PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av rid54
Jag skulle nog dubbelkolla att huvudcylindern är opåverkad med släppt bromspedal, till att börja med, dvs att kolvarna är i "hemmaläget". Det bör ju vara nåt litet spel mellan tryckstång och kolv när cylindern monterats. Sedan får man försöka få vätskan att fylla huvudcylindern innan man sätter fast tryckrören, annars tryckar man ut luft i rören och det blir mycket pumpande och svårt att få cylindern fylld överhuvudtaget. Förutom bromsvätskeåtgången är det ju ingen fara, bara bra med ett ordentligt byte, men det tar ju sin tid alltihop.
av 142volvo
Okej, ska kolla det. Lyckades få upp tryck ena hålet närmst servot med det andra hålet pluggat. Dock när jag testade att då skruva på bromsröret på denna och pumpa så var det fortfarande inget tryck i oket höger bak. Testade samma sak på det yttersta hålet men fick där inte alls upp något sprut från cylindern..?

Är förvirrad, hur ska det fungera?
av rid54
Min upplevelse har varit att det är lättare om utloppen är öppna tills man lyckats fylla cylindern, typ "lufta cylindern" för sig och sedan skruva dit rören. Det blir lite slabbigt, men funkar bäst, tycker jag. Nu var det ju ett tag sen iofs.... Annars kan du kanske försöka med en luftare som trycker ut vätskan från behållaren (finns några modeller som använder tryckluft).
av 142volvo
Verkar som huvudbromscylindern jag köpt på skroten inte fungerar korrekt... Vill helt enkelt inte bygga upp tryck i systemet. ( Testade att sätta tillbaka den gamla igen och då gick det bättre). Problemet kvarstår dock med att det inte 100% kommer olja från framoken, kommer olja från översta nippeln på hö och från de två yttersta på vä. Oken på bakhjulen hade gott tryck och var inga problem.
Har läckt ut bromsvätska mellan huvudbromscylindern och bromsservot så jag antar att det den förstnämnda är paj, men kan det verkligen vara orsaken till att framhjulen inte funkar, men bak gör?
Eller är det gamla bromsslangar fram som krånglar?
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är inte "bara" skräp/tätt i nipplarna? är det ingen "gummiplupp" så kommer det lätt in skräp och så rostar det i nippeln. Biltema har nya.

Mvh
Lennart
av 142volvo
Tror inte det beror på nipplarna i sig, skruvade av vissa av dem helt och ändå ingen (eller lite) olja.
Är det möjligt att trycksätta systemet med kompressor och på så sätt få väck skit som kanske fastnat längs vägen? Eller blir det stänk-explosion?
av rid54
Biltema har nån form av bromsluftare, som suger i "nippeländen" av systemet och jag har hört talas om modeller som trycksätter vätskebehållaren. Så nog går det... Hur dramatiskt det blir lär väl hänga på trycket.
Användarvisningsbild
av lennarte
Är det original bromsslangar? Då kan dom vara täta inuti. Dom "löses upp" invändigt med åren och tätnar. Tänk på att dom där bak är lika gamla (förmodligen). Eftersom du har 4 kolvar i varje ok så går den ena slangen till dom 2 övre kolvarnatt och den övre luftnipplen och den nedre till dom 2 nedre kolvarna och luftnipplarna. Det har att göra med Volvos 2-krets bromssystemet där du har båda framhjulen med i båda kretsarna. Dom slangarna på farsans 144 -72 höll i c:a 30 år och 30000 mil

Mvh
Lennart
av 142volvo
Vet inte om det är originalslangar men de ser ut som de suttit där ett tag. Man borde väl kunna avgöra deras roll i felet om man kopplar ur slangen och ser om man får oljetryck ut från bromsröret? Har hört talas om någon viss ordning som nipplarna ska luftas - vilken är det?

Ska kolla upp Biltemas "sug-luftare" också, låter ju behändigt att slippa pressa bromspedalen! Ny Huvudbromscylinder från fabrik är på väg så förhoppningsvis så ska detta vara löst inom kort..!
av twincab
Om du googlar på "lufta bromsar Volvo 140" så finns det bilder på ordningsföljden. Biltemas "sug luftare" kan ju ev
fungera fram, men med tanke på reducerventilen till bakbromsarna inte bak.
För två år sen "blåste" jag rent mina bromsrör med tryckluft, lossade alla nipplar blåste o hälde i T-röd o blåste igen.
Mycket skit kom ut ....

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]