PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Arne
rennan skrev:ursäkta men jag vet inte vad du menar när du skriver "lamellerna"fan jag borde kanske försätta att renovera mopeder istället :D
mvh
Fredrik
Lamellerna (flänsarna) är det som sitter på själva kylaren, det är tunnväggig plåt som luften strilar igenom av fartvinden och fläkten. Om du känner efter med en nagel så känner du dessa plåtlameller. Är dessa ihoptryckta (eller liggande) så inte luften kan passera så kan motorn gå för varm. Inte så svårt, eller hur?
av rid54
Att ta bort termostaten kan ge lite oväntade effekter, dvs det är inte säkert att kylningseffekten ökar på motorn. Termostaten håller kylvätskan cirkulerande inom motorblocket när den är stängd och "tvingar" sedan vätskan att cirkulera via kylaren när den öppnar (motorblocket har blivit varmt). Detta för att uppvärningen ska gå snabbare.

Om man kör motorn med kylarlocket avtaget så brukar man se vattenytan hålla sig rätt stilla när termostaten är stängd, men när den öppnar (motorn varm) ska det börja märkas rörelse, när vattnet börjar strömma in i kylaren från övre kylarslangen. Om det inte verkar cirkulera så är strömningen störd. Då bör man kolla:
1. Termostaten (sätt i en ny för säkerhets skull)
2. Kylaren (den hade du ju gjort ren)
3. Slangarna till o från kylaren (inga veck ska finnas; är de riktigt gamla kan de vara igensatta om gummit inuti börjar bli dåligt)
4. Vattenpumpen kan vara dålig.

Om motorn går varm och verkar koka, kolla tempmätaren, helst kolla med en riktig termometer... Är det den gamla sortens tempmätare så brukar de aldrig visa för mycket, så om en sådan visar hög temp så är det nog rätt.

Om vattnet i kylaren stiger utan att motorn hunnit bli riktigt varm kan det vara läckande topplockspackning. Det behöver inte följas av vatten i oljan om det inte läcker mellan olje- och vattenkanaler, så gegga i oljan är inte alltid nåt som uppstår. Jag skulle börja fundera på detta först efter att ha gått igenom allt ovanför i texten; lyft inte toppen på måfå, inte utan att ha kollat slangar och vattenpump i alla fall.

Jag gissar på nåt knas med "clock[…]

Kan det vara dålig vattenpump? Ej bytt […]

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]