PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Volvo 144DL - 74
Hej jag har ett litet problem med min volvo 144, jag renoverade mina bromsok bak för lite sen... och nu kärvar det vänstra oket lite, när man pumpar på bromspedalen och känner på hjulet så går det tjärvt men efter en stund så rullar det lätt igen... jag bytte både packningar och bromsrör när jag renoverade det så jag vet inte vad felet skulle kunna vara...
tacksam för svar...
av Ragnarpe
Att byta bromsrör är ju bra, då håller dom länge, men för att få i ordning på bakbromsarna så bör oken bak renoveras fullständigt, alt. utbytesok och samtidigt på båda hjulen. Packningsbyte är inte tillräckligt. Dessutom för att få bästa resultat så skall du byta bromsskivorna och än en gång göra det samtidigt. Får du inte iordning på dina bakbromsar då så vete fan....
Användarvisningsbild
av Volvo 144DL - 74
Grejen är det att jag renoverade båda bromsoken... och skivorna är nästan oanvändna likaså klossarna...
av Arne
Lätta på dammskyddet och spraya med WD-40, 5-56 ed. Motionera samtidigt genom att upprepade gånger trampa på bromspedalen och trycka in kolven med en mejsel eller dyligt.
av _hagitch_
du kan ju prova att köra med smärjduk på kolven och innuti hjulcylindern. Funkade för mig i alla fall.. Som ny ;)
Användarvisningsbild
av Volvo 144DL - 74
Nu har jag testat att motionera upp beomsoket... och ett flertal ggr tryckt in respektive tryckt ut kolven... det verkar som om att det hjälpte :lol: nu rullar ju hjulet fritt iaf:D
tack så mycket för all hjälp det har varit till stor nytta!
740 som krånglar

Startgas funkar bara på större läc[…]

965 -97 Ingen gnista.. (B63)

På en 97-a är där ett OBD uttag i […]

Inga konstigheter alls egentligen. IMG_0602.jpeg

Vilken är ventilen till kolkanistern? Jag h[…]