PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kloge
Lånade ut traktorn (Krabat 59) men säg den glädle som varar.Han ringde och sa att den hade stannat.
De thördes på startmotorn att den inte hade komp i motorn.
Tog bort fördelarlocket och den stod still och då också kamaxeln.

Så då är frågan,hur lätt eller svårt är det att byta kamdrevet?Ska man ta båda eller endast fiberdrevet?Har inte öppnat och sett hur det ser ut innanför kåpan än

http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... tno=276274
av Arne
Det är inte så svårt att byta kamaxeldrevet. Kom ihåg att montera det så märkningarna kommer mitt för varandra och att rotorn pekar mot 1:ans cylinder. Normalt räcker det med att byta fiberdrevet. Packning och filtring byter du också, lägg filtringen i olja så den blir mättad innan montering.
av LarsBd
Köper du en ny sats bör du nog använda båda dreven, sätter man dit ett begagnat fiberdrev kan man nog använda det gamla ståldrevet. Vid byte så bör man ta ner tråget så blir monteringen av transmissionskåpan avsevärt enklare, dessutom kanske tråget innehåller en hel del finfördelat fibrerdrev som inte hör hemma i motorn. Det behövs nog ett par avdragare för att få bort dreven utan att åstadkomma ytterligare skada, t.ex. slå inte på kamaxeln för att få bort resterna av fiberdrevet.
Bytestipsen gäller B18 men skillnaden på en B16 kan inte vara så stor i fråga om drevbyte.
av ingesjo
Hej Köp komplett sats och byt båda.
Var beredd på att ha lite olika avdragare tillhanda.
Sist ett fiber drev gick i kras för mig satt bara stålbiten från centrum kvar.
Den satt ,,, vill jag lova.
Problemet var att komma in på ett bra sätt bakom drev centrumet.
Samt att hålla emot så avdragaren inte snurrar med kammen när man tar i för att spänna avdragarens skruv.
Går att sätta in en skruvmejsel mellan "benen" på avdragaren men då har den en tendens att glida av på baksidan.
Men till sist gick det,,, hade jag vetat hur mycket jobb det skulle bli på just den motorn så hade jag lyft ut hela motorn.
Annars så hade man en avdragare med 3 klor som man stoppade i hålen och vred sedan ca. 10 grader så klorna tog tag i fibern på baksidan... tror jag köpte den avdragaren på MotorNord..
Och för guds skull slå inte på drevet i någon riktning när du demonterar ..
Jag lyckades med att slå sönder axial lagret (Mässingsbrickan som är format som ett U) och samtidigt pluggen på baksidan av motorn (B18) på en annan bil, då blev till att lyfta ur den..
Ja jag var ung och inte så hemma i skruva då..
Användarvisningsbild
av Kloge
Bild

Till höger är de största bitarna av kamdrevet och till vänster finns de sorliga resterna av regulatorn.
Troligen den som havererat och tagit kamdrevet med sig.
Inte lätt att hitta en ny
Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]