PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Kicke99
lennarte skrev:När kamaxeln är utsliten brukar det märkas på att "orken tar slut". Det kommer "smygande" så man märker det inte förrän man en dag "gasar på" för att hinna t.ex ut i en korsning. Det kan även vara membranet I förgasaren som är sprucket ( -67 till-70). Enklast att kolla om kamaxeln är sliten är att skruva av vetilkåpan, starta motorn och låt den gå på tomgång. Kolla på vipparmana, dom ska röra sig lika mycket alla. När kamaxeln är sliten brukar dom bakre vipparmana (främst avgassidan) röra sig mindre. Det stänker ut lite olja, men inte värre än det går att skölja av med hett vatten när du satt på ventilkåpan igen

Mvh
Lennart
Lite så det känns, det märks mest på låga varv. 1000 till 2500 typ, ingen ork och man måste gasa ordentligt när man släpper kopplingen för att det ska börja rulla...
av Kicke99
Rådlös skrev:Att något "ser bra ut" kan betyda vad som helst eller inget alls. Du måste kolla med en stroboskoplampa för att se om förtändningen uppför sig som den skall. Det kan vara ett trasigt membran i vacuumdosan, "den ser bra ut på utsidan". Det kan vara dåliga fjädrar i centrifugalvikterna, det syns inte utifrån. Brytarspetsar slits så att tändinställningen kan stå helt tokigt. Det syns inte förrän man har en stroboskoplampa och kollar på vevaxelremskivan. Fördelaraxeln kan vara utsliten i lagren. Det syns inte utanpå, men känns med handkraft om man kan rucka axeln i sidled.
Fördelare måste smörjas med jämna mellanrum. Har du gjort det?
Nej, absolut inget jag har gjort. Äger ingen stroboskoplampa tyvärr, men kan nog antagligen lånas av någon kompis.
av Kicke99
SkauneJohan skrev:
Kicke99 skrev:
SkauneJohan skrev:tittat på ventilspelet? kanske nersliten kamaxel?
Det har jag inte kollat, men vad gör man åt något sådant? Byter man hela kamaxeln?
kolla ventilspelet först, det kan göra ENORM skillnad, ifall kamaxlen e nersliten får den bytas
Det ska kollas så fort jag får chansen! Då har man chansen att sätta i någon trim-kam om man behagar va?
av Kicke99
Arne skrev:Kolla även grenröret så det inte är någon spricka i det.
Smart! Känns som den har mullrat lite mer på sistone.
Kan absolut vara det med!
av Kicke99
Problemet är här med löst. Luftfiltret var igenkloggat och blött. Inte konstigt att den gick så dåligt.

Tack för hjälpen allihopa!

//Kristoffer

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]