PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#879583
volvo142traktor skrev:jag kollade stiften och nu var alla svarta istället!
Det är mycket lättare ätt "svarta ner" tändstiften än att "köra dom" vita. Du får nog köra en ganska bra runda (10-tals mil) innan du (om du över huvud taget) får dom rena. Däremot kan du få rena tändstift svarta på "ett ögonblick"

Mvh
Lennart
#879654
det har du ju i och för sig rätt i, å i och med att jag denna gång "överdrev" när jag ställde tändningen för att verkligen få kontrasten tydligt mellan för sen och för tidig tändning så är det inte så konstigt att dom blev svarta... För övrigt så uppmärksammade jag en grej idag. Och liknelsen lyder så här: traktorn går som en gräsklippare typ. Jag jar inte tänkt på det men både vår äldre och vår nya samt en kunds gräsklippare låter lika dant som traktorn när du står still med klipparen och motorn går. Både traktorn och klipparen har en viss rytm nästan "puffarna" som jag kallar dom kommer med jämna mellanrum (oftast). Jag märkte även att ju tidigare tändningen stod så kom puffarna tätare och tätare och motorn vrider sig kraftgare varje gång samtidigt också.

Jag har nu tagit med mig ny kondensator och brytare från jobbet som jag ska testa att byta då jag såg att precis som med den förra brytaren jag böt för ett och ett halvt år sen har redan fåtten grop i ena brygarpunkten (den "fasta" inte den på armen precis som den förra) varför gör han så? SÅ här ofta ska man inte behöva byta!
#879664
åååååh snilleblixt så här på småtimmarna! Ibland är man smart när man är trött! Jag böt ju fördelarlock för två år sen då mitt förra va långt gånget och hade djupa skåror på stiften i locket och "damm" (väldigt fint metall flis eller vad man ska säga) jag köpte det nya på bds och det var ett brunt lock (tror det var beru eller facet) en senare modell med ett så kallat "kondenshål" urtaget i kanten på locket. (det satt "kondensfällor" eller ett slags membran i tidiga b18 fördelare va ? Om jag inte är helt ute å cyklar.) när jag kom hem såg jag att locket var "skadat" den hade "riv skåror" på lockets utsida som var ytliga och inte nå nämnvärt djupa men men. Jag böt aldrig det där locket för jag glömde bort det helt enkelt. Jag hade problem länge med att koltappen brände av på rotor bläcket och lämnade en ful svart avbrännings fläck och koltappen i fördelarlocket blev att se ug som en schweizer ost. När jag inspekterade tappen märkte jag att den verkade "kärva" om jag fatta rätt så är den fjäderbelastad i locket och tappen i nya locket gick liksom "snett" och kärvade och återgick inte som den skulle den kändes inte alls som dom andra två begagnade locken jag hade. Kan detta hz nån betydelse???
#879680
Om du har problem med få brytarna att hålla har du kanske fel på tändspolen. Har du en spole för brytarlöst system så "drar" den mer ström (den är "kraftigare") och den strömmen går genom brytarna. Har för mig att du "strulade" med förkopplingsmotstånd för ett tag sedan, och använder du en sådan tändspole utan/felkopplat motstånd så håller inte brytarna länge.
Är det en helt original B20 motor så ska tändningen stå på ett och samma ställe oavsett om det är en traktor eller en "vanlig" bil. Om den "spikar" eller "puffar" och konstrar sig så är det inte tändinställningen som är problemet, även om man kan få motorn att gå bättre genom att ändra på inställningen. Glöm inte vad jag skrev om vad min gamle lärare på yrkesskolan sade, att få en bilmotor att gå kan vilken klåpare som helst men att få den att gå riktigt bra, det är det ni är här för

Mvh
Lennart
#879687
Du vet väl att man kan förlänga livet på ett gammalt fördelarlock? Man kan vaxa det. Om locket inte är sprucket eller dåligt på något annat sätt, kan man "rädda" det tills man får tag i ett nytt. Man använder vanlig pastost bilvax och lägger på både utsidan och insidan. Polerar sedan i vanlig ordning. Se till så det inte kommer vax i kabelhålen. Sätt någon tyg eller papperstuss där under vaxningen.
Och samma med hålet för kolstiftet. Din beskrivning visar ju på att något är fel. Sitter stiftet rakt i fästet och ligger emot rotorn? En tanke i och med att det lossar kolpartiklar, har du rätt tändspole? Du kanske har en som t.ex ger för hög effekt som stiftet inte klarar av om det har blivit utsatt för "stress" tidigare. Detta är bara hypoteser från min sida, men kan ju vara värt att kolla upp.
När brytarspetsar slits på den ena sidan och lägger på material på den andra brukar det vara fel på kondensatorn. Det blir som en liten elsvets. Förr i världen hade man en magnetisk fil och slätade till kontaktytorna. Men det kräver ju samtidigt justering av brytarna och tändinställning med stroboskoplampa. Jag har tidigare föreslagit brytarlös tändning för dig, men det är stora pengar. Det finns ju även sådan utrustning i "lågbudgetavdelningen" som du kanske bör titta på. En modell, som är billigast, skall du dock undvika. Det är byggsatsföretaget Welleman som säljer något billigt skräp. Den ersätter inte brytarspetsarna. (Egentligen bara kondensatorn) Men annars kan du titta på allt däröver.

Gräsklippare är lågvarviga och encylindriga. Några påkostade åkklippare kan vara tvåcylindriga. Men det är snarlika motorer. Därför låter dom som dom gör. Har du kollat att din motor tänder på alla fyra cylindrarna vid tomgång? Det gör man med att lyfta av en tändkabel i taget medan motorn går. Om det inte blir någon skillnad på en cylinder så har man en misständning där. Du hade två svarta tändstift. :roll: :?: :wink:
#879755
lennart: det är inte omöjligt, det var på den spolen som satt när jag köpte den (en blåflagad bosch spole som jag anatar var en original spole som det satt nått form av motstånd monterat under tändspolsfästet med ENBART en kabel med kabelsko som bara räckte till spolen.) det blev många diskutioner kring det här och jag tycker inte beskrivningen jag fått stämmer. Ett förbikopplingsmotstånd ser ut som en cigarett/cigarr ungefär tror jag att ni sa. Mitt motstånd är en kort lite tjock cylinder (påminner en hel del om en kondensator om man tänker längd och diameter.) dom andra b20 som jag hittat som har lika dan spole har samma motstånd och alla har det inkopplat. Mitt va aldrig inkopplat. Jag flyttade över spolen från reservdelsbilen istället så nu sitter där en biltema spole och det bränner inte längre av på rotorn. :)

det har du helt rätt i, förhoppningsvis så ska det här hjälpa nu, brytaren är av fabrikatet beru och kondensatorn från intermotor (brittiskt har aldrig hört talas om dom) blir det bara lite bättre då tar jag med ett nytt lock när jag ska ha med slangen som läcker. :)
#879761
rådlös: det va ett bra tips det ska jag komma ihåg, har aldrig hört talas om det. Ger vaxet en skyddande hinna som kan förlänga livet eller? Precis nått är ju knas de är ju nästan säkert, jag tycker inte tappen sitter rakt utan att den "lutar." grejen är ju den att när jag satt dit locket så vet jag ju inte om den ligger emot eller inte när jag testar och trycker in tappen för hand så går den snett och "trögt" (inte tungt på nå vis men den kärvar och det gjorde inga av mina begagnade trots att dom såg ut som dom gjorde!) en bit sen går den rakt eftersom den då får stöd från kanterna och kärvar på vägen tillbaks (fastnade ibland) på dom andra har man samma motstånd och glider fint ut och in. För övrigt tycker jag det här locket känns "billigt" på nå vis med tanke på skadan på den, kärvande tappen och grovleken på locket. Det röda som satt på kändes "rejälare" på nå vis. :/

okej men tycker det är konstigt att det redan ska behövas bytas... :/

ja precis och det lutar nog åt att det blir en 142 (jag vill helst ha en 69) som bil sen och då blir det nog brytarlöst till den, är ganska såld på den idén faktiskt. ;) tack för tipset det ska jag komma ihåg! :)

dom tre klipparna jag jämförde med var alla 1 cylindriga motorer. Bra tips det ska jag testa! :D kan man ha ett sånt problem enbart vid tomgång då? Om vi nu låtsas att jag skulle ha en (eller två. ;)) cylindrar som inte tänder som dom ska på tomgång vad gör jag då och hur ska jag gå vidare med felsökningen??
#879821
Bakelitytan på ett äldre och välanvänt fördelarlock blir med tiden skrovligt och liksom oxiderat. Om man skulle titta i ett mikroskop på ytan skulle man se att det är skrovligt som ett sandpapper och fullt med skräp som samlar på sig fukt och annat. Jag glömde i min beskrivning att man bör göra rent locket först innan man vaxar, med T-sprit eller något annat liknande. Men det förstår man ju nu av mitt svar här. I det här skräpet och den skrovliga utan finns partiklar som hjälper till att leda bort den högspända tändgnistan. Därför läcker det bort en viss del av gnistspänningen och gnistan blir försvagad. På ett nytt lock, eller ett vaxat, får ju gnistan mycket svårare att läcka bort på vägen. Ytan är ju slät och nästan plan (i mikroskopet) Därför "tvingas" gnistan att gå hela vägen ut till tändstiftet och "smälla av" där med hela sin samlade energi. Isoleringen på tändkablar är ju också extra tjock. Kabelareran på själva kopparledaren är ungefär som en vanlig FK 1,5. Det vill säga 1,5 kvadratmillimeter. Men isoleringen är jättetjock. Det är bara för att den skall hålla emot och hålla inne den högspända tändgnistan.
Har jag beskrivit vattenprovet? Det är egentligen ett prov när man misstänker dåliga tändkablar, men torde ge samma utslag på ett dåligt och ålderstiget fördelarlock.
Man häller i lite rent vatten i en duschflaska. En sådan som man har till stryktvätt eller krukväxter. Sedan kör man till en mörk och oupplyst plats. Man stänger inte av motorn men släcker ljuset och öppnar huven och går ut och duschar en fin vattendimma på tändkablar och annat misstänkt. Har man riktigt dåliga tändkablar så ser man överslagsgnistor mellan kablarna och till jord. (Därför skall man vara i mörker) Samtidigt går bilen ojämnt och misständer. Och som sagt, detta borde uppträda även om man bara duschar på fördelarlocket och det är dåligt. För all del även tändspolen.
Detta med ditt kolstift är ett mysterium. Förmodligen kommer väl stiftet att lossna någon gång i framtiden? Men kör så länge det går eller vaxa om ett gammalt, men oskadat lock och byt.
#879873
volvo142traktor skrev:det var på den spolen som satt när jag köpte den (en blåflagad bosch spole som jag anatar var en original spole som det satt nått form av motstånd monterat under tändspolsfästet med ENBART en kabel med kabelsko som bara räckte till spolen.) det blev många diskutioner kring det här och jag tycker inte beskrivningen jag fått stämmer.
Det är säkert enbart till radioavstörning. Det satt sådana kondensatorer "lite varstans" förr. En Blå spole från Bosch är en spole som det inte ska vara motstånd till, men det kan vara fel på den så den drar mer ström. Det mäter man med ohmmeter. Nu kan jag inte värdena, men du kanske redan har mätt den. Bosch tändspole för motstånd (sitter alltid monterat på spolen) är Röd. Nu pratar jag spolar som säljs "över disk", originalmonterade röda man ha motståndet någon annanstans. Jag har även lite dålig erfarenheter av kondensatorer som finns att köpa, du kanske ska prova att byta den igen.

Mvh
Lennart
#879946
mycket intressant det tackar jag för rådlös! :D
jag tycker jag känner igen det, tror du beskrivit det i nån av mina tidigaste trådar om jag inte missminner mig. detta test ska jag göra, samt "rycka en kabel i taget" på tomgång, jag ska även inspektera locket igen och jämföra lite. kollade nu och bds säljer inte längre dessa lock som jag köpte det är fortfarande facet men ser annorlunda ut. hursom blir det byta lock så tar jag med ett nytt från motoroldies! :D

jag köpte ju även tändkabelsatsen på bds, kommer inte ihåg fabrikat men var svarta kablar med vanliga muffar i ändan mot fördelarlock andra änden som går till spolen sitter i vinkel och dom andra som går till tändstiften har ett metallskal runt ikring sig. när jag körde torsk en sen natt så bad jag en kompis hjälpa mig att lufta ur bränslesystemet lite så jag fick soppa till förgasaren efter att jag hade fyllt på från dunken. när han sen hoppa igång så såg jag hur helvetet brakade loss i motorrummet. på 1 cylinder så flög det blåa starka gnistor mellan tändhatt och motor gods, räckte att nudda tändkabeln så slutade det (detta trots att hatten satt ordentligt på stiftet.:o)

ja det är det sannerligen har du hört talas om nå liknande? jag måste fått ett ordentligt måndagsexemplar. :/

lennart: en kompis sa faktiskt det att han trodde det var för det men jag tyckte det lät som en saga, men då är det säkert så! :D jag minns att jag mätte upp båda spolarna när jag stod där en dag utan gnista på stiften i somras men kommer ej ihåg värdena. :/

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]