PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#824472
Häftigt, aldrig sett något liknande? men en förskräcklig massa reläer och säkringar för så lite!!
Vag gör lamporna i burken på torpedväggen då, lyser de nån gång?
Finns det fler finesser eller varför har man inte bara styrt inkopplingen av halvljuset via tändningen och ett relä tror du?
#824624
Jag tror inte du har funnit hela sanningen. Det kan inte gå åt 6 st 8A säkringar till att driva det du beskriver. Dom 8 lamporna ovanpå pedalstället verkar vara kopplade så dom kan blinka (lysa) typ varannan gång övre och undre raden. Kolla om inte Televerket kan ha varit ägare någon gång, eller kanske försvaret. Sist nämnda hade mycket "fuffens" för sig under -60-talet. Jag tror nog fortfarande på någon form av telefon eller kanske radio. Och då menar jag inte för P3.

Mvh
Lennart
#824650
SA4AQS skrev:När man vill ha logik utan halvledare så är relän det ända logiska :wink:
Du är ganska logisk, eller? :roll:

SA4AQS, du som är kortvåg (har läst någonstans) Vad tror du om "min teori" om en radio/telefon anläggning. Dom var större "på den tiden" än var dom är idag. Om det är så, så skulle det som sitter på höger innerskärm vid laddningsreläet kunna vara någon form av störningsskydd.

Mvh
Lennart
av umekille
#825736
pratade med min bilmekaniker som har jobbat på Torslanda.
Han såg bilderna och sa det utrustades olika bilar som skulle på export
till olika länder så denna kan vara en exportmodell som av någon orsak inte
lämnade landet. Det verkar ha funnits en mängd olika saker på hyllorna som
monterades beroende vilket land bilen skulle till. Och hur de beställdes utrustade
från det landets återförsäljare.
#825753
Handbromsvarnaren, kanske. Det som är monterat ovanför styrsnäckan är någonting helt annorlunda. Handikaputrustning för hjälp att köra bilen??

Hvh
Lennart
#825846
Detta du har under huven är inget som är originalmonterat någonsin i någon Amazon, utan det är någon "elkunnig" som haft lite å göra.
Det som hänger med en kabelsko avdragen ser ut att vara en summer som ljuder då man glömt ljuset på.
Att hitta funktionen bör inte vara så svårt, "bara" att följa vart kablarna går.

:wink:
#827862
Serie kopplade lampor är ett gammalt trick För spännings delning..
I stället för resistors använder man lampor som klarar lite Watt ,,
Exempel vis sätta en lampa i serie med huvud strålkastarens 1/2 ljus under dagtid för 1/2 ljus automatik kan vara en enkel lösning för att dimma ner 1/2 ljus lampan.
Sedan kopplas denna "resistor" lampa ur (bort) under den period under dygnet då full kräm behövs för 1/2 ljuset...
Kan vara en effektiv besparing av H4 lampor som var väldigt dyra i början av -70 talet... samt de extra gula positions lyktorna (eftermarknads lyktor) som man skruvade på kofångaren var allmänt hatade som jag minnes det.
Tror Gamla Amazon klubben har ganska många bilder upplagda för hur en Polis Amazon såg ut i motorrummet när den rullade fullt utrustad.
Vissa delar såsom filter och dyl .. kan vara för spännings mata en Com radio som var populära under slutet på 60 och början på 70 talet...
Många Privat radio klubbar körde då så kallade "Rävjakter" från bilen..
Kan vara en sådan installation för i Rävjakten (Obs som jag minns det) pejlade man en radiosändare någonstans som man inte kände till positionaen av.
Krävdes nog lite filter och dyligt till den Pejl utrustningen-.....
Laddbox

Många tack för utförligt och bra s[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]