PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Swirre66
Hej igen tråden !

En pajas jag känner påstår att det finns assisterad styrning på Volvo 140, han påstår sig kört flera bilar som haft detta och de som inte har är jätte tungstyrda, jag har haft 2st 140 och har man originaldäck o fälgar och originalratten går det väl ok men visst är det så man får ta i som alla utan ren servostyrning, men jag har aldrig hört att detta finns som han påstår.
Jag har 16" fälgar och 205 däck på min nuvarande och sportratt så den är ju rätt tung i styrningen
Swirre66 skrev:Hej igen tråden !

En pajas jag känner påstår att det finns assisterad styrning på Volvo 140, han påstår sig kört flera bilar som haft detta och de som inte har är jätte tungstyrda, jag har haft 2st 140 och har man originaldäck o fälgar och originalratten går det väl ok men visst är det så man får ta i som alla utan ren servostyrning, men jag har aldrig hört att detta finns som han påstår.
Jag har 16" fälgar och 205 däck på min nuvarande och sportratt så den är ju rätt tung i styrningen
Om det inte är servo styrning du menar så har jag aldrig hört talas om det heller och jag har haft ett antal 140.
Visst är spindel leder mm slut kan det bli lite mer tungstyrt (det är min åsikt finns säkert fler.)
Servo styrning har jag för mig satt på 140 GL modellerna har dock inte haft nån sån själv.
Och någon styrsnäcka med lägre utväxling än vanligt har jag ej hört om.
Vi får se vad de andra gubbarna säger.
Som handikapputrustning har det ju alltid funnits servostyrning till alla bilar och 164 hade det som standard från -71 års modell. Det har säkert funnits som tillval tidigare, även på 140, men jag har faktiskt aldrig sett det på en 140.

Mvh
Lennart
Ett handikappservo de jag sett har dessutom varigt mycket mer lättstyrt än ett vanligt styrservo och något sånt har jag aldrig sett heller på 140.
Swirre du får fråga vilket år den där snubben kört de bilar med assisterad styrning. Jag tänker då på Arnes inlägg med länken han la ut.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
Servostyrning har aldrig varit standardutrustning på någon variant av 140, men det finns ett mindre antal bilar med servo.

Från och med årsmodell 1971 kunde 140 extautrustas med servo från fabrik. Det va dock inte många köpare som beställde
sin nya 140 med servo, särskilt inte här i Sverige/Norden. 71-72 är mycket ovanliga med servo. Däremot var 140 GL 73-74
exportvariant för USA (B20F och sidomarkering) ganska vanlig med servo. Där hade ju servostyrning på bilar använts länge.

Sen har ju förståss vissa bilar fått servo eftermonterade på verkstad eller i nåt hemmagarage, så även enstaka tidiga 140.
Volvosson skrev:Servostyrning har aldrig varit standardutrustning på någon variant av 140, men det finns ett mindre antal bilar med servo.

Från och med årsmodell 1971 kunde 140 extautrustas med servo från fabrik. Det va dock inte många köpare som beställde
sin nya 140 med servo, särskilt inte här i Sverige/Norden. 71-72 är mycket ovanliga med servo. Däremot var 140 GL 73-74
exportvariant för USA (B20F och sidomarkering) ganska vanlig med servo. Där hade ju servostyrning på bilar använts länge.

Sen har ju förståss vissa bilar fått servo eftermonterade på verkstad eller i nåt hemmagarage, så även enstaka tidiga 140.
Som jag sa då innan att några finns ju eftermonterade från tex 164an, men han ger sig inte utan han hade en 142a 68 med assisterad styrning påstår han, inte servostyrning utan assisterad styrning, säger sen att han nu testat nån bilar och det hade några av dom också, jag tror han fått hjärnblödning och drömt allt detta.
Enligt arnes inlägg kom det fört 2007 om ja läste rätt tvivlar på att det fanns nått annat än servo styrning innan har
du fråga vilket år han körde dessa bilar?.

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]