PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av pv-johnson
Jag har monterat dreven nu. De kan bara monters på ett sätt med kilar mot axeln och märkena mot varandra. Men fördelaren stå 180 grader fel. Jag har inte rört fördelaren eller oljepumpen endast demonterat dreven och monterat nya. Vad har blivit tokit?
av rid54
Om fördelarhuset sitter "bra", dvs du kan ställa tändningen och inget är "i kläm", så kan du ju bara flytta om tändkablarna så är problemet löst såvitt jag kan förstå.
Användarvisningsbild
av lennarte
Om du inte rört varken vevaxel eller kamaxel något nämnvärt under tiden så ska det ju stå likadant som när du tog isär det. När märkena är mot varandra så ska det ju vara rätt. Kollade du så märkena i fördelaren stod rätt innan du tog bord kugghjulen? Du är ju säkert inte den förste som mekar med motorn och jag har varit med om att det står ett halvt varv fel mer än en gång. Om det står likadant som när du tog isär det så kolla om tändkablarna är flyttade. Dom ska sitta med ettans kabel vid strecket. Är dom flyttade är det fyrans kabel vid stiftet. det är nämligen lättare att flytta tändkablarna 2 steg än att lyfta upp drevet under fördelaren och flytta det, om det skulle blivit fel. Motorn går lika bra ändå, bara tändläget blir rätt.

Mvh
Lennart
av pv-johnson
Jovisst jag kan flytta tändkablarna. Men det retar mig att det blivit fel. Jag har inte rört tändkablarna. 1:ans tändkabel är idag mot märket men rotorn är ett halvt varv fel. Jag har inte lyft på fördelaren så kugghjulet borde vara rätt monterat. Vad har blivit fel :?: :?:
Användarvisningsbild
av lennarte
Då får du nog kolla hur kamaxeln står i förhållande märket på fiberdrevet. Det kan ju blivit fel där även om jag aldrig varit med om det. Om du lyfter av ventilkåpan, så ska fyrans cylinders ventiler stå i "växlingsläge" mellan att avgasventilen stänger och insugsventilen börjar öppna (det syns om du vrider motorn "fram och tillbaka"). Då är ettan i "tändläge", och då ska märket på remskivan stå på 0°och rotorn "pekar" på märket på fördelarkanten och givetvis märkena på båda dreven mot varandra.

Mvh
Lennart
av pv-johnson
Kamaxeln och drevet kan bara monteras ihop i ett läge, eftersom det är ett kilförband. Kollade även med ett annat beg drev och kilspåret och märket var på samma plats (samma med vevaxeldrevet).
Men jag skall lyfta på ventilkåpan för säkerhets skull.
Användarvisningsbild
av lennarte
Skumt... Och du har inte haft uppe fördelaren? Du skrev om det i början... Det går nämligen att sätta fördelaren fel om man "tvingar" ner den. Spåret på drevet under fördelaren är inte i centrum, fast det kan se så ut, det är förskjutet en aning från centrum.

Mvh
Lennart
av pv-johnson
Jag antog att när drevens märkning stod mot varandra skulle det vara 1:ans tändläge, men det visade sig vara 4:ans. När jag vred vevaxeln ett varv blev det ettans tändläge och kamdrevets märke stod ett halvt varv från vevaxeldrevet. Så nu stämmer rotor och tändkablar.
Man lär sig nåt varje dag.
av Arne
Då är den monterad ett halvt varv fel sen tidigare. När drevens märkning sammanfaller så ska det vara 1:ans tändläge. Man kan endast kugga om B16 (och B4b) genom att lossa oljepumpen och lyfta om fördelardrevet därifrån, det är inte som på B18/B20 att man kan lyfta om fördelardrevet uppifrån.
av LarsBd
Det går inte att montera kamdrivningen ett halvt varv fel utan att göra nya kilspår. Eftersom fördelaren nu stämmer är det helt rätt monterat.

Stämmer.

V60 sliter däck bak

Vilken bussning är det du menar? Och vart fin[…]

Husbilar igen, eller ja förare och sjä[…]