volvo1401989 skrev: Men ska de va en pinne i hållet där behållaren sitter.?
Har du den gamla huvudcylindern kvar kan du titta på den. I dom hålen där behållaren sitter är där två hål till vätskan, det bakre "fyller på" när du trampar ner pedalen (trycker fram kolven) det andra hålet sitter precis framför packningen och "släpper tillbaka" vätskan vid temperaturskillnader och när du "pressar tillbaka" bromskolvarna i bromsoken. Den första (främre) kolven har lite mindre diameter och därför "ger den" lite mindre volym vätska, men det ska inte märkas när man luftar. Den kolven är fjäderbelastad och ska hållas i sitt läge av ett liter stift som sitter mellan dom två andra hålen. När man monterar den kolven får man trycka in kolven (pressar ihop fjädern) så man får i stiftet som sedan håller kolven i rätt läge. När man monterar den andra kolven så gör man likadant (pressar ihop den fjädern), trycker in kolven så att man får i en låsring bakom kolven. Om du förstår hur jag menar, förstår du hur viktig denna lilla pinne är. Kommer inte båda kolvarna i rätt läge, blir det "kaos" i cylindern det år otroligt små marginaler och viktigt att det är rätt. Den kan inte "trilla ut" av sig själv, men om man skulle hålla cylindern "uppochner" och samtidigt trycka in kolvarna skulle den (i alla fall rent teoretiskt) kunna "trilla ut". Om du vill vara säker kan du plocka bort behållaren och titta. Det känns som "lite överkurs" att det skulle vara det som felar, men man kan ju aldrig veta om man inte är 100% säker på att den sitter där. Jag tycker du ska kolla på om det kommer mindre vätska från det främre hålet. Det
kan betyda att stiftet fattas om det kommer mindre olja därifrån. Alltså att den bakre fjädern trycker de främre kolven förbi sitt läge eller att den främre fjädern trycker kolven för långt bak, så vätskan inte kan cirkulera som den ska. Det blev en massa text om en liten, liten pinne/stift, men jag hoppas att du förstår vad jag menar.
Mvh
Lennart