PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av rid54
Kul att det blev bättre, men retfullt att det inte är tydligt vad som var felet... Fördelare är ju egentligen en precisionsgrej, men ingen (nästan) bryr sig mycket om dem... Många äldre skulle exempelvis smörjas på en filtkudde under rotorn då och då, men det var nog vanligt att det glömdes (att döma av de gamla fördelare jag labbat med), en del har en smörjkopp på utsidan... Radiellt glapp hjälper nog inte till, liksom, när det gäller exakt tändtidpunkt. Det ska vara lite smörja på nockarna också, så inte brytarspetsarnas lilla "plasttagg" slits ned.

Det finns en hel del jag kan tänka mig att gå igenom på en sådan motor, men om du ska göra dig av med den så är det väl bra läge nu, när den går bra... :)
ja verkligen! intressant, ja den här gången (vid senaste brytar och kondensator bytet) så kom jag ihåg att ta lite fett på nockarna samt klacken på brytaren. annars slits den snabbt har jag märkt! ;)

ja jag med egentligen, men som sagt det är nog läge att lägga ner verktygen, stänga huven och veta när man ska sluta. jag har en del plåt kvar att laga sen är det dags att ge sig på elfelen men sen måste jag verkligen sälja!

kommer sakna 142-an! men det finns gott om tid och intresse för att köpa en riktig sen när man har stadig ekonomi och jobb! :D
för er som fortfarande läser tråden och undrar hur de gick, så kan ja säga att jag äntligen hittade felet! hoppas detta kan hjälpa någon om ni får samma eller liknande fel!

jag kollade alla komponenter en gång till. ställde tändningen med lampa (igen) på 10 grader föd. sen som jag skrev blev allt helt plötsligt frid och fröjd! motorn gick bra igen.

några dagar senare så gick jag ut och startade motorn igen för att jag skulle flytta traktorn och då gick den skit igen! började tröttna så jag gjorde ett "power balance test" igen och röck kablarna en efter en. precis som förut; ingen gnista på cyl 3 och inte så stor skillnad på cyl 4 när jag röck kabeln. det jag märkte var att jag antagligen vart så klantig så jag har helt enkelt ryckt sönder kabeln och gjort den glapp. jag har ryckt i "hatten" nån vända när jag haft bråttom istället för metallhöljet runt om istället. så nu vet jag och ni vad som var felet tillslut, jag tänker inte köpa nya kablar igen utan kommer skriva med i annonsen att motorn skulle må bra av nya kablar.

tack för all hjälp i denna tråd, det är guld värt!
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]