PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av turbot
#128903
bryter mig in lite här
är det 25 i et på en pv 57 åxå ???
hittat fälgar som har 40 i et lär väll inte funka eller?
Användarvisningsbild
av P210
#895068
Jag besiktigar min Hot Rod med färgar från Mazda 626, (4,5 tums bultcirkel=114,3mm), 14tum med 185/70 friktionsdäck, funkar bra men jag har inga (inner)skärmar som tar i!
Har hört att fälgar från gamla Mercedes ska passa på amazon, någon som vet om det stämmer?
Dessa 13" Merca var poppis att sätta på Duetteporna när jag var i traktoråldern, de monterades med insidan utåt för att få ett fett djup! de passade inte riktigt i bultcirkeln som påpekat utan man vände muttrarna med konan utåt också, och kunde lossa och dra åt tills de centrerade hjälpligt....

En kompis fick alltid sina lossade av någon "rolig" kompis när han parkerat olämpligt och fick sedan guppa hem i maklig takt under goda skratt! Centreringsringar visste ingen vad det var då....
Användarvisningsbild
av lennarte
#895789
Svar till "rådlös" med flera,
Fram till och med Volvo Amazon hade Volvo UNF 1/2"-20 gänga till hjulbultarna. Volvo 140 och framåt har M12x1,5. Stigningen på gängan är ungefär densamma. Dom är så lika att man kan gänga på en UNF mutter på en M12 hjulbult om dom är lite slitna (vet av egen erfarenhet). Lyckades blanda ihop muttrarna jag hade kvar sedan jag körde Volvo PV med dom jag hade till min 144 för många år sedan. Det slutade med att jag bara hade 3 muttrar (som jag kunde spänna fast) på varje framhjul dom sista åren.
Amerikanska Ford från -40, -50 och -60-talet har också samma bultcirkel (114,3). En del har samma ET (ungefär) och Galaxie 5,5x15" fälgar från -50-talet passar perfekt (också egen erfarenhet). På min PV hade jag aluminiumfälgar från en Ford Mustang.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
#896116
LarsBd skrev:Upp till och med 240 hade volvo 1/2" UNF, först på 740 kom M12 muttern.
Det var som f--n. Jag var helt säker när jag kom på att vissa av muttrarna var lite större än andra. Gängorna på hjulbultarna var inte mer slitna än att dom "små" muttrarna gick att "dra fast" och dom "större "kuggade över" när man drog för hårt, så det var ju något galet. Jag hade en Amazon en kort period runt -82, annars hade jag PV-n från -76 till -91 och 140-in skruvade jag på (det var min fars bil innan) från -81 tills jag övertog 745-an från min svåger -08 Så det kan inte blivit någon "sammanblandning" med 740 muttrar, något skumt är det.

Mvh
Lennart

Jag gissar på nåt knas med "clock[…]

Kan det vara dålig vattenpump? Ej bytt […]

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]