- tis 05 apr 2016, 17:21
#1064548
Som lennarte skrev så behövs fritt syre i vattnet för att det ska kunna rosta, när det fria syret är förbrukat upphör rostprocessen. Ett otätt kylsystem tar in syre utifrån antingen via luftväxling eller vid påfyllning av kylvätska. Fyller man Amazonens noggrant rengjorda läckagefria kylsystem med 50% ny glykol och 50% vatten (gärna destillerat) så är min uppfattning att det aldrig behöver bytas igen, jag tar dock inget ansvar för andras val grundat på mina uppfattningar. Hel eller delaluminiummotorer har andra förutsättningar.
Oljebyte ska inte ske alltför sällan och på en bil som körs 100-200 mil om året är 1000 mil vart 5-10 år vilket nog är väldigt sällan. 400-600 mil kan vara ett riktmärke eller max 3 år och glöm allt vad syntet heter, mineralolja 15W-40 vår sommar och höst eller 10W-30 vintertid (-10°C eller kallare) billigaste oljan du kan hitta är det bästa. Syntetolja skadar inte motorn (däremot plånboken) men kommer heller inte att göra någon märkbar nytta. Vet du inte hur långt/länge den gått sedan föregående oljebyte är det lika bra att byta nu. Körs bilen i större omfattning även vintertid bör man byta varje år.
Bromsarna är bäst att behålla i original utförande men renovera noggrant och sköta service med justering och vätskebyte. Skivor bak innebär annan bakaxel och osäkerhet med bromskraftsfördelning. 2-krets innebär i stort sett byt allt förutom skivor och trummor till delar från 69-70, huvudcylinder med servo, ok med hållare, hjulcylindrar, samt dubbla bromsrör med tillbehör.
Oljebyte ska inte ske alltför sällan och på en bil som körs 100-200 mil om året är 1000 mil vart 5-10 år vilket nog är väldigt sällan. 400-600 mil kan vara ett riktmärke eller max 3 år och glöm allt vad syntet heter, mineralolja 15W-40 vår sommar och höst eller 10W-30 vintertid (-10°C eller kallare) billigaste oljan du kan hitta är det bästa. Syntetolja skadar inte motorn (däremot plånboken) men kommer heller inte att göra någon märkbar nytta. Vet du inte hur långt/länge den gått sedan föregående oljebyte är det lika bra att byta nu. Körs bilen i större omfattning även vintertid bör man byta varje år.
Bromsarna är bäst att behålla i original utförande men renovera noggrant och sköta service med justering och vätskebyte. Skivor bak innebär annan bakaxel och osäkerhet med bromskraftsfördelning. 2-krets innebär i stort sett byt allt förutom skivor och trummor till delar från 69-70, huvudcylinder med servo, ok med hållare, hjulcylindrar, samt dubbla bromsrör med tillbehör.