PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av rid54
Nippeln i fråga sitter väl i insugningsgrenröret, så den ska inte blåsa, den ska "suga". Själva idén är att när motorn har låg last, ska gaser från vevhuset sugas direkt in i grenröret via nippeln och då bör det vara ett svagt undertryck i vevhuset. Den andra anslutningen sitter i luftrenaren och den luft, som kan gå därifrån in i vevhuset är alltså filtrerad. Vid högre last, kommer det troligen att bli lite övertryck i vevhuset och då går vevhusgaserna in i förbränningen BÅDE via nippeln och via slangen som sitter i luftrenaren.

Om du kopplar loss båda slangarna (om du nu har två, men det fattade jag det som) från motorn, dvs både från påfyllningslocket och från flamfällan och täpper igen den ena, så kan det gå att se entydigt om du har stort tryck i vevhuset när motorn går, då "blåser" det ut genom den andra slangen. OBS att det kan "pulsera" lite utan att det är övertryck, men om du kan konstatera att det verligen blåser påtagligt, så har du problem med otäta cylindrar och bör göra ett kompressionsprov.
Användarvisningsbild
av lennarte
Amarace skrev:a B18 som har så, B20 suger in luft genom luftburken (ren luft), in genom flamfällan på sidan och ut genom oljelocket o nippeln på insuget. B18 med positiv vevhusvent har tvärtom fast då till nippel från flamfällan och från luftburk till oljelock, och med negativ likaså (men då blås det rätt ut via rör på sidan).
Givet vis har du rätt. Det inser jag när jag läser vad du skrivit. Men, farsans Volvo 144 -72 som jag körde i många år efter honom hade det kopplat som jag skrev. Det måste varit felkoppplat redan när han köpte den -82. Den var då ganska nyrenoverad (både motor och kaross) och hade gått c:a 24000 mil. Den hade då varit "intagen" på verkstadsskolan här i sta`n medans förre ägaren var intagen på ett helt annat ställe. Han sålde bilen när han "kom ut" för han räknade inte med att kunna ta körkort på länge. Min PV -62 kopplade jag likadant (dubbla Weber DCOE), men där hade jag kvar oljelocket från B18 motorn.
Ursäkta att jag inte "tänkte efter före" :oops: :oops:

Mvh
Lennart
av Duett64ägare
Hej! Nu har jag provat ta loss slangen mellan luftfilter & flamfällan, det blåser från flamfällan hela tiden... Antar att det ska vara så eftersom de suger in i insuget och måste väl ut någonstans? Men när jag tog loss från luftfiltret och den från oljelocket och höll för den sugande slangen i insuget så märkte jag inte att de blåste mer från flamfällan! Och om jag täppte för flamfällan kände jag inte att de blåste något från insugssidan! Men de blåste ur oljelocket hela tiden!
Jag tror inte det blåser så farligt mycket, eftersom de blåser samma i stort sett hela tiden varm som kall motor...?

Ska kolla oljan imorgon och se om den dragit något! Kört 6-7 mil nu så:)

Tack
av rid54
Motorn har typ tre olika kontaktmöjligheter med yttervärlden: Insug, Avgas och Vevhus. Dessa har i princip inte någon inbördes kontakt, men man har byggt till kontaktvägar av olika skäl. Ett skäl är att man vill att insuget ska kunna suga bort gaserna som bildas i vevhuset och där har man på denna motortyp en nippel i insuget som tillåter en liten luftström. Luften som ska gå in i nippeln tas från vevhuset (endera från påfyllningslocket eller flamfällan, se ovan i tråden). Om det bildas bara lite gaser i vevhuset så kommer det att bli lite undertryck i vevhuset pga slangen till nippeln och då måste det ju få komma IN luft i vevhuset också. Därav en slang från påfyllningslocket (eller flamfällan) till luftrenaren. Luften som sugs in får inte vara smutsig.

Om det bildas mycket gas i vevhuset (pga läckande kolvar) så hanterar nyare B20/B18 detta genom att dessa gaser går till luftrenaren och därifrån vidare till cylindrarna och till avgasröret. Fortfarande går det en liten ström via nippeln, men det är inte mycket luftvolym som går där.

Om du nu tror att du har ett problem med mycket vevhusgas, så bör du kontrollera några saker.
1. Lossa slangarna som går från flamfällan och oljelocket och håll för den ena och låte oljestickan sitta i. Kommer det växentliga gasmängder i den öppna slangen (vid tomgång) har du ett genomblåsningsproblem och får fortsätta undersökningen med kompressionsprov etc.

2. Om det inte kommer väsentliga gasmängder vid tomgång, men du har ändå någon form av problem med att det blåser i oljelocket eller så, så måste du kolla att nippeln och flamfällan är i god kondition och att slangarna inte har kinkat ihop eller liknande. Vad som händer i avgas/insug är inte inblandat här, förutom att undertrycket (vakuum) i insuget används för att dra igenom lite luft genom vevhuset, genom den tidigare nämnda nippeln.
av Duett64ägare
Som du beskriver det så verkar jag inte ha problem med otäta cylindrar då det blåser ur flamfällan hela tiden och lika mycket oavsett om jag täpper igen den andra slangen!
Men eftersom de blåser ur flamfällan och nippeln inte är tät, så vet jag inte vad de kan vara? De blåser ju ur framfällan, så den kan ju heller inte vara tät då och slangarna är fräscha? Och inte täta.
av rid54
Jag skulle föreslå, att du gör en dubbelkoll av de inblandade komponenterna. Nippelns hål är väl nån dryg millimeter eller kanske 2, kratsa bort gammal koks etc, det ska gå att se igenom.

Slangarna kollas så de är hela och inte igensatta på något sätt.

Flamfällan tror jag kan göras ren, det kan i så fall inte skada.

Sätt ihop systemet så som det var tänkt för den här motorn, som nämnts av andra fanns det två varianter. I och för sig bör de ge likartat resultat, men slangarna (om de är original) är ju lite formade för sina platser.

När allt är ihopsatt så bör man inte kunna notera något blåsande, eftersom bilen har "sluten vevhusventilation". Om man lossar någon del (slang), så kan det kännas som det ventilerar en hel del, men jag tycker det ofta är mer som någon sorts pulserande och inte att det liksom "blåser ut" stora mängder gas, jag hoppas du förstår hur jag menar; det är som någon sorts andning.

Min beskrivning förutsätter att det rör sig om en motor i originalutförande, med påfyllningslock som har en slanganslutning och en originalluftrenare som också har slanganslutnig, så att de två viktiga slangarna kan sättas på sina platser. Det blir ju som en sorts kedja från nippeln i insuget > vevhuset (via locket eller flamfällan) > luftrenaren. Om du inte har dramatiska problem med rök i motorrummet, oljeläckage eller dålig gång så tror jag att du kan ta det lugnt.

Stämmer.

V60 sliter däck bak

Vilken bussning är det du menar? Och vart fin[…]

Husbilar igen, eller ja förare och sjä[…]