PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av maxn51
Hej,
Är så att jag har en 142a från 73- uttagen 73- oxå om det spelar nån roll.
Tanken är att stoppa i en b230 fulltryckare som jag har bygt i ordning med diverse godis:)
Frågar är då vad (om det går) som behövs för att få den igenom bess med denna motor? Kan självklart köra med mindre/original turbo när den ska bessas men bäst vore å få den godkänd med de 350 hp som motorn är bygd för!
Mvh max
Användarvisningsbild
av P210
Rätt källa för info är http://www.sfro.com/ Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation!
Köp deras bygghandbok, ovärderlig!
Bild

Så här säger SFRO om max effekt i Volvo 140 (ej ombyggt fordon)
Volvo 142, 144, 145 org 103DIN max 140hk / 216nm
Volvo 142, 144, 145 org 132DIN max 180hk/216nm
Spec bromsklotsar, bromsband, stötdämpare o fjädrar samt hårdare gummi för bakv länkarmar. Kontr sker m intyg av den som utfört monteringen.
Bara motorbyte räcker inte för att få klassa den som ombyggt fordon, då måste du byta mer eller mindre hela drivlinan (eller kaross!), kanske växellådsbyte samt bakaxelbyte, helt andra bromsar etc.

Vid ombyggt fordon gäller 20% effektökning, enligt SFRO:s bygghandbok. Har man byggt något vettigt (fläskiga bromsar och ett vettigt koncept totalt) och får en human besiktningsman kan man få använda reglerna för amatörbyggt fordon som lyder 15kw/100kg tjänstevikt.
15kw = 20,4hk * 1300kg = 275hk

Karossbyte på rambyggd bil räknas som ombyggt fordon (tex min Duettrod eller ett buggybygge på VWplatta) och då är det ramens identitet som gäller. Motorbytet kan också gå att få igenom under ombyggt fordon om det inte innebär allt för stora avsteg från originalkonstruktionen (jag bytte B16 till B20). Kräver motorbytet större ingrepp som att ramen modifieras, axlar byts ut, styrväxel flyttas och så vidare så är det lätt att "halka utanför" vad som kan klassas som ombyggt och då blir det amatörbyggt fordon istället.

Amatörbygge är helt byggt från scratch - t.ex. egen ram med hemmasnickrad/köpt plastkaross & motor.
Då är det du som bestämmer vad bilen "ska heta" (märke och modell) och årsmodellen blir det år som fordonet godkänns, alltså 2015 om du jobbar snabbt!

Man brukar få dispans för avgasrening/kat men all belysning ska vara E-märkt/uppfylla årets bestämmelser.
Min ombyggda rod däremot går som 1960-års modell efter ramen och jag får ha vita blinkers fram, röda bak i samma lampa som bromsljuset (bromsljuset släcks på den sida som blinkar om jag bromsar/blinkar samtidigt. Bälten är inte lag på om man vill vara utan (inte jag,,)

Numera kommer en SFRO besiktningsman hem och "förbesiktigar" även ombyggda fordon innan du får åka till bilprovningen, förr var det bara amatörbyggen.
Användarvisningsbild
av lennarte
maxn51 skrev:Okej tack:) förstod inte riktigt, finns det nått sätt å regga med ny motor utan att regga som ombygt?:)
Mvh
Inga problem, men då gäller dom effekter som nämns i början av förra inlägget. Jag reggade min PV med 100 hk, då hade jag momterat bromsar från en Amazon Sport (skivbroms fram). Annars var gränsen 90 hk.

Mvh
Lennart
av maxn51
Okej då förstår jag :) alltså 140 helt orginal och 180 med de småsakerna som de mesta redan är gjort:) 180 räcker ju att ha när man bessar :)
av maxn51
Men menar dom då bromsandes på handbromsen?:s lite förvirrad ar ju skivor runt om;)
Sen funderade jag på en b230 lättryckare den har dock 14,2nm för mycket vrid men marginal med hk effekten om jag lämnar bort den och får svänhjulet lättat och intyg på de så borde jag ju klara vridmomentet problemet oxå?:)

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]