PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av ingesjo
Om vi nu snackar om de äldre Volvo Racing kammarna :D
När vi höll på på den "gamla" goda tiden så var det ett attans hysh hysh om kammar.
Numera är det nog en lite öppnare diskussion..
Jag har kört olika kombo med K,D,R,S,U kammar
Vill påstå när man kommer upp i Durationen som gäller för R och däröver så är det dubbla Weber 40 - 50 eller liknande som gäller.
K kammen har ett riktigt bra bottendrag men dör ganska fort (kallades förr för Husvagns-kam)
D har fortfarande mycket bra kör egenskaper på lågvarv och höjer väl varvtalsregistret med ca 1000rpm om man jämför med K
R går att få till att fungera med Dubbla SU men är ganska meningslöst att ens prova..
Resten är inte ens att tänka på om man har SU,,,, inte i alla fall om man kör i normaltrafik på gata.
Timos kammar är bra, men kolla vidare på andra tillverkare/slipare oxå innan du bestämmer dig.
Tror en hyfsad gatportning av toppen är där du ska bränna krutet på..
Bara 2-3 vinkels Mira fräsning av ventilsätena ger rätt bra höjning av gasutbyte + ett par bra moderna ventiler om man nu jämför med original..
MVH
Ingesjo
Användarvisningsbild
av Hasse63
Frågade KG i fjol höst och de slipar fortfarande på CWC, och det va inte så länge sen jag såg en nedsliten kam från KG.
MEN man kan har tur och man måste göra rätt om de ska hålla. Det är inte bara CWC som är lite si och så, även lyftarna är minst lika viktig att hitta i "originalkvalite" Ska själv fortsätta men min CWC D-kam i en annan motor.

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]