PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
minpv544 skrev:hej
passar en elektrisk torkermotor direkt på en 444-1956
om inte hur anpassar jag den till att passa
Det var många som byggdes om till el när eltorkare kom på 544. Men hur väl det passar vet jag inte. Har inte gjorrt det själv. Det fanns säkert en "ombyggnadssats" på Volvo att köpa. Tar du hela "paketet" från en 544 (upp till -61 års modell) så ska det gå bra. Från -62 är det 12V elsystem.

Mvh
Lennart
av Arne
Ja, det passar rakt av om du tar hela torkarmekanismen från PV 444 L/LS av -57:års modell. Kom ihåg att även ta strömbrytaren för torkarmotorn från -57:an.
av Rådlös
Som jag minns det, insugsvacuum. Det kunde ge "otrevliga" effekter beroende på hur man körde. Vid jämn landsvägsfart kunde torkarna nästan stanna. Då fick man släppa gasen tvärt så kom dom igång igen. Sedan fanns det ju andra funktioner. Jag minns några Chryslermodeller från 50-talet som hade en vacuummanövrerad automatlåda. Man tryckte in en knapp på instrumentbrädan till det växelläge man ville ha. Det blev ibland läckage på det, så det systemet återkom inte på efterkommande modeller. Men det är möjligt att det har funnits bilar med vacuumpump också? Dock inga jag känner till.
Sedan har vi ju hela den biten med tyngre fordon, lastbilar som hade vacuumbromsar, men det är liksom ett eget kapitel. Tack och lov så är dom inte kvar.
av Arne
Till PV:n fanns det som tillbehör en vacuumtank som hade den uppgiften att förhindra torkarna att stanna vid gaspådrag. Den var utrymmeskrävande och satt i motorrummet.

Då är det mycket bättre att montera elektrisk vindrutetorkare.
Användarvisningsbild
av lennarte
Arne skrev:Till PV:n fanns det som tillbehör en vacuumtank som hade den uppgiften att förhindra torkarna att stanna vid gaspådrag. Den var utrymmeskrävande och satt i motorrummet. Då är det mycket bättre att montera elektrisk vindrutetorkare.
Jag ha sett vakuumtankar monterade längst bak högst upp i höger framskärm. Dom var ofta bortkopplade p.g.a rosthål.
Rådlös skrev:. Men det är möjligt att det har funnits bilar med vacuumpump också? Dock inga jag känner till.
Jag körde under en dryg vecka i början på -80-talet en Ford Falcon -61 ( han lånade min VW Buss -65 en vecka). Den hade vakuumtorkare och en vakuumpump ihopbyggd med bensinpumpen. Pumpen pumpade bensin på ovansidan membranet och pumpade vakuum på undersidan. Funkade faktiskt ganska bra i slutet på veckan när jag fått tätt på alla läckor. Där var ingen tank på den. Ägaren kom tillbaka efter någon vecka och undrade om jag hade "mixtrat" med torkarmotorn. Han hade i flera år försökt få det att fungera bättre. Fanns säkert på flera ( i alla fall) amerikanare på den tiden. Körde kompisens Dodge Lancer -61 ganska mycket några år i början på -70-talet, där var elektriskt. Och växelströmsgenerator. Det är den äldsta bil jag sett med växelströmsgenerator. Angående en annan tråd jag skrivit i.

Mvh
Lennart

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]