PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av anteb
#903906
Har en 142 med B20A läcker olja baktill på motorn misstänker bakre vevtätning??

Måste man ta ur motorn för att byta? vad är det för tätning filtring eller packbox?

packbox passar de utan modif.?
av LarsBd
#903944
Växellåda och svänghjul måste bort och det kan man göra med motorn på plats. Original är det filtring men ska du ha dit "packbox" måste du byta hållaren som den sitter i, det medför att även oljetråget bör lossas för att kunna montera hållaren på ett enkelt och korrekt sätt. Byter du bara filtringen (som förmodligen satt där 20-40 år utan att läcka) ska den vara mättad med olja innan montage. Då behöver du heller inte ta bort hållaren utan bara ta bort en låsring samt en bricka, pilla ut resterna av den gamla filtringen montera den nya samt alla andra saker du tog bort.
av LarsBd
#904304
Arne skrev:Är det en -74 eller nyare så sitter det en simringstätning i den bakre kåpan.
Endast på B20F i 240 d.v.s. 75- ansedd för USA, allt enligt reservdelskatalogerna.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#905276
om det var jag skulle det bli som larsbd säger om du har filtring.
men det är bara min åsikt.

Med vänlig hälsning hasse.

Jag gissar på nåt knas med "clock[…]

Kan det vara dålig vattenpump? Ej bytt […]

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]