PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av _hagitch_
Är det någon som vet vart man kan köpa den här "stålkabeln" mellan blocket och tempmätaren på instrumentet? Jag hörde av någon att det fanns folk som renoverade sådanna. Men om nån vet vart man kan köpa nya så vore det bra :D
av Rådlös
Du kan förmodligen inte köpa enbart "stålkabeln", som egentligen är ett tunt mässingsrör. Det är fyllt med eter som påverkar mätaren på instrumentbrädan. Och för övrigt är det nog vacum inne i röret. Om du öppnar det på något vis, slutar det att fungera. Jämför med en vanlig gammaldags termometer med ett glasrör och sprit eller kvicksilver.
Så om du tänker köpa en ny, måste du nog betala för själva visarinstrumentet också. Därför kanske det lönar sig att låta reparera om du har alla delar?
Här är ett exempel: http://www.instrumentjige.se/bilder.html
Det finns säkert många andra också?
av _hagitch_
Rådlös skrev:Du kan förmodligen inte köpa enbart "stålkabeln", som egentligen är ett tunt mässingsrör. Det är fyllt med eter som påverkar mätaren på instrumentbrädan. Och för övrigt är det nog vacum inne i röret. Om du öppnar det på något vis, slutar det att fungera. Jämför med en vanlig gammaldags termometer med ett glasrör och sprit eller kvicksilver.
Så om du tänker köpa en ny, måste du nog betala för själva visarinstrumentet också. Därför kanske det lönar sig att låta reparera om du har alla delar?
Här är ett exempel: http://www.instrumentjige.se/bilder.html
Det finns säkert många andra också?
,
tack ska du ha...jag kollade på vp-autoparts fast dom hade inte till 57:ans pv.. den är ju komplett och så...men jag ska höra av mig till den där sidan..Tackar..:D
740 som krånglar

Startgas funkar bara på större läc[…]

965 -97 Ingen gnista.. (B63)

På en 97-a är där ett OBD uttag i […]

Inga konstigheter alls egentligen. IMG_0602.jpeg

Vilken är ventilen till kolkanistern? Jag h[…]