- ons 11 mar 2015, 23:21
#956661
Hej!
blev en tråd till här i alla fall, hoppas de glädjer nån! ;)
lång historia kort: motorn går varm enligt tempmätaren. idag gjorde jag följande: från kall motor så varmkörde jag motorn med expansionskärlets lock av och värmereglaget till paketet på bott och fläkten på bott. varierande varvtal och lyckades få ut en hel del luft, men går fortfarande ända upp i topp.
tömde systemet, kokade termostatventilen (88 gradig) den öppnar som den ska, kontrollerade alla slangar och anslutningar, kollade "röret i toppen" som sitter rakt under termostatventilen och över pumpen. sen spolade jag rent kylaren åt alla möjliga håll, skakade och vände på den. sen spolade jag motorn i alla riktningar jag kunde komma på och även värmepaketet. sen återanslöt jag allt och hällde i kylarvatten i kylaren tills det var fullt (expansionskärlet öppet) sen fyllde jag kärlet. startade motorn med värmereglaget på varmaste och fläkten igång, knöt upp kärlet så att det verkligen var högsta punkten så att motorn kunde trycka ur sig luften. varmkörde på varierande varvtal och fick ur "all" luft. satte på locket och tog en sväng men går fortfarande varmt!
jag har bytt kylare (kommer från en 142-74 automat) den blåste jag även rent med högtryck för att bli av med skit emellan cellerna. termostatventilen är bytt för ca 3 år sen, värmepaketet är renoverat sen 2 år tillbaks, givaren på blocket är bytt, samt pumpen är spritt ny.
motorn tar efter spolning visserligen längre tid innan den når rött men det som får mig att tvivla på mätaren är att: den övre slangen förblir kall ända tills mätaren visar rött då öppnar termostatventilen och jag får cirkulation den vägen och slangen blir varm. plus att sen pumpen och kylaren blev bytt tycker jag att jag får jämnare värme, och värmen jag får ur nu ur värmepaketet känns inte likvärdig med temperaturen givaren mäter på blocket.
blev en tråd till här i alla fall, hoppas de glädjer nån! ;)
lång historia kort: motorn går varm enligt tempmätaren. idag gjorde jag följande: från kall motor så varmkörde jag motorn med expansionskärlets lock av och värmereglaget till paketet på bott och fläkten på bott. varierande varvtal och lyckades få ut en hel del luft, men går fortfarande ända upp i topp.
tömde systemet, kokade termostatventilen (88 gradig) den öppnar som den ska, kontrollerade alla slangar och anslutningar, kollade "röret i toppen" som sitter rakt under termostatventilen och över pumpen. sen spolade jag rent kylaren åt alla möjliga håll, skakade och vände på den. sen spolade jag motorn i alla riktningar jag kunde komma på och även värmepaketet. sen återanslöt jag allt och hällde i kylarvatten i kylaren tills det var fullt (expansionskärlet öppet) sen fyllde jag kärlet. startade motorn med värmereglaget på varmaste och fläkten igång, knöt upp kärlet så att det verkligen var högsta punkten så att motorn kunde trycka ur sig luften. varmkörde på varierande varvtal och fick ur "all" luft. satte på locket och tog en sväng men går fortfarande varmt!
jag har bytt kylare (kommer från en 142-74 automat) den blåste jag även rent med högtryck för att bli av med skit emellan cellerna. termostatventilen är bytt för ca 3 år sen, värmepaketet är renoverat sen 2 år tillbaks, givaren på blocket är bytt, samt pumpen är spritt ny.
motorn tar efter spolning visserligen längre tid innan den når rött men det som får mig att tvivla på mätaren är att: den övre slangen förblir kall ända tills mätaren visar rött då öppnar termostatventilen och jag får cirkulation den vägen och slangen blir varm. plus att sen pumpen och kylaren blev bytt tycker jag att jag får jämnare värme, och värmen jag får ur nu ur värmepaketet känns inte likvärdig med temperaturen givaren mäter på blocket.