PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Speedshop
Hej alla.

Jag har ett problem.
Automatlådan i min 142 är kärv och ligger på drive lite hela tiden.
Så fort man för spaken i nån växel fram eller bak så ligger den på och driver.
Det går tungt och man får ju lite problem med att använda den.

Tips och råd tack?
Har haft en del volvos men aldrig en automat :(

Bilen är en Volvo 142 -70 Automat.
Användarvisningsbild
av lennarte
I och med att det är en "momentomvandlare" så finns det inget "friläge" så fort du flyttat spaken till något annat läge än "P" och "N". Så fort du "lägger i" en växel är ju motorn kopplad till bakhjulen och det är "trögheten" i momentomvandlaren (turbinen) som börjar vilja driva. Hur mycket det "driver" beror på temperaturen på oljan, tomgångsvarvtal och sådant.
Är det bytt olja i lådan någon gång som du vet. Oljan i automatväxellådor kan bli nästan som grus om den blir riktigt gammal. kolla på oljestickan, den ska vara klarröd och och lite genomskinlig. Ska du byta olja får du byta fler gånger för att få ut alla gammal olja. Har du då lite tur, så kan växellådan bli som ny igen. Oljan ska vara ATF Typ F/G. Har du oljekylare till växellådan kan man byta oljan genom att lossa på ena röret på kylaren och låta motorn gå på tomgång och samtidigt hälla på ny olja tills det kommer "ren" olja ut. Detta kräver försiktighet och flera händer än 2. Oljan får inte "ta slut" i lådan. Då kan det ta definitivt slut.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Speedshop
Jo jag fattar att det driver.
Men det driver som fan , inte bara lite på driven.
Man får ju bromsa och motorn går tungt på tomgång.
Måste ju slita grymt i lådan när det inte går lätt.
Har ju kört mycket jänke , där går det lätt och fint.

Bytt olja :shock:
Troligtvis är det nog INTE bytt alls på ett bra tag.
Så det får bli steg ett , bilen har stått ett bra tag men är besiktad.

Kan man tömma oljan och fylla på utan att det blir problems?
Eller måste man tömma och fylla samtidigt alltid?
Tips?
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
inte så hemma på automat lådor. du säger driver som fan det skulle inte kunna vara så att tomgången är lite hög.

Med vänlig hälsning hasse.
Användarvisningsbild
av Speedshop
gubbstrutt skrev:inte så hemma på automat lådor. du säger driver som fan det skulle inte kunna vara så att tomgången är lite hög.

Med vänlig hälsning hasse.
Fortsätter likadant även när motorn är varm och tomgången normal , därav att det går tungt när lådan verkar ligga på hela tiden.
Det är ju snarare så att lådan ligger på driven så mycket att motorn vill dö och man får gasa.....och gasar man driver det ännu mer....
Typ :roll:
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
ok jag fattar ja då antar jag att det är Lennarts förslag oljebyte som gäller då.
om du inte vill bygga om till vanlig låda.

hasse.
av rid54
När lådan är i friläge så är väl i princip alla kopplingar/bromsar lossade och motorn har inget motstånd med att dra runt ingående axel. När man väljer ett körläge (D/R) stoppas ingående axeln när rätt växel kopplas in; rotationen sker då helt i momentomvandlaren och ett visst driv ska finnas, dock utan att "döda" motorns tomgång. Hur "aggresiv" momentomvandlaren är beror nog till en del på oljetypen (rätt olja i?) och på om oljan har blivit gammal. Justeringar i övrigt som påverkar momentomvandlaren är jag inte bekant med.

Det är aldrig fel att se över motorns tomgångsinställning vad gäller förgasaren och även tändläget; står det fel till kan motorn bli väldigt vek. Sedan kan ju faktiskt finnas en risk att det inte är rätt momentomvandlare, dvs avsedd för en annan motor egentligen, om någon under bilens historia behövt byta låda eller omvandlare.

Nåt man ska göra, även om det troligen inte påverkar detta, är att kolla kick-down-vajern, så den inte är för hårt spänd, eftersom det kan ge en allmänt otrevlig låda med hårda växlingar och för höga växlingsvarvtal.

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]