PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Duett64ägare
Hej på er alla kunniga!

Jag äger en duett med B20 under huven. Den har börjat krångla en del för mig nu det sista och nu vänder jag mig hit och hoppas ni är mer kunniga än mig:) jag ska försöka vara tydlig...
Jag va ute och körde för ett tagsen då den börja gå hemskt dåligt, hoppa och studsa och baktände. Jag blev hembogserad och efter detta har den aldrig gått helt hundra(förutom igår, återkommer till de). Vi ställde om brytarspetsar och tändning även lite på förgasaren, och motorn gick någorlunda igen. Men helt plötsligt vägra den starta o börja smälla nåt fruktansvärt, efter det har de blivit en del jobb. Jag har lånat fördelare som fungerar, köpt tändspole och liknande. Den får bensin.
Igår när jag plockat isär hela tändsystemet och satte ihop det igen efter nollställning så starta den helt plötsligt, och gick riktigt riktigt bra. Jag parkera den utomhus för första gången på nån vecka. Jag stängde av o gick in, och imorse skulle jag starta i ca 2- så jag drog ut choken fullt och den starta perfekt. Men så gick jag därifrån i ca 30 sek och märkte att motorn börja gå på lägre och lägre varv(choken utdragen). Jag tanka upp den på parkeringen och försökte igen, men inte ett liv.
Nu när jag kom hem från skolan ladda jag batteriet och testa med startgas, den tände till någon enstaka gång med inte mer än så, sedan gjorde den likadant och tände bara till med jämna och ganska långa mellanrum. Men ibland så tänder den till snabbare och snabbare och sen dör de... Jag har provat med de mesta, och vet inte hur jag ska gå vidare.
Förstår inte att den gick så underbart en liten stund och sen parkerades den ute över natten, och dog på choke o startar inte alls nu...

Mvh Philip
Användarvisningsbild
av lennarte
I och med att den dog när den gick på choke har den säkert "surat ner sig" ordentligt. Hur gamla är tändstiften? Nya tändstift kan torka över natten, men är dom gamla får du kanske byta ut dom. Sedan är det ju det "gamla vanliga" lock, rotor och tändkablar. Det är förbrukningsvaror, även om man inte behöver byta det lika ofta som t.ex. tändstift. Sedan är det mer noga än vad många tror med bra och rätt inställda brytare, sedan är ju bilen inte direkt ny så det är ju slitet mer eller mindre i förgasare och strömfördelare.
Det är inte så svårt att få en motor att gå. Men att få den att gå riktigt bra, det är det ni är här för. Så sade min lärare på yrkesskolan första dagen när jag började där hösten -68

Mvh
Lennart
av Duett64ägare
Hur ska jag göra för att den inte surar ner sig på choken då?
Tändstiften ser fina ut och ska inte vara alls särskilt gamla, fördelarlock och sådant fungera ju toppen bra igår så de borde inte kunna gå sönder över en natt. Jag har fått hörs vatten eller fukt i tanken eller liknande nu när den stog ute över natten. Så man kanske borde prova koppla förbi soppapumpen o ta direkt från en dunke? De kanske är värt att göra ett test åtminstonde?
Tack på förhand, mvh Philip
av rid54
En kall motor behöver choke för att starta i de flesta fall, men ofta kan man rätt snart skjuta in reglaget nästan helt; det är lätt hänt att det surar till sig om man låter motorn gå mer än nån minut med full eller nästan full choke. Skjut in den så långt det går så fort som möjligt. Motorn måste förstås ha en bra tomgångsinställning för att detta ska funka, kolla detta när motorn är varm och justera vid behov.

Gradvis försämring av motorgången är sällan tändrelaterad. Det är oftast för mycket eller för litet bränsle. Ett inte helt ovanligt fel på förgasarmotorer är att nålventilen (flottörventilen) inte tätar ordentligt. Då stiger flottörnivån för högt och motorn kan få alldeles för mycket soppa (även utan choke...). För lite bränsle kan hänga ihop med dålig bränslepump, skräp i bränslefiltret, tätt tanklock (undertryck i tanken), is i förgasaren (risk under 5 plusgrader), spricka i bränsleledningen från tanken (det är en sugledning, så minsta spricka gör att pumpen får svårt att få fram soppa). Så det finns lite att kolla...

Vad gäller tänddelar, så finns risken för interna överslag i fördelarlocket, om detta inte är nytt, överslag i rotorn (oftast stoppande fel), dålig kondensator, brända brytarspetsar (ger dålig och feltajmad gnista), överslag mellan tändkablar eller tändkablar och jord...

Jag skulle börja med flottörventilen...
Användarvisningsbild
av lennarte
Duett64ägare skrev:Hur ska jag göra för att den inte surar ner sig på choken då?
Putta in choken. Man ska inte låta motorn gå på tomgång med choke. Så fort motorn startat ska man köra en runda och putta in choken så fort som möjligt. Fördelarlock och kablar som börjar bli gamla är "mästare" på att "dra åt sig" fukt och nätter i Sverige kan vara ganska blöta även om det inte regnar.
Duett64ägare skrev:Jag har fått hörs vatten eller fukt i tanken eller liknande nu när den stog ute över natten.

Har den stått ute i hällregn utan tanklock kan det vara så, annars inte. Det är nog vanligare att man får i vatten genom reservdunkar eller slangning från bilar som stått i månader. Misstänker du vatten, häll i ett par liter E85 så "suger" det upp vattnet.

Mvh
Lennart
av Rådlös
Visserligen bildas det kondens speciellt nu på vintern, men det är 5% etanol i all bensin. Den borde kunna ta hand om det eventuella vattnet. K-sprit är ju det vanliga "motgiftet" mot kondensvatten. Det är bara priset som kanske avskräcker. Kostar väl 60 - 70 kr/litern ? E85 kostar 10 kr/litern. Fyll i ett par - tre liter när du tankar. Sedan fyller du upp med bensin. Det blir billigare så. Och du kan köra så året om.
av Duett64ägare
Tack så jätte mycket för alla svaren, jag ska ställa ner den i garaget lite och se till att den blir varmare igen så ska vi se om han vill tuffa igång igen, känns inte bra att greja med tändningen igen eftersom den gick så bra nu härom dagen. Så jag får kolla tanken, ledningar och förgasare.
Tack då mycket för hjälpen, återkommer om det är något mer, mvh Philip
av 122Sport
Om du vet att tändningen är ok, så är felet med största sannolikhet att den får för lite bränsle, iaf utifrån vad du skriver i ditt första inlägget, lite bränsle resulterar i smällar och "misständningar". Rengör förgasaren riktigt och testa igen.

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]