PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

E-motor med förgasare låter inte logiskt, om det är en E-motor borde den ha K-jet mekaniskt insprut.

Mvh GK
Min mamma hade en 140 med B20E när jag var liten den gick jätte jämt och fint minns jag mot vad en 80 tals Volvo med förgasare gick. Så jag röstar också på använd insprutningen på den.

För övrigt den som gått torr på olja är det inte bara byta vev och ramlades på den så går den igen? Så gjorde vi på en polares bil som gått utan olja och säljaren lura på honom den med typ bara stp i stället för olja i. Knacka något fruktansvärt när stp försvunnit innan vi byte lagren i den sen tyst och fin igen. Kanske tur att vevaxeln inte skadats på den utan bara lagren som var förstörda.
Jag skall späda på med mer argument för insprutning.

En bra, med betoning på bra, förgasare kan hålla en godtagbar bränsleluftblandning inom fyra (4) områden eller körförhållanden, om man vill säga så i stället.
K-Jet som egentligen är ett omodernt insprutningssystem, men fullgott, klarar att hålla ett bra blandningsförhållande i storleksordningen 1 500 olika körförhållanden.
LH 2.4 som är ca 25 år gammalt vid det här laget, klarar att hålla idealiska blandningar i fler hundra tusen körförhållanden.

Med körförhållanden menas i dom här beskrivningarna, som jag har läst på ett annat forum som jag dessvärre har glömt just nu, blandningsförhållandena inom tex tomgång, lågfart, lätt belastning, marschfart, höga varv, hög belastning, segdragning, snabba accelerationer, motorbroms etc. etc. etc. Och bra förgasare handlar inte om några 60-talsmodeller utan dom förgasare som satt i den senaste generationens förgasarbilar innan man gick över till insprutning. Alltså sena åttiotalsmodeller.

Nu har du en motor som troligen, vi har inte sett den ännu, har K-jet insprutningssystem. Vad väljer du efter att ha läst det här?

Troligen var det på den här sidan jag läste om insprutningssystemen, men jag är inte helt säker? Det kan också ha varit någon länk från samma sida? http://www.creativefuelinjection.se/
Rådlös skrev:Nu har du en motor som troligen, vi har inte sett den ännu, har K-jet insprutningssystem
K-Jetronic kom (på Volvo) på -74 års modell. Innan dess hade dom D-Jetronic (tror jag det hette), d.v.s samma som satt på VW 1600. Det var ett tidigt (vakuumstyrt) elektroniskt system, som var "så där". Det försvann (nästan helt) när K-Jetronic kom men kom tillbaka på -80-talat som L-Jetronic (som sedan blev LH, och det känner vi ju igen :lol: ). Är det ett sådant system, kanske förgasare är ett bättre val, det var problem med D-Jetronic redan på -70 talet.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:
Rådlös skrev:Nu har du en motor som troligen, vi har inte sett den ännu, har K-jet insprutningssystem
K-Jetronic kom (på Volvo) på -74 års modell. Innan dess hade dom D-Jetronic (tror jag det hette), d.v.s samma som satt på VW 1600. Det var ett tidigt (vakuumstyrt) elektroniskt system, som var "så där". Det försvann (nästan helt) när K-Jetronic kom men kom tillbaka på -80-talat som L-Jetronic (som sedan blev LH, och det känner vi ju igen :lol: ). Är det ett sådant system, kanske förgasare är ett bättre val, det var problem med D-Jetronic redan på -70 talet.

Mvh
Lennart
Mammas var en 73:a

Var det inte så att när det strula var det nästan ingen som kunnde få ordning på det.

Har man ett fungerande sånt system idag är inte det ganska unikt i så fall?
Verkade inte finnas många ens när dom var nya?

Mammas hade ett problem ett tag med att motorn dog en sekund då och då. För att sedan gå perfekt igen.

Var inte gammal på den tiden men mins att mamma vägra köra den på det sättet och det var inte lätt att hitta en meck som kunde fixa det. Var någon ung mekaniker som tyckte det var kul att grotta i det. Han hitta en kalllödning i elektroniken om jag minns rätt dåtidens data styrningbox som gjorde att den glappa och dessa avbrot i gången uppkom. Sen gick den perfekt i många år till morfar övertog den sen och såldes så sent som på början av 90 talet.
Saknar det mesta till insprutningen, motorn var redan förgasarkonverterad när jag köpte den bilen så jag tänker inte försöka hitta insprutningdelar.
Den äldre mannen som jag köpte bilen av fick rådet av en Volvo verkstad att slänga insprutningen och sätta dit förgasare så skulle bilen gå bättre och han tyckte att det blev så.
Förgasare har funkat bra för mig både på vässade och original motorer sedan mitten av 80-talet, visserligen är väl jag också uråldrig som gillar förgasare.
Originalfördelarna är ofta så slitna nu efter ganska mycket mil att det i mitt tycke är dags för byte och då kan jag lika bra sätta dit en brytarlös istället för att köpa en ny originalfördelare.
av rid54
Det är ju såklart så, som sagts ovan, att ett fungerande insprutningssystem har bättre förmåga att anpassa bränsle-luftblandningen under en massa olika belastningsförhållanden än en förgasare. Dock vill jag nog gärna nämna, att en bil med väl fungerande förgasare och tändning kan faktiskt gå bra snålt. Jag har fått bra resultat med genomgångna SU och Zenit-Stromberg av den sorten man kan ställa munstycket utan press, när de kombinerats med en frisk fördelare och rätt ihopkopplat vakuum (på en frisk motor, såklart....). Det är ju lite grejer att hålla reda på, bland annat flottörnivån och diverse små kanaler, membran och munstycken när man håller på med förgasare, men skillnaden är inte så superdrastisk gentemot insprutning och det är -i mitt tycke- lite kul att pyssla med sånt.
Insprutning är ju mer allsidig, förgasare får man bestycka efter användnings området och det funkar bra för mig.
Bestyckar man för billig drift så tappar man bra rapp i motorn och vill man ha fart i maskin så drar det mer soppa över hela registret.
Det är sånt man får leva med när man kör förgasare. :)

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]