PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av bombom
#947460
Hej. Hur trögt ska det gå och dra runt en motor med nya ringar?
Det är en b20 med vw mahle kolvar ,borrad 92mm har 0.45 igap och ca 1.2 på oljeringarna
Har dragit med 40nm och då börjar det röra sig.
Mvh
av bombom
#948514
Jepp borrad till 92mm. Loppen är honande såg dock här om dagen vid en grundlig genomgång att de finns
Några små groppar/ hack i ettans cyl. Troligtvis efter att den har skurit någon gång.
Kanske rör sig om 4-5/10 delar. Något å vara rädd för eller sliter det till sig?
Användarvisningsbild
av P210
#948548
Mätte aldrig med momentnyckel men 40nm låter ju inte särskilt mycket!
Testade du kolvarna i loppen innan du satte ihop dem på veven?
Borrade min B20 till 89mm och kör med B21 vev/stakar/kolvar. Med lösa kolvar utan kolvringar testade jag kolvarna i loppen på det nyborrade blocket och fick i kanske 0,15-0,2 bladmått i mellan och kunde då trycka ned kolven utan att det gick väldigt trögt. Vanligt kolvspel är ca 0.06-0.2mm beroende på kolvar.
av 122Sport
#951223
Med en handske på näven och kamdrevet monterat på vevaxeln så har jag alltid kunnat snurra runt veven för handkraft på samtliga motorer jag byggt från start, nya lager, kolvar, borrat mm.
Ska inte gå speciellt tungt!

Åkt lite i helgen: - gubbe i V90 som ligger[…]

Är inte det kutym, att man bara redovisar &a[…]

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]