PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Som jag sa innan Start och Speed byggde en riktigt fin step sider av en duett.
Samt Lennart det är nog korrekt att det var från Laholm som man började bygga pickisar av Duetter.
En sådan vore värt en del i dag..
Tyvärr tror jag betydligt mer än en Duett med Mercedes framljus.
På -50-talet sålde Volvo "leveranschassi" (ram med skärmar, front, huv och instrumentering) innan Duetten kom. I Dalarna (även i Finland) byggdes en hel del Pick Up's och även skåpbilar. Även andra firmor byggde på den ramen. Dom började sälja chassi innan det fanns Duetter. Volvo själva började tillverka karossen runt -55 (tror jag). Vet inte om det såldes enbart chassi av B18 Duetten.
Farsan hade en -56-a röd/beige i slutet av -50-talet, det tyckte man var stort då, med bilradio!!!. En rörradio. Modell större som krävde egen "radiolicens". Det kanske dom i regeringen skulle veta (att det funnits redan) så dom kan driva igenom det igen på alla mobiler och datorer...Kombibilar fanns nästan inte alls "på den tiden".

Mvh
Lennart
Det rullade 2st i NV Skåne på 60-70 talet.
Dessa "PV" eller Duett var i den grå-blå färgen.
Flakets bredd gick jäms med ytter kant av bakhjulen.i
Längden på flaket var typ 3-4x ett EPA traktor flak.
Ägarna var 2 bröder som var snickare.
Lustiga i det hela är dom alltid var osams och kunde inte åka tillsammans utan dessa 2 bilar kom alltid efter varandra med ca 20 sek mellanrum.
Bröderna kallades allmänt för Pip och Gnäll.
LarsBd skrev:
ingesjo skrev:Aternativt en del karosserifirmor som byggde om dom till pickupper.
Tror det var en firma i Halmstad som gjorde det

http://www.pvchassi.com/
Intressant att titta på. Valbo var det jag menade med "Dalarna" :oops: Det ligger dock i Hälsingland. Det var just PV Cabrioleterna jag menade, dom är ju ganska kända. Om man nu ska kalla dom för PV. det är ju mer en Duett, fast ändå inte ?:-/ Men visst var dom stiliga

Bild

Bilen är från omkring -50 - -53. A- modellen hade ju en annan kofångare och "pilar" i stället för blinkers och senare modeller hade andra horn

Mvh
Lennart

Jag gissar på nåt knas med "clock[…]

Kan det vara dålig vattenpump? Ej bytt […]

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]