- sön 12 jul 2015, 21:04
Jag skulle föreslå, att du gör en dubbelkoll av de inblandade komponenterna. Nippelns hål är väl nån dryg millimeter eller kanske 2, kratsa bort gammal koks etc, det ska gå att se igenom.
Slangarna kollas så de är hela och inte igensatta på något sätt.
Flamfällan tror jag kan göras ren, det kan i så fall inte skada.
Sätt ihop systemet så som det var tänkt för den här motorn, som nämnts av andra fanns det två varianter. I och för sig bör de ge likartat resultat, men slangarna (om de är original) är ju lite formade för sina platser.
När allt är ihopsatt så bör man inte kunna notera något blåsande, eftersom bilen har "sluten vevhusventilation". Om man lossar någon del (slang), så kan det kännas som det ventilerar en hel del, men jag tycker det ofta är mer som någon sorts pulserande och inte att det liksom "blåser ut" stora mängder gas, jag hoppas du förstår hur jag menar; det är som någon sorts andning.
Min beskrivning förutsätter att det rör sig om en motor i originalutförande, med påfyllningslock som har en slanganslutning och en originalluftrenare som också har slanganslutnig, så att de två viktiga slangarna kan sättas på sina platser. Det blir ju som en sorts kedja från nippeln i insuget > vevhuset (via locket eller flamfällan) > luftrenaren. Om du inte har dramatiska problem med rök i motorrummet, oljeläckage eller dålig gång så tror jag att du kan ta det lugnt.