PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av pv-johnson
Jag har en 544 med B16 och skalan på hastighetsmätaren är 0-160 km/h. Passar en mätare 0-180 km/h om man byter ut skalan? Jag antar att rullen är samma och utväxlingen skiljer i växellådan, eller är det fel. Är det samma gänga för vajern på olika årsmodeller? Jag har fått missljud i mätaren och utbudet av 0-180 mätare är större.
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag har en gång sett (slutet på -70-talet) en tidig Amazon B18 med en 160 mätare. Ägaren hade haft bilen sedan ny och påstod att den aldrig var bytt. Så passar det på det hållet ska det väl passa på andra hållet också. Bytte en gång från en 3-växlad låda till en 4-växlad på en Duett -57. Där skilde det på muttern på växellådan, men vi sågade bort en bit så stor så vi kunde trä den gamla muttern över yttervajern så funkade det. Mätaren visade dock c:a 30 km (vid 90) för mycket men det berodde på Duettens högre utväxling i bakaxeln, så det ska du nog inte behöva tänka på.

Mvh
Lennart
av LarsBd
180 och 160 mätarna är utbytbara med varandra. 180 mätaren finns i 2 utföranden, en med 620 varv/registrerad km och en med 640. Förmodligen är 160 mätaren 620 varv/ registrerad km. Detta gäller Amazon men är förmodligen lika på PV. För övrigt har en duett normalt en lägre bakaxelutväxling, låg utväxling ger låg hastighet.
Användarvisningsbild
av lennarte
LarsBd skrev:För övrigt har en duett normalt en lägre bakaxelutväxling, låg utväxling ger låg hastighet.
Givetvis har den lägre utväxling.... :oops: Vet inte vad jag tänkte på när jag skrev det högre ...

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av P210
Det där är ju lite lustigt men alltid uppe när man snackar bakaxlar:
Duetten har ju en numerärt högre utväxling, tex min 210 Duett har 4:56 och en PV 544 B18 har 4:10
men detta ger ju en lägre utväxling..

Ger ca 10-12% i skillnad, en PV jag hade maxade kanske 150km/h original innan den turbokonverterades med B20/M40
(200km/h@6500r/m :D )
Min Hot Rod med lätt trimmad B20 gör kanske 130km/h...
av pv-johnson
Tack för svaren. Jag har sett att det står 0,64 på den svarta plåten ibland. Antar att det står för 640 varv/km och övriga utan text är då kanske 620 varv/min.
Någon mutter mot växellådan har inte M4 lådan. det är en klump som trycks in och låses med ett plattjärn.

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]