- mån 30 nov 2015, 21:09
#1025210
lennarte skrev:När kamaxeln är utsliten brukar det märkas på att "orken tar slut". Det kommer "smygande" så man märker det inte förrän man en dag "gasar på" för att hinna t.ex ut i en korsning. Det kan även vara membranet I förgasaren som är sprucket ( -67 till-70). Enklast att kolla om kamaxeln är sliten är att skruva av vetilkåpan, starta motorn och låt den gå på tomgång. Kolla på vipparmana, dom ska röra sig lika mycket alla. När kamaxeln är sliten brukar dom bakre vipparmana (främst avgassidan) röra sig mindre. Det stänker ut lite olja, men inte värre än det går att skölja av med hett vatten när du satt på ventilkåpan igenLite så det känns, det märks mest på låga varv. 1000 till 2500 typ, ingen ork och man måste gasa ordentligt när man släpper kopplingen för att det ska börja rulla...
Mvh
Lennart