fordon med korta körsträckor under en säsong känns det nästan som trumbromsar är bättre rustade för att klara stillestånd. Byt bromsvätskan då och då så bör det hålla ett bra tag.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1064774
Jag monterade en 2-krets huvudcylinder från en -66 års Opel Rekord på min första Opel Rekord -59 (skrotades -76) uppdelat på fram/bak axeln och det fungerade. Tills bromsbanden började bli slitna, då helt plötsligt hade jag bara broms på bakhjulen. Högst påtagligt otrevligt. Bromsbanden slits ju mer fram än bak och slaglängden på pedalen är ju bara hälften till var krets så jag rekommenderar det inte på en bil med trumbromsar. Har för mig att man måste (i alla fall rekommenderar jag det) självjusterande bromsar, t.ex bromsar från Amazon -69 - 70 i detta fall. -65 års Amazon har redan skivbroms fram, så dom har inte det Amerikanska bromssystemet med "självservo" som fanns på -64 och äldre så dessa modeller (mellan 65 och -68) hade servo bara som tillbehör och är ganska "tungtrampade" utan. Dock finns det "eftermarknads" servo liknande det som fann som tillbehör att köpa och montera. Typ sådan här
http://rejsa.nu/im/user/4097/2012-03-29 ... _servo.png
Men 2-krets (och triangeldelat som Amazon -69 ock -70) det är ett "jättejobb".

Mvh
Lennart
av LarsBd
#1064817
Ett 2-kretssystem bör vara symmetriskt komponentmässigt vilket innebär triangel eller diagonaldelat, en delning fram/bak innebär skivor i en krets och trummor i den andra. Skivbromsok behöver i de flesta fall en mindre pedalrörelse än trumbromsar och en obalans i nödvändig pedalrörelse blir följden. Därför förespråkar jag en originalrenovering av bromsarna eller en 69-70 ombyggnad vilket som sagt är ett stort jobb.
av Schmoyoho
#1064931
Broms: Trodde byte till tvåkrets skulle vara enklare än så, så det strykes från listan. Har dock inte koll på vad exakt som skulle vara aktuellt att bytas. Om vi antar att "slang, ok til sköld" är i okej skick på frambromsarna, vad kvarstår? LarsBd skrev tre bromsslangar? Lite osäker över vad att "ladda på för högt bromstryck i bakre kretsen" innebär. Pedalen har f.n ett 3-4 cm "glapp" där det känns som att man får lite verkan och därefter full verkan. Trycker man snabbt två gånger blir pedalen stum högst upp utan glapp. Har fått det härlett till bakbromsarna (och följdaktligen justerade slackade jag handbromsvajern och justerade, minns inte exakt, ca två år sedan). Har det något med att "ladda på för mycket" i bakre kretsen? När jag ändå kikar på bromsarna.

Jag kom även på att det nog är dags att byta fläktremmen och när jag kikade efter den på cvi såg jag även vattenpump. Är det något som är viktigt att byta med intervall eller ska den få snurra tills den pajar? Känns väl inte som något stort jobb att få plocka fläktremmen en extra gång i framtiden. Vattenpumpen är ju iaf inte bytt med något intervall de senaste tio något åren, skulle jag tro.
av LarsBd
#1064939
ladda på för högt bromstryck i bakre kretsen
Innebär att man har blandat huvudcylinder bromsok och hjulcylindrar från olika modeller och eller bromssystem, med original eller ett komplett bromssystem från en annan 2 dörrars Amazon finns inte problemet. Glappet i pedalen beror på slitna belägg bak och löses med en justering som du gjort tidigare.
Det som behöver bytas är allt gummi i bromshydrauliken, bromsrören bör granskas runt om i hela sin längd eller bytas. Jag har vid ett tillfälle råkat ut för att det rostade hål på ett bromsrör, hålet kom på översidan som var vänd mot karossen och därför osynligt för både mig och bilbesiktningen.
Vattenpumpen är lika besvärlig att byta oavsett om det är ett förebyggande eller ett akut byte så låt den gå tills den läcker, glappar eller låter illa.
av rid54
#1064946
Jag trampade sönder ett bromsrör vid en trängd situation (en LandRover '60, enkretssystem). Det blev slutet för en trafikdelarstolpe men på bilen syntes ingenting. Tur att handbromsen var injusterad alldeles nyligt, jag fick ändå hejd på bilen efter en bit.

Vad jag menade med för högt tryck var mest att det ju är nån sorts tanke med diametrarna på huvudcylinder och hjulcylindrar, så att man får rätt "utväxling" och därmed rätt tryckkraft på backarna på fram resp bakhjulen. Man vill inte ha hjullåsning bak det första som händer. Finns det en tryckbegränsare till bakaxeln är det väl kanske inte ett akut problem, men jag vet inte om din modell har det. Fast jag är nog med LarsBd om vad som ska granskas och jag tycker nog man kan känna sig rätt lugn om allt är i fint skick (och handbromsen funkar...).
Användarvisningsbild
av lennarte
#1064955
rid54 skrev: Finns det en tryckbegränsare till bakaxeln är det väl kanske inte ett akut problem, men jag vet inte om din modell har det.
Bromskraftbegränsare är nog det korrekta namnet och det sitter inte förrän på -69 års Amazon. -68 års Amazon hade servo original utan bedränsare, men den hade mindre hjulcylindrar bak. Tror det var 19mm mot 22 eller 25 på dom tidigare. Monterar man servo på din modell bör man nog överväga det men annars behövs det inte. Jag tog bromsar från en -66 Amason Sport (både fram och bak) till min Volvo PV när jag gjorde i ordning den. Det krävdes skivbromsar för den skulle "gå igenom" besiktningen (starkare motor, c:a 120 - 130hk). Jag hade då "bara" servo (liknande den jag länkade) på framhjulen. En kompis byggde samtidigt också om en PV. Han använde också Amazonens skivbromsar fram men behöll PV-s bak och servo på alla hjulen. Den gick inte igenom utan han fick sätta en bromskraftbegränsare till bakhjulen. Det funkade aldrig riktigt bra ändå. Jag tror det hade att göra med att PV hade dom bromsarna med "självservo" vi "pratade om tidigare.

Mvh
Lennart
av LarsBd
#1064998
Tryckbegränsaren/reduceraren som heter bromsventil finns inte -65 men är standard på alla 66-70, funktionen är i princip ingen alls vid lugn och kontrollerad inbromsning (under 15-45 bar modellberoende) och skulle inte hindra hjullåsning där för stor hjulcylinder är monterad. Vid kraftigare inbromsning reduceras trycket gradvis tills ett förinställt maxtryck (40-70 bar modellberoende) i bakhjulsbromsarna har uppnåtts. Detta tryck överstiger aldrig inställt värde oavsett hur hårt man trampar på bromsen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]