- lör 17 jan 2015, 19:00
Mvh
Lennart
volvo142traktor skrev:när jag skruvade av oljepåfyllningslocket så såg jag att den såg väldigt "tunn" ut, nästan som vatten (kondens på insidan av locket är det möjligt???) och hade en väldigt grådaskig färg. detta bekymrar mig minst sagt...I mer än 9 fall av 10 är det kondensvatten blandat med motorolja. Det blir så främst på vintern, men framför allt vid korta körsträckoor där motorn aldrig hinner bli varm.
LarsBd skrev:du har troligen monterat drevet 180° felDet är inget ovanligt, det är väldigt lätt gjort eftersom spåret sitter ju näst intill i mitten. Eftersom drivaxeln driver oljepumpen också kan det vara lite problem att "hitta" spåret i oljepumpen när man ska trycka ner drivaxeln (det spåret sitter i mitten). Man ser ju oljepumpen och spåret där axeln ska passa. Men när man trycker ner axeln, vrider den sig c:a 20 - 30 grader (p.g.a kugghjulens vinkel) så man får ju "ställa" oljepumpens spår lika många grader "före" för att axeln ska "gå i".
volvo142traktor skrev:okej ja det är ju möjligt men 180 grader hur blir det?? ett halvvarv förstår jag ju men vilka kablar var och vilken följd?Du flyttar tändkablarna "2 steg". 1-an till 4-ans plats, 3-ans till 2-ans o.s.v. Tändföljden blir densamma, men 180° "fel", men det blir rätt om du har vridit axeln 180° fel.
original så är det ju 1342 och rotorn snurrar moturs.
Mvh
Lennart
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V