PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#887908
LarsBd skrev:Förbandet mellan bromstrumman och axeln skall överföra hela den drivande effekten från drivaxeln till bromstrumman och där i kontaktytorna vill man ha största möjliga friktion, ska man smörja då?
Det är för att trumman ska glida lätt upp på konan och att förhindra eller i alla fall fördröja att det bildas "passningsrost" Det har jag fått lära mig en gång och så har jag alltid gjort med alla förband som skruvas ihop.
LarsBd skrev:ENV satt originalmonterad ända upp till 66 års modell.
Jag hittade en "Amzonsida" där det stod en "himla massa" om teknik och specifikationer om en massa saker. där stod också det du skrivet, men det stod "upp till andra halvan av -65". så det satt nog inte på -66-orna. Men dom kan inte varit vanliga, eller? Däremot stod det att tidiga Amazoner hade en bakaxel som hette Hayes, den har jag inte tidigare hört talas om. Salisbury på kombin visste jag men Hayes, inte en susning

Mvh
Lennart
av LarsBd
#888046
Smörjer man konan ska åtdragningsmomentet räknas om annars kommer trumman att tryckas upp för långt och i sämsta fall kommer navet därför att spricka. Motorolja ger dock inte en så kraftig smörjfilm att sämsta fallet kommer att inträffa men man bör vara medveten om att smörja på fel ställe kan leda till oönskade följder.
lennarte skrev:där stod också det du skrivet, men det stod "upp till andra halvan av -65". så det satt nog inte på -66-orna.
Läser man hela den raden du hänvisar till står det också
och i P 130 fram till chassinummer 149917 (tidigt årsmodell 1966)
Spiceraxeln var nog vanligare men ENV axeln var inte ovanlig, titta i reservdelskatalogen där står alla chassienummer listade som hade ENV både 2 och 4 dörrars.
Hayes axeln fanns troligen ända fram till sista årsmodellen, jag har själv skrotat en 69:a med en sådan axel och de är så lika Spicer att Hayes axeln har en märkbricka vid en av skruvarna till kåpan för att kunna skilja dom åt.
Användarvisningsbild
av lennarte
#888069
Ok, Tack för informationen, då överlämnar jag tråden till den rättmätige ägaren, Hoppas han får ihop det trots denna "röra" av bakaxlar det blev :-)-)

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Jakkowakko
#890757
Tack återigen alla!

Fick allt på plats nu, även om bromsarna kräver ett & ett halvt pump för att verka bra. Men har inte kunnat lufta frambromsarna då en nippel är av i ena oket... Nästa projekt, men duger så länge, inte så länge kvar av säsongen. :)
Jo, det var Spiceraxlar! Lade bara en liten gnutta ren motorolja på och skakade av det mesta, tror det vart okej. Fick det rent före iaf.

Om nån följer ännu så kanske man kan fråga om varför bilen baktänder och dör när man kört den "riktigt" varm/längre tider. Baktänder vid motorbroms och dör på tomgång om man kopplar fritt sen, får den för mycket bensin?
Hjälper att höja luftflödet på förgasaren? Har en dubbelports weber 36 på den.
Användarvisningsbild
av lennarte
#890783
Jakkowakko skrev:Men har inte kunnat lufta frambromsarna då en nippel är av i ena oket
Man kan lufta genom att ta bort bromsklossen vid den stora kolven (e.v båda klossarna) och pressa tillbaka dom ända in i botten. Har du tur kan luften tryckas tillbaka och ut genom huvudcylindern. Om du kan lossa på bromsröret på oket kan luften komma ut där, men det brukar vara fastrostat och svårt att lossa.
Jakkowakko skrev: Baktänder vid motorbroms och dör på tomgång om man kopplar fritt sen,
Kolla ventilspel och framför allt att tändningen (hela fördelaren inte bara tändläget) är ok. Inget glapp i rotoraxel och att vikterna fungerar Ok. Även vakuumet måste fungera. Har du en förgasare med 2 spjäll som följs åt eller en med ett lågfartspjäll och ett som öppnar vid dellast/vakuumstyrt?

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Jakkowakko
#890829
Aha! Då testar jag dom två vägarna först! Kändes lite dyrt att byta hela oken och då båda för att kunna lufta så.
Gick rätt bra att få upp bromsrören till cylindern där bak så med lite tur, testar försiktigt, är inte så grova grejer har jag märkt :)
Kanske går att borra hål i gamla nippeln och skruva ur den, men misstänker att den sitter alldeles för hårt fast.

Ventilspel, där blankar jag kunskapsmässigt, behöver ha upp ventilkåpan och kolla med blotta ögat att dom ser ut att gå bra?
Jag har varit och justerat lite på i tändfördelaren då den låg väldigt tätt och förstått att det skall vara 0.40 vid "fullt öppet" Kanske jag fått det lite för tätt eller för glest då och därav som det tänder för sällan/dåligt och bensin far igenom och antänds i avgasrör vid värme? Låter som det kommer från avgasröret iaf.

Det är den weber dcd 36, ena är lågfarts och andra öppnar vid plattan i matten, tror jag iaf! :)
av Rådlös
#890836
Är fördelaren jämnårig med bilen i övrigt? I en sliten fördelare går det aldrig att ställa in några brytarspetsar rätt. Känn på fördelaraxeln, glappar det om du försöker rucka den i sidled?
av ingesjo
#890856
Hej
Denna typ av Weberförgasare som du har är ganska ofta uppslitna i genomföringen för trottel axeln..
Det kan då sugas in luft vid sidan om axeln och du får fenomenet som du har med misständningar.
Finns / fanns renoverings kits där man brotchade upp hålet och efter det pressade i en lager bussning.
Kan oxå vara att dina munstycken i förgasaren inte är de optimala.
.
Hmm vet oxå att kombinationen av den Webern och en Volvo R-kam inte var speciellt lyckad heller.
Bäst kombi var med K eller D kam,, alternativt en av de modernare slipningarna av kamaxel.
.
Bromsokets luftnings nippel går att borra ut om man är försiktig,, konan i oket där nipplen tätar mot måste man vara extra rädd om.
Men där är nipplen lite tjockare så om man går ner i konan så har man tagit allt för mycket med borrmaskinen.
Brukar hjälpa med att först försöka knacka rejält med ett dorn som passar inne i hålet på nipplen.
Det är för att lossa lite på ev. rostfastnad kon och gänga
Borra sedan med ca 1/2mm större borr än hålet är,, öka på borrdimension upp tlls du är på säkra sidan så att du inte går in i gängan på oket...
Kanske du t.o.m. får köra med flera borr i intervallen 0,2mm..
Prova med typ en insex nyckel eller torx som med lite, lite våld går att knacka in i det borrade hållet och försök skruva ut den karvarande nipplen med hjälp av insexan testa detta mellan var ökninga av borr dimension..
Kan vara bra att ha en blandning av både insexor i Tum samt mm mått.
Använd inte vänstergängad så kallad "Gris pitt" för den är konisk och kommer bara att trycka ut nipplens väggar ännu hårdare mot okets gänga.
OBS var noggran så du följer original hålet när du borrar så du inte kommer allt för snett.

Jag gissar på nåt knas med "clock[…]

Kan det vara dålig vattenpump? Ej bytt […]

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]