PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av ingesjo
Hej
Har för mig det finns en tråd här inne på forat om vilka grader tändning du ska ha original vid olika varvtal.
Troligen då för en B20 ,, men det kan ge dig en hint om nu inte B30 har en mycket annorlunda tändkurva.
Har oxå för mig att B30 i båt (marin versionen) hade en annorlunda tändkurva jämfört med bil.
Hade en kamrat som hade en B30 i en ombyggd Ockelbo båt och den hade samma problem som din.
Men han körde med 3x Weber DCOE och D-kam profil i sin.
Då var den toppen planad ca. 2mm.
OBS den B30an kom från en bil och marin konverterades från en skrotad marin motor, fördelaren behölls från bilmotorn.
Det hela fixades med andra fjädrar så han flyttade lite på tändkurvan,, det tog nog en hel säsong innan det funkade bra.
Jag har haft liknande problem detta året med en Triumph Spitfire motor.
Den motorn är ombyggd med vass kam - höjd kompression - dubbla Weber DCOE (40) -
Där fick jag inte till lågvarvet p.g.a. att jag inte har något vacuum från Webrarna.
Fick jag till lågvarvet så gick motorn som en kråka efter 2500-3000 rpm.
Fick skrota bort den fördelaren och köpte mappningsbart Stealth tändsystem komplett med ny fördelare från AccuSpark, betydligt billigare än 1.2.3.
Men 1.2.3. har ju riktigt bra grejer och de flesta som köper detta är nöjda.
Hmm att köra med spikningar är ett bra sätt att ta död på sin motor... :-(
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag håller med om att det är fördelaren som är problemet.
En gång i forntiden hade vi en Bedford lätt lastbil till uthyrning på macken jag jobbade på då. Den rasade motorn (1,8 l Vauxhall Victor motor) på och vi fick tag i en Victor 2300 motor som är exakt samma och monterade i. Vi satte 1,8 l motorns insug, förgasare och fördelare och motorn gick "som en dröm". Men, jag fick "ställa ner" tändningen till 12°efter ÖD för att den skulle sluta "spika", men sedan hade vi den i många år. Det kom "folk" och hyrde den bilen bara för att den "gick mycket fortare" än andra hyrlastbilar, där var över 100 hk jämnfört med en WV buss (som var nästan enda alternativet då) som hade 70 hk.
Vad jag menar är att tändkurvan är otroligt viktig och att du kan sänka tändningen ända till motorn sluta spika och se var någonstans du hamnar. Har du en fördelare från 145 hk motorn och du har bytt kamaxel och planat topplocket "kräver" det en annan tändkurva. Kanske du skulle försöka få tag i en fördelare från 175 hk motorn.

Mvh
Lennart
av ingesjo
Lennart
Har du inte uppgifter på hur kurvan ska se ut för de olika fördelarna vi olika varvtal ??
Det är ju en enkel operation att dubbelkolla med Strob lampa...
Visar det sig att det är någon grad (+-2 grader?) längs kurvan fel,,, så är inte det helt tokfel.
OBS det med stroblampan förutsätter att remskivan är nollad, men det tror jag inte ska vara några jätte problem på en B30 så länge remskivan kommer från samma motor som från början..
Men kanske ändå ,,, lite kluddigt att kolla nu när motorn är hopmonterad.
Var värre på min Triumph motor (2-3gr fel) blev till att fila nya hack.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
jag tänkte på en grej när jag såg gnesta kalles fråga om hur mycket toppen var planad.
hade hög komp kolvar o en för snäll kam i en HD går bra att jämn föra den med b20/b30
hade brytarlöst med justerbara tänd kurvor samt att det gick att vrida hela enheten som en fördelare.
satte i en kam som började stänga insugnings ventilerna lite senare eft nedre död punkt det finns ju som bekant fler parametrar men det är en av de grundläggande.
det spelade ingen roll vad jag gjorde med tändningen det lät som en snickar verkstad försvann vid kam byte jag ändra tänd kurvan den drog bra från
botten visst
lite av lågvarvs vridet kan försvinna om du byter kam men bättre än spikningar.
den där fördelaren som rådlös länka till kan troligen vara nått.
det här med att välja rätt kam till trimmet och kompet man har det har jag personligen tyckt varigt ganska svårt i mellanåt
man vill ju helst att det ska dra hela tiden utan strul.
detta är mest lite spekuleringar vad gäller din b30 motor.

Med vänlig hälsning hasse.
av P165B
Är överväldigad av alla era svar :-))))) !

Ja det var många frågor ni ställde.

ja toppen är planad som monterades på vid renoveringen.
Tändfördelaren är en fabriksny Bosch med större fördelarlock och enkel vaccumklocka.
Förgasarna är fabriksnya Stromberg 175.
Kamaxeln är ny av original C-märkning.
Toppackningen vet jag inte vilken tjocklek den hade.

Det märkliga är att samma spikningsproblem fanns med gamla förgasarna, fördelaren, kamaxeln på det gamla blocket som nu sitter i bilen igen. Då hade motorn dessutom en vanlig originaltopp.

Motorn är inte borrad. Bara körd med roterande slipstenar för att ta bort den blanka ytan och nya kolvringar i originalstorlek.

Hur mycket utskjut på kolvarna det var vet jag inte. Kolvarna är monterade med märkningen framåt som de satt.

Hade problemen uppstått i samband med renoveringen, så har jag köpt det att fördelaren varit felande. Men min gamla fördelare som satt på från början i spiknings-problem motorn och slutade spika då jag satte i E-motorn med samma fördelare??

Att motorn är nollad? kanske något jag missat men antar att det betyder att remskivan som bara kan sitta på ett sätt, är synkad så att fördelaren står i tändläge för cyl 1 när det står noll på remskivan? Jo det var jag tvungen att ändra ett halvt varv då jag bytte motor från E-motorn. Lika så fick jag göra vid bytet från originalmotorn till E-motorn.

Ja att ordna nya stift som är lite hårdare låter som en vettig sak att testa. Är ju ute och "semestrar" så att börja byta mer vitala delar är inte aktuellt just nu.
av P165B
Vet inte hur mycket toppen är planad ??:-/
Ser inte ut att vara något extremt tunn.

Ska mäta vid tillfälle på utsidan och jämföra med en originaltopp.
av ingesjo
Kolla med stroblampan ändå ,, det kan räcka med lite högre komp för att gå över gränsen speciellt med dagens bränsle i våra stenålders maskiner :P
Det kan vara så att du hade lägre komp i den andra motorn och då funkade det fastän du har lite fel i tändkurvan...
Dramatisk höjning av komp (läs från 10:1 till 12:1) kräver lite större åtgärder i tändninge för att det ska lira bra..
Alltså om man ska ta tillvara det man får med höjningen av kompet..
Jag höll på med det på min 123a B20 med Volvo R motor,,, jag hittade nog 5-10 hkr till med en annan tändkurva (modifierade fjädrar, utan vacuum) än det Volvo levererade (Play it Safe tror jag det var från Volvo)..
Gissa om jag hade spikningar när jag experimenterade :twisted:
av ingesjo
Hej vänta ,, du sa att du planat toppen.
Tog du efter det och mjukade av kanterna för förbrännings rummet...
Jag brukar göra det med en slittrissa med ytterst fint slippapper eller en lite grövre scotch brite disk..
Bara för att bryta den vassa kanten som uppstår vid planing till ca 0,5mm radie på "Badkaret"
Den vassa kanten kan annars vara en källa til spikningar.
av Rådlös
Jag hakar också på detta med topplock. Du skrev i början att du hade en E-topp. Vad har du nu?

Om vi jämför lite med B20-motorn så ser det ut så här:
B20 A: Kompressionsförhållande 8,7:1.
B20 B: --"-- 9,3:1.
B20 E: --"-- 10,5:1.

Detta kanske går att uppskattningsvis översätta till din B30 med ditt aktuella topplock?

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]