PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 144
En liten uppdatering:
Hasse har fixat ett originalstag som jag fått låna och ska göra en kopia av så nu är det problemet löst. :-)-)
Jag har även konstaterat att Biltemas vinkellänkar i storlek M5 passar perfekt.
Ett nytt problem som uppstod är att det inte heller går att få tag på en original-luftburk så det blir till att tillverka egna separata burkar.

Sen undrar jag om det är någon som vet vilken sorts gängor det är till luftburken samt de två små till stagets skruvar i grenröret, att det är tum har jag listat ut men är det UNC eller UNF? Jag har mätt med gängtolk och till luftburken ser det ut att vara 18varv/tum samt storlek 5/16. ??:-/
Användarvisningsbild
av 144
Amarace skrev:Standard UNC gängor, om jag inte minns fel är det 1/4" på insuget.
Ok tack, självklart är sortimentlådan med UNC-skruvar slutsåld på Biltema och det kan ta månader innan de får hem saker igen så jag får väl testa med järnhandeln och andra butiker eller bara köra med mindre mm-storlek och mutter på baksidan. De två små skruvarna som håller fast länkaget i grenröret borde passa från Strombergarn.
Användarvisningsbild
av 144
Rådlös skrev:Skulle du stöta på mer problem med tumskruv eller annat, så finns den här firman: http://www.sifvert-skruv.se/sv/
Dom har "allt"!
Tack för tipset, annars har jag en firma i närheten som jobbar med motorrenovering och de har säkert det jag behöver.
Jag tänkte även byta alla pinnskruvar på topplocket men det verkar finnas tre olika längder (kan man inte bara köpa de längsta?) samt att en av dem ska vara längre än de andra, det är väl lika bra att jag tar bort alla och mäter för det finns tydligen inget sätt att ta reda på vilka längder som sitter på vilken motor, sen tror jag att motorn i min bil är bytt nån gång så det är extra omöjligt att veta. :)
Användarvisningsbild
av 144
Ännu en uppdatering:
Nu är förgasarna monterade med det lånade gaslänkaget och den startade på första försöket. :shock:
Jag hade fyllt upp förgasarna med bensin (den lilla modellen av dessa fungerade utmärkt) och kilat fast choken till hälften eftersom vajern var för kort.
Luftfilter-problemet tänkte jag lösa genom att tillverka adaptrar liknande den här sen kan jag montera vilket sportluftfilter som helst.
Nu har jag även fått tag i en sortimentlåda UNC-skruvar från Biltema i Furuvik när vi var där för att besöka djurparken.

Jag återkommer med bilder när allt är klart.
moffa699 skrev:När det gäller förgasare så har dom hur mycket som helst.
http://www.forgasarteknik.se/index.html
Tack för tipset men inget av det de säljer passar på mina förgasare, det är delar till Amazon. :(
Användarvisningsbild
av 144
Så var det klart, jag la inte ner någon tid på att få det snyggt utan slängde ihop grejerna ungefär som jag tänkt mig.

Staget består av gängad stång (M5, kanske i klenaste laget men funkar), lite metallskrot samt delar från ett par äldre gasstag som inte passade alls:
Bild

Monterat:
Bild

Sen var det dags för luftfilteradaptrar, storleken på röret omöjliggjorde användandet av de fyra gängade hålen så jag fick använda de två yttersta med fastsvetsade M6-skruvar och muttrar på andra sidan:
Bild

Rörstumpen fick gröpas ur vid skruvskallarna:
Bild

Sen svetsades de fast och överflödig plåt avlägsnades, jag använde packningssilikon istället för papperspackningar för att få det tätt.

Sportluftfilter från Biltema:
Bild

Bild

Kontentan av det hela: Två SU är fler än en Stromberg? :)

Jag kan fixa fram måtten på originalstaget innan jag lämnar tillbaka det ifall någon behöver göra ett eget.
av Rådlös
Nu har du gjort det färdigt och det blev funktionellt och det är bra så. Men ett tips i efterhand inför kommande framtida projekt: Blindnitmuttrar kan ge många bra lösningar på fästen i lite "instängda" hörn och andra positioner där man inte alltid kommer åt att hålla emot på baksidan:
https://www.google.se/search?q=blindmut ... 40&bih=697
Dom finns i en mängd olika utföranden, olika gängor och olika material etc. etc. Bilprylvaruhusen säljer ofta "hobbysatser" komplett med en tång, nödvändigt borr och ett antal vanliga storlekar på muttrar. Vissa popnittänger går att ändra med en enkel insats så dom fungerar till detta också. Det är alltså en snarlik teknik. Upp till och med M6 klarar man med handkraft (tång). Större dimensioner är enklast med tryckluftverktyg. Men det förekommer även elektriska numera.
Användarvisningsbild
av 144
Ja de där kan ju säkert vara bra, men det hade nog inte funkat till de här adaptrarna för det finns nog inte tillräckligt med utrymme bakom för att trä in en skruv. Jag får ha det som framtida projekt att bygga snyggare grejer, nu behövde jag bara något som fungerar. :)

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]