PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Man "känner" det i pedalen. Pedalen ska vara fjädertryck på "uppåt" och det brukar vara upp till 1 cm spel när du trycker ner pedalen och "känner" att det tar emot. Man kan ju inte kolla det i cylindern, den är ju monterad. Det får man kolla när man monterar cylindern. Känner du inget spel i pedalen får du kolla upp det

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Har du provat att lufta "på vanligt vis"? Alltså pumpa på bromsen, trycka, släppa ut, stänga, pumpa igen? Om du provar att göra så och öppna på nipplarna till rören direkt på huvudcylindern. Förr satt det en nippel direkt i huvudcylindern också. Om man inte rör pedalen alls när man luftar "med tryck" kan det bli "luftfickor" i huvudcylindern när den är helt ny, dom försvinner om man pumpar lätt några gånger (under tryck). En kanske dum fråga, du använder väl endast ny bromsvätska. Använder du vätskan du "kört igenom" en gång kan den ha "sugit åt sig" luft på vägen, och även skräp och fukt som du väl inte vill ha in i systemet. Cylindern har kanske legat länge "på hyllan". Var den komplett med behållaren? Om inte, det ska sitta ett litet stift i ett av "hålen" som behållaren sitter i. Det ska hålla den främre kolven i rätt läge. Kolla på den gamla cylindern så förstår du vad jag menar.

Mvh
Lennart
av volvo1401989
A de har ja provat och så har ja provat o lufta på rören till cylinder me. O då har ja fin o stark stråle i från de högra röret men röret mot kylaren där är de en svag stråle. Ja jag häller i ny vätska hela tiden ja luftar. Du menar den där skruven som håller kolven på plats i cylinder. När ja köpte den ny så fick ja den med utan behållare. Men ska de va en pinne i hållet där behållaren sitter.?
av heden75
Ibland funkar det att öppna alla nipplar och låta gravitationen göra sitt. Ställ burkar under nipplarna och se till att det finns vätska i behållaren. När du sedan spänner nipplarna så börja med den som är längst ifrån huvudbromscylindern och fortsätt till du är framme.
Användarvisningsbild
av lennarte
volvo1401989 skrev: Men ska de va en pinne i hållet där behållaren sitter.?
Har du den gamla huvudcylindern kvar kan du titta på den. I dom hålen där behållaren sitter är där två hål till vätskan, det bakre "fyller på" när du trampar ner pedalen (trycker fram kolven) det andra hålet sitter precis framför packningen och "släpper tillbaka" vätskan vid temperaturskillnader och när du "pressar tillbaka" bromskolvarna i bromsoken. Den första (främre) kolven har lite mindre diameter och därför "ger den" lite mindre volym vätska, men det ska inte märkas när man luftar. Den kolven är fjäderbelastad och ska hållas i sitt läge av ett liter stift som sitter mellan dom två andra hålen. När man monterar den kolven får man trycka in kolven (pressar ihop fjädern) så man får i stiftet som sedan håller kolven i rätt läge. När man monterar den andra kolven så gör man likadant (pressar ihop den fjädern), trycker in kolven så att man får i en låsring bakom kolven. Om du förstår hur jag menar, förstår du hur viktig denna lilla pinne är. Kommer inte båda kolvarna i rätt läge, blir det "kaos" i cylindern det år otroligt små marginaler och viktigt att det är rätt. Den kan inte "trilla ut" av sig själv, men om man skulle hålla cylindern "uppochner" och samtidigt trycka in kolvarna skulle den (i alla fall rent teoretiskt) kunna "trilla ut". Om du vill vara säker kan du plocka bort behållaren och titta. Det känns som "lite överkurs" att det skulle vara det som felar, men man kan ju aldrig veta om man inte är 100% säker på att den sitter där. Jag tycker du ska kolla på om det kommer mindre vätska från det främre hålet. Det kan betyda att stiftet fattas om det kommer mindre olja därifrån. Alltså att den bakre fjädern trycker de främre kolven förbi sitt läge eller att den främre fjädern trycker kolven för långt bak, så vätskan inte kan cirkulera som den ska. Det blev en massa text om en liten, liten pinne/stift, men jag hoppas att du förstår vad jag menar.

Mvh
Lennart
av ingesjo
Vanligt fel är att man sätter oken på fel sida och då hamnar dom upp och ner.
Innebär att dom inte går att lufta rätt...
Inget att skämmas för,, många som gör den enkla tabben...
Annars är att med helt nya / eller renoverade Ok + ny huvudbroms cylinder gör att spelet minskar.
Kolvarna är ju nästan helt tillbaka inne i Oken.. ger ju bara en liten rörelse för dessa innan klossen trycker åt på skivan..
Justera bromspedalen så du har minst en 10-15 mm rörelse innan du påverkar huvudcylindern.
Annars får bromsoljan ingen chans att srtömma tillbaka upp i behållaren.
Hmm jag hade nog inte lämnat mitt broms system tomt på olja i 2 år ,, när luften kommer in rostar det som bara den...
Broms slangar som är metallomspunna ger oxå stummare broms,, har du bytat dessa ?

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]