PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Det går att laga (oftast). Är det tråden som gått av (är ofta slitet där) kan man löda ihop ändarna och böja till fästet till flottören lite så det inte sliter på samma ställe. Så funkar det igen. Har gjort det på flera (PV, Amazon,140) bilar och det har funkat.

Mvh
Lennart
av Rådlös
Här kan jag komma med lite överkurs för den som inte är rädd för utmaningar eller fingerfärdighet.

På ett forum såg jag en gång en tankmätare som en händig hade "fixat till". Nu hade jag nästan behövt lite bilder för att beskriva, men bildprogrammet är inte samarbetsvilligt så jag får försöka beskriva i ord.
Hursomhelst, det finns kretskort som har slitskontakter. En massa små kontaktbleck som sitter på rad i en slitskontakt. Den här händige hade tagit ett sådant kasserat kretskort och sågat ut så han fick en remsa med dom här kontaktblecken.
Sedan finns det motstånd som sitter i serie i en liten krets. Ungefär som man tänker sig en halv IC-krets. Alltså bara ena sidan med benen. DIL-krets eller SIL-krets brukar dom kallas. Dom finns i en uppsjö av olika motståndsvärden och även olika många ben. Inte nog med det, dom finns i vätsketäta utföranden och tål lösningsmedel.
Den här händige hade lött på en sådan motståndsbrygga på en utsågad bit av ett kretskort. Nu är det så väl att det är standardmått på många av dom här motståndsbryggorna och kretskortkontakterna. 1 tiondels tum, alltså 2,54 mm i cc-mått. Så motståndsbryggan passar i bästa fall rätt på kretskortkontakten. Varje sådant litet kontaktbleck brukar vara ca 15 mm långt så det blir lagom svängrum för släpkontakten som förut rörde sig över trådlindningen. Nu får den röra sig över kontaktblecken i stället och motståndsbryggan ger olika värden efter flottörarmen i bränsletanken.

Det krävs nog lite elektronikkännedom och lödkunskap för att få till det här på ett bra sätt. Men för den som vill ha lite utmaningar kan ju detta vara ett alternativ om det inte finns reservdelar.

Här kommer länkar till bildexempel ur ELFA-katalogen på SIL-motstånd. https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... dsn%C3%A4t
Och här är ett bildexempel på kretskortkontakten. Kontaktraden syns till vänster på kortet. Detta är ett så kallat lab-kort, utan komponenter, men man förstår tanken med hur det skall se ut.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20548 Man behöver alltså bara lite yta utanför kontaktblecken för att fästa etc. etc. Inte ett helt kort.

Jag gissar på nåt knas med "clock[…]

Kan det vara dålig vattenpump? Ej bytt […]

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]