Hej
Har för mig det finns en tråd här inne på forat om vilka grader tändning du ska ha original vid olika varvtal.
Troligen då för en B20 ,, men det kan ge dig en hint om nu inte B30 har en mycket annorlunda tändkurva.
Har oxå för mig att B30 i båt (marin versionen) hade en annorlunda tändkurva jämfört med bil.
Hade en kamrat som hade en B30 i en ombyggd Ockelbo båt och den hade samma problem som din.
Men han körde med 3x Weber DCOE och D-kam profil i sin.
Då var den toppen planad ca. 2mm.
OBS den B30an kom från en bil och marin konverterades från en skrotad marin motor, fördelaren behölls från bilmotorn.
Det hela fixades med andra fjädrar så han flyttade lite på tändkurvan,, det tog nog en hel säsong innan det funkade bra.
Jag har haft liknande problem detta året med en Triumph Spitfire motor.
Den motorn är ombyggd med vass kam - höjd kompression - dubbla Weber DCOE (40) -
Där fick jag inte till lågvarvet p.g.a. att jag inte har något vacuum från Webrarna.
Fick jag till lågvarvet så gick motorn som en kråka efter 2500-3000 rpm.
Fick skrota bort den fördelaren och köpte mappningsbart Stealth tändsystem komplett med ny fördelare från AccuSpark, betydligt billigare än 1.2.3.
Men 1.2.3. har ju riktigt bra grejer och de flesta som köper detta är nöjda.
Hmm att köra med spikningar är ett bra sätt att ta död på sin motor...
