PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Hej,

Har några blandade frågor ang. en Amazon -65, så jag tänkte köra på en stor tråd med många små frågor istället för många trådar.

1. Ljustutan fungerar inte, dock hörs ett relä klicka när man drar i blinkersspaken. Samma relä som halv-/helljusreläet?

2. Fönsterrutan (stora) på förardörren stannar inte uppe utan glider ner ca en halv cm vilket ger en del vindbrus. Kommer iofs nog få behöva pilla i dörren pga låsproblem men har ingen koll på fönsterhissmekanismen. Är det en justeringsfråga? Tänkte mest om någon på förhand kan säga om det behöver bytas någonting eller om det finns någonting att justera.

3. Det finns lite spel i styrningen. Inget som egentligen gör någonting men när man är uppe i hastigheter över 60, särskilt vid 80, känns det lite obekvämt. Skulle uppskatta att ratten går att vrida 2-3 cm utan att någonting händer. Som det Wheeler Dealers-fan jag är såg jag Edd China tackla samma problem på en annan bil och där var lösningen att byta styrsnäcka då det inte gav något resultat att justera skruven på snäckan. Men innan jag börjar pilla i den skruven: vad gör den? Hur mycket vågar man dra åt den innan man ev. konstaterar att snäckan behöver bytas?

4. Kanske en dum fråga men hur ska plastbiten med varmt-/kallt-texten monteras på värmereglagen? Ska den bara klämmas fast eller bör man värma den eller liknande?
Användarvisningsbild
av lennarte
1. Original har Amazon inget relä för hel/halvljus utan det sitter en omkopplare på golvet till vänster om kopplingspedalen. Dock är många "ombyggda" med 140 modellens hel/halvljusrelä. Original relä för ljustutan sitter ungefär på mitten på vänster innerskärm (strax under skruvarna till skärmen), och det går 3 st kablar dit. 140 hel/halvljusrelä brukade jag sätta på samma ställe, 7 st kablar (lite osäker på antalet, det är några år sedan).
2. I "vevanordningen" som veven sitter i är det från början en viss "tröghet", det brukar räcka om man monterar veven så den "pekar" neråt när rutan är uppe
3. Om du stoppar fingret under styrsnäckan mellan styrarmen som pekar frammåt och som styrstagen sitter i och ber en kompis "jucka" små tag i ratten så kan du känna att armen rör sig uppåt/neråt lite. I princip ska den inte röra sig alls. Rör den sig, kan man justera styrsnäckan men man måste då veta att styrsnäckan är i 0-läge. Alltså att ratten är exakt mitt emelllan ytterlägena. Och det oavsett hur hjulen pekar. Det får man fram genom att räkna varven mellan fulla utslag och känna med fingret som jag beskrivit ovan tills man känner när det är minst glapp. Glappet ökar mot ytterlägena, därför är det noga att det är i 0-läget. Oftast är detta när hjulen pekar rakt fram, men behöver inte vara det. Det kan ha hänt saker sedan bilen var ny. När du är helt säker på att det är i 0-läge, kan du justera genom att låssa låsmuttern och skruva ner justerskruven försiktigt. Hela tiden får din kompis "jucka" på ratten och du får känna med fingret så du känner att det är glapp. När det är ytterst lite glapp spänner du muttern och känner med fingret igen. Blir det för hårt kan du förstöra styrsnäckan på nolltid. Kolla också om det är olja i styrsnäckan. Det sitter en plastplugg på senare modeller och en 4-kant plugg på äldre modeller. Oljan är samma som till bakaxeln, API 80W90 GL 5. Sedan får man (om det skulle behövas), leta efter varför inte 0-läget är när hjulen står på rakt
4. Ingen aning. Man kan ju inte kunna allt :lol:

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
rid54 skrev:Kan ju finnas lite glapp på olika ställen i styrningen, kolla bl.a hjälpstyrarmen (höger sida, på styrväxelns plats, motsv).
Det är helt rätt, men jag beskrev det för att det misstänktes styrsnäckan. Annars är ju bussningen (gummi/stål) i hjälpstyrarmen slit och slängvara på äldre Volvo (t.o.m 140). Särskilt om man monterar lite bredare däck.

Mvh
Lennart
av Schmoyoho
Jag kanske bara är trött på glappet men det känns som att det är marginellt större än när bilen togs ur vinteridet. Läste lennartes svar i den här tråden och fick lite inspiration till att åtminstone se till styrsnäckan. Olja finns men inte riktigt ända upp, inget som jag antar orsakar något glapp däremot. Hissade upp framvagnen men lossade inga styrstag pga stod parkerad lite halvtaskigt på gatan. Vad jag kunde konstatera var iallafall att även om det finns spel i ratten så har jag inget spel "efter" styrsnäckan dvs styrstagen rör sig även under de 2-3 cm på ratten som glappar. Även om jag bara rör den lite försiktigt så rör sig stagen och hjulen.

Det jag även upptäckte var att om jag juckar lite snabbare mellan glappets ytterlägen så klonkar det lite lätt någonstans. Lyckades inte lista ut varifrån tyvärr. Försökte känna och bryta på lite stag men vet inte riktigt vad jag håller på med så det gav inte så mycket :oops:

Bilen känns stabil och spårokänslig, egentligen helt perfekt i framvagnen förutom när man styr och glappet görs gällande. Om jag haft glappa styrstag borde det väl påverka bilens vägegenskaper också mer än rattglapp? Någon skrev hjälpstyrarmen och breda däck men då rör det sig bara om lite bredare sulor, ca 190-195 mm vill jag minnas.
av rid54
Det finns väl inget annat att göra än att följa rörelsen steg för steg... Du behöver en assistent. Om rattaxel och styrsnäcka är OK vad gäller glapp, så måste man kanske dubbelkolla utgående armen ur styrsnäckan så det inte finns radialglapp, dvs den vrider sig utan glapp när du vrider ratten, men kan röra sig lite "i sidled". Vet inte om Amazonens snäcka har det problemet, men jag träffade på det på en 164. Sedan följer ju alla kulleder till styrstag och parallellstag, hjälpstyrarmens bussning och dess kulleder, yttre kullederna... Spindellederna kan också påverka, liksom faktiskt länkarmsinfästningarna. Assistenten åläggs att vrida ratten fram och tillbaka och du ägnar dig åt handpåläggning på alla ställen som rör sig för att (förhoppningsvis) känna ev glapp. Gör undersökningen med hjulen på marken (eller på någon form av ramp/block för bättre höjd) så de har normal belastning och hjulupphängningen är i någon sorts normalläge.
Jag har inte felsökt vidare sedan senast men tänkte tillägga en liten detalj: upphissad så juckade jag på däcken och märkte att klonkadet var lättare att återskapa på passagerarsidan med händerna på däcket vid kl 3 och kl 9. Kanske inte spelar någon roll men vad jag ville fråga är hur man felsöker hjälpstyrarmen. Bara tänker ifall den har något med saken att göra eftersom klonket kommer från passagerarsidan och dessutom för att inte köregenskaperna är påverkade (samt ingen anmärkning på besiktningen för något glapp). Kanske är lite spekulativt dock...

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]