PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av maxn51
Tja, undrar helt enkelt om det går att montera en m47 växellåda på en b20 funkar tx samma sprängkåpa och liknande? Sen får det platts i orginal tunnel på en 142a från 72-? Tanken är att det så småningom ska i en b230 som jag bygger på senare så ev motor byte kan bli aktuellt i framtiden men ej för tillfället och undrar då även om man kan bulta dit en b230 med b20 m40 sprängkåpa med en m47 rakställd?:)
Mvh
Senast redigerad av 1 maxn51, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
Om du skriver snällt och trevligt, får du snälla och trevliga svar. Du kan ta vilken låda som helst och sätta på vilken motor som helst. Det kräver bara olika mycket arbete.

Mvh
Lennart
av maxn51
Ber om ursäkt om du uppfattade mitt inlägg fel men förstår dig och fixar inlägget:)
Ja att det går vet jag men frågan var om samma sprängkåpa funkade bolt on samt om det får platts i en orginal 142 a:)
Mvh
Användarvisningsbild
av P210
Har för mig att tunneln i -73 och -74 är breda nog, men inte de äldre...

M47:ans kopplingskåpa passar rakt på b18-20 men lådan blir då snedställd några grader, men man kan räta upp spakstället istället...
Men du behöver egentligen en ovanlig kåpa som satt på första årsmodellen av 240, snikmodellen hade B20 med en M45:a kopplad till sig - OBS ovanlig!!

Men M46 är en hållbarare låda om du vill ha 5-växlat, men det viste du kanske redan. ovan nämda kopplingskåpa passar även denna.

Kopplingswire får du byta till en från en 240, tänk då även på att modifiera kopplingspedalen, annars drar vajern i en felaktig vinel så den slits ut i förtid.
växellådsbalken passar bäst från originalet om du sänker bakre kudden - borra nytt hål längre ned.
Lamellen från en B230 - tryckplattan behöver du inte byta.
Kardanen tas från en 240 med M47, likaså medbringaren på bakaxeln.
Tror sprängkåpan måste fräsas upp så att ena växelförarstaget går fritt. Det är inte urfräst ur kåpan för M47an. Testa detta INNAN du sätter upp lådan i bilen - växlarna skall gå i och ur utan problem.
Senast redigerad av 1 P210, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
Plats finnes, men det passar inte bolt on. M40 växellådan är skruvad i sprängkåpan, M45. 46 och 47 är sprängkåpan skruvad i växellådan. Längden på kardanstången och storleken på kardanens flänsar mot växellåda stämmer inte. Kopplingen är inte samma, M45, 46, och 47 har grövre ingående axel och olika spliens (skiljer på tidigare och senare modeller också) I och med du har -72 års modell har du ju redan kort spak så där bör det passa. Hur väl det passar vet jag tyvärr inte. Sedan kan det skilja på svänghjulet (lagret) också och avståndet mellan växellåda motor. Detta är vad jag kommer på "på stört" , det finns säkert andra som har "åsikter" också.

Mvh
Lennart

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]