PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Volvoetoppen
#914801
kopplade glöden på en ljustuta (vippströmbrytare) sedan har jag kopplat magnetventilen på en vippströmbrytare
kom efter på att ja skulle kunna använt sladden som orginal satt på tändspolen men den sladden var dock rät röten så vippströmbrytaren får nog sitta kvar
men nu har jag en annan elfråga: kommer att lägga en bränslepump vid tanken från en 740 (mittenpumpen)
går det koppla den på varselljuset med ett relä emellan
eller finns det ett annat bra sätt kanske koppla på sladden till tändspolen
ah jag vet inte men ge förslag om ni kan

Om ni vill titta på mitt projekt
http://30traktor.egetforum.se/volvo-142 ... 25232.html
av Volvoetoppen
#914805
Rådlös skrev:Du får öppna instrumentpanelen försiktigt och försöka reda ut vilken kabel som är vilken. Tempmätaren och tankmätaren går ju till instrument, så dom behöver man kanske inte tveka på. Laddningslampa och oljetryck går ju direkt till lamporna utan några konstiga "mellanstationer" så det bör vara rakt på dessa. I instruktionsboken för 140 finns kopplingsschema. Det torde räcka långt i det här fallet.
En fundering. Vilken tempgivare använder du? Alltså den som sitter i motorn och ger mätvärdet till instrumentpanelen. Om du nu har VW diesel original så är det ingen självklarhet att den jobbar mot mätaren för Volvo bensinmotor. Bli inte förvånad om den visar temperaturen tvärtom.

Lite överkurs: När man mäter motortemperatur använder man ett motstånd som ändrar ohmvärdet med temperaturen. Det finns två sorter: NTC, Negative Temperature Coefficient. Det motståndet sänker sitt ohmvärde med stigande temperatur. Detta sitter i alla Volvo bensinmotorer från och med 140-modellerna. Den andra typen PTC, Positive Temperature Coefficient ökar sitt motstånd med ökande temperatur. Jag har för några år sedan sett tabeller på sådana här givare. Jag skall inte svära på att jag minns rätt, men så som jag kommer ihåg det nu, så hade VW just PTC-motstånd. Ta det inte som fakta utan undersök själv. Det kan skilja på fästet för dom här givarna också. Någon kan vara gängad direkt i motorn. Någon kan fästas med en utanpåliggande mutter. Sedan skall gängorna stämma också.
Har du nu PTC eller NTC? Enklast är att mäta med en multimeter. Se till att motståndet/mätgivaren är "utomhuskallt". Mät ohmvärdet kallt. Ta loss motståndet/mätgivaren och håll det i handen några minuter, pusta gärna lite på det så att det kommer upp i temperatur. Du bör komma upp i ca 30° med handen. I värsta fall, ha en mugg med varmvatten och doppa i den i stället. Mät ohmvärdet igen. Notera åt vilket håll värdet har ändrat sig. Nu vet du om du har NTC eller PTC. Negative = sjunkande ohmvärde. Positive = ökande ohmvärde.
Sedan kommer det svåra.
Nu gäller det att Volvos instrument är anpassat för det mätområdet som den aktuella givaren ger. Har du otur så matchar inte givaren och instrumentet varandra. Ohmvärdena mot temperaturen kommer jag inte ihåg i detalj, men det finns på nätet om du söker lite. Det finns en "fallgrop" till.
Volvos tempmätare och tankmätare jobbar med 10 volt, +/- 0,2 volt. Dom spänningsförsörjs av en spänningsstabilisator som sitter på baksidan av instrumentpanelen. Det är en liten plåtdosa, stor som en halv tändsticksask, ungefär. Om inte den fungerar så visar inte tempmätaren och tankmätaren rätt. Om den inte finns visar dom inget alls. Stabilisatorn ger alltid 10 volt i alla lägen, om den fungerar. På så vis får man alltid rätt mätvärde även om spänningen varierar stort, som den gör i en bil. När generator laddar fullt är det över 14 volt i systemet. Det kan gå ner till 11,7 volt och ändå vara "godkänt" (men inte bra). Om man då har en stabil spänning visar mätarna "alltid rätt" oavsett spänningen i systemet. Så rätt dom kan efter omständigheterna i alla fall.
Skulle tempmätaren vara av "fel" typ, så finns det kanske en liten chans för dig ändå. Instrumentpanelerna i sena Volvo 140, (efter -72) och Volvo 240 är mycket snarlika varandra. Om det nu är fel instrument, köp ett instrument på skroten från en diesel 240. Det bör passa. Se till att du får med spänningsstabilisatorn också av den händelse att den skulle vara annorlunda. (?) Den sitter på tre flatstift, så det är bara att dra den rakt ut.
Med instrument menar jag enbart tempmätaren i detta fallet.
letat som fan efter tidiga 240 diselhus halft omöjligt att hitta
av rid54
#914825
Nu ska jag inte lägga mig i hur du vill konstruera din konverterade bil, men jag skulle personligen avstå från att hitta på egna lösningar för bränslesystemet. Om motorn har en "normal" insprutningspump så vill den pumpen ha matning med visst tryck och det ska man respektera. Om du hittar nån egen lösning bör den vara anpassad till behoven, chansningar kan bli felkällor framöver. Dvs: hur matas motorn i ursprungsutförande? Imitera det! Vad gäller el, så kan man lösa de normala manövrerna på många olika sätt. Se bara till att du säkrar upp alla kretsar så det inte kan bli kabelbrand och elände, samt att du vet hur man slår ifrån alla kretsar på ett enkelt sätt (nån sorts huvudbrytare, gärna kopplad till tändningslåset).
av Rådlös
#914847
Rid54 har helt rätt. Lyssna på honom. Dieselpumpar och deras funktion är inte det samma som bensinpumpar.
Har du konstaterat vilken tempgivare du har? NTC eller PTC?
Angående mätaren så kan du ju kolla på en VW original också om inte Volvo fungerar. Har du tur så kanske den passar in i instrumentpanelen? Både givaren och panelinstrumentet borde vara lika oavsett hur många cylindrar det är i motorn.
av Volvoetoppen
#915150
håller med rid54
Vet någon hur ett orginalsystem ser ut .
eller klarar pumpen på motorn suga hela vägen .
kan kanske sätta elpumpen med en ljustuta knapp och en bränsletryckmätare
så kan jag pumpa lite extra när jag ska starta .
fattar att det inte är klockrent men kanske funkar .
vet att en del d24 har en matarpump på insprutningspumpen eller har alla det för då behöver jag ju inte elpump.
kan någon i så fall förklara eller visa en bild på var den sitter
är inte vidare kunig med disel som ni kanske fattar men jag är tacksam för alla svar

gällande tempmätaren så kommer jag testa hur det blir med det som sitter på. Vet inte vad det är för givare
men det blir nog så att jag byter alla mätare och sätter in nya vdo mätare och troligtvis en och annan biltema mätare
av Rådlös
#915185
Jag vågar inte uttala mig för jag har aldrig sett schema eller upplägg på just VW. Dieselmotorer har jag annars sett och informerat (kurser) mig om, men det är nog variationer på sådant.
Det förvånar mig lite att du inte har dokumentation på dom båda bilarna som du nu bygger ihop till en. Och du är inte ensam, skall det sägas till ditt försvar. På detta och andra forum kommer ofta frågor liknande dina "Hur byter man en motor? Hur kopplar man det och detta?" Jag skulle aldrig påbörja ett sådant projekt om jag inte hade minst rätt instruktionsbok till dels mottagarbilen men också donatorbilen. Kanske att jag t.o.m kände mig tvingad att också skaffa verkstadshandböcker till båda bilarna. Det skulle förmodligen gälla även om jag bytte motor från en Volvo till en annan Volvo. Det är alltid någon detalj som är annorlunda.
Nu är jag inte i den situationen att jag skall byta någon motor, så det är lätt att sitta här och ha åsikter. Men jag kan inte säga något annat än "Skaffa den dokumentation på dom aktuella bilarna som du kan komma över". Även om du tvingas gå till ett biliotek. Låna verkstadshandböckerna. Sedan finns det kopieringsapparater. Där kan du kopiera kopplingsschemor och andra beskrivningar som förklarar dina frågor.
av rid54
#915244
Dieslar "förr i tiden" hade mekanisk insprutningspump och de brukade ha en mekanisk sugpump, ungefär som förgasarmotorer har. Skillnaden mot förgasarmotorer var i många fall bara fjädern i pumpen, som bestämmer sugpumpens matartryck till insprutningspumpen, det brukar vara lite högre tryck mot insprutningspumpen än mot en förgasare. I övrigt var konstruktionen snarlik, med undantaget för att dieslar har en återgångsledning, som samlar ihop spillbränsle från spridarna och överströmningen från insprutningspumpen. Matarpumpen levererar nämligen hela tiden mer än insprutningspumpen gör av med och det brukar finnas en överströmningsventil i I-pumpen för att dess interna tryck ska hållas konstant; överflödig diesel går tillbaks till tanken. Nu kan jag inte Volvo/VW -dieseln i detalj, men om den inte är fullt modern med common rail och elstryrda insprutare så är den nog ungefär som jag beskriver. Det du behöver är originalmatarpumpen, som borde sitta på motorn och du behöver fixa en returledning, skulle jag tro. Det finns säkert nån som har fixat detta någonstans och som kan lämna tips eller har skrivit om det på nätet nånstans.
av Andis
#915248
Volvoetoppen skrev:håller med rid54
Vet någon hur ett orginalsystem ser ut .
eller klarar pumpen på motorn suga hela vägen .
kan kanske sätta elpumpen med en ljustuta knapp och en bränsletryckmätare
så kan jag pumpa lite extra när jag ska starta .
fattar att det inte är klockrent men kanske funkar .
vet att en del d24 har en matarpump på insprutningspumpen eller har alla det för då behöver jag ju inte elpump.
kan någon i så fall förklara eller visa en bild på var den sitter
är inte vidare kunig med disel som ni kanske fattar men jag är tacksam för alla svar

gällande tempmätaren så kommer jag testa hur det blir med det som sitter på. Vet inte vad det är för givare
men det blir nog så att jag byter alla mätare och sätter in nya vdo mätare och troligtvis en och annan biltema mätare

Nej nej behåll original mätarna det tycker jag är lite halva charmen med ett sånt här bygge. Det ska se ut som att det var så här från fabrik.

För övrigt kul att du ger dig på ett sånt ganska avancerat jobb om det ska bli bra.
(Får den plats på längden? Eller blev det kortad kardan och bakåtflytt av allt?)

Skulle temp mätaren inte fungera med givaren som sitter där skulle jag tillverka en addapter och sätta i en givare som är till 140 modellen. Har du tur är det samma gängor på dom, annars addapter.

Har du kört Volvo med D24 motor innan du bestämde dig för valet?
av Volvoetoppen
#915823
Jag har ingen donatorbil då jag samlat på mig motor och allt


För övrigt kul att du ger dig på ett sånt ganska avancerat jobb om det ska bli bra.
(Får den på längden? Eller blev det kortad kardan och bakåtflytt av allt?)

Skulle temp mätaren inte fungera med givaren som sitter där skulle jag tillverka en addapter och sätta i en givare som är till 140 modellen. Har du tur är det samma gängor på dom, annars addapter.

Har du kört Volvo med D24 motor innan d[quote][/quote]

Har aldrig kört d24 förut är bara 15 och detta är en traktor. Motorn sitter rejält intryckt i hytten pga lådorna skulle passa in bra och pga det så är båda kardan betar kortade och jag har även flyttat mitt punkten av kardanen om du vill se den hittar du en länk på föregående sida
av Andis
#915888
Är det en A traktor du ska ha motorn i?

D24 kommer inte vara kul att köra långt med om den ska ligga och varva hela tiden.
Så försök hitta på någon sorts varvtals begränsning i stället för att ha den så du måste varva massor för top fart i besiktning flygande eller vanlig.

Kanske enklaste något klurigt som du kan stoppa gastars rörelsen med så den går på kanske 20 % av Max gas i stället. Då ryker dom lite och trötta men varvar fortfarande mycket på tomgång. (Så gjorde man med gamla vajer gasade dieslar som var slut när man besiktiga dom, fungera utmärkt)

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]