Du vet väl att man kan förlänga livet på ett gammalt fördelarlock? Man kan vaxa det. Om locket inte är sprucket eller dåligt på något annat sätt, kan man "rädda" det tills man får tag i ett nytt. Man använder vanlig pastost bilvax och lägger på både utsidan och insidan. Polerar sedan i vanlig ordning. Se till så det inte kommer vax i kabelhålen. Sätt någon tyg eller papperstuss där under vaxningen.
Och samma med hålet för kolstiftet. Din beskrivning visar ju på att något är fel. Sitter stiftet rakt i fästet och ligger emot rotorn? En tanke i och med att det lossar kolpartiklar, har du rätt tändspole? Du kanske har en som t.ex ger för hög effekt som stiftet inte klarar av om det har blivit utsatt för "stress" tidigare. Detta är bara hypoteser från min sida, men kan ju vara värt att kolla upp.
När brytarspetsar slits på den ena sidan och lägger på material på den andra brukar det vara fel på kondensatorn. Det blir som en liten elsvets. Förr i världen hade man en magnetisk fil och slätade till kontaktytorna. Men det kräver ju samtidigt justering av brytarna och tändinställning med stroboskoplampa. Jag har tidigare föreslagit brytarlös tändning för dig, men det är stora pengar. Det finns ju även sådan utrustning i "lågbudgetavdelningen" som du kanske bör titta på. En modell, som är billigast, skall du dock undvika. Det är byggsatsföretaget Welleman som säljer något billigt skräp. Den ersätter inte brytarspetsarna. (Egentligen bara kondensatorn) Men annars kan du titta på allt däröver.
Gräsklippare är lågvarviga och encylindriga. Några påkostade åkklippare kan vara tvåcylindriga. Men det är snarlika motorer. Därför låter dom som dom gör. Har du kollat att din motor tänder på alla fyra cylindrarna vid tomgång? Det gör man med att lyfta av en tändkabel i taget medan motorn går. Om det
inte blir någon skillnad på en cylinder så har man en misständning där. Du hade två svarta tändstift. :roll: :?:
