PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av tiger138
tjenare

Jag har en pv med b16 som vägrar varva ut när man kör men varvar bra när man står still. Jag har provat original vn34 samt dubbla suh4 som är renoverade och det blir ingen skillnad så nu har jag slut på ideer. Nån som har nåt tips om vad som kan spöka? S
Sen undrar jag om vacumet till fördelaren är viktigt då jag inte har rätt anslutning på nippeln till su´arna.

Med vänlig hälsning Marcus
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Vakuumet är viktigt för motorns prestanda.

Mvh GK
av rid54
Sedan är det viktigt med tändförställningen rent allmänt. Vakuum är ena biten och till det finns centrifugalregleringen i fördelaren. Om fördelaren inte smorts på rätt sätt under sin livstid, kan regulatorn ha kärvat ihop och då blir motorn vek på högre varv. Rotorn i fördelaren ska gå att vrida i rotationsriktningen en liten bit och det ska kännas fjädrande och släpper man rotorn ska den gå tillbaka. Är rotorn stum har regulatorn fastnat. Är den "slapp" har fjädrarna givit upp och då är det nästan lika illa.
av LarsBd
Vacumet påverkar tändningen mest på tomgång och i princip inget på fullgas så om du bara kör med fullt öppna spjäll saknar vacumanslutningen betydelse. Kontrollera centrifugalregulatorn med en stroboskoplampa och en varvräknare, Vid låg tomgång upp till ca 500rpm skall inte centrifugalregulatorn göra någon förändring alls och vid 3100-3800rpm 24-30 vevaxelgrader med en kurva däremellan. Vacumet skall reglera från 0 till 16±2° vid 50 cm Hg. Kan du se att detta stämmer ligger felet troligen inte i vacum eller centrifugalregulatorn.
Går den på alla cylindrar? Tätt avgassystem?
av tiger138
LarsBd skrev:Vacumet påverkar tändningen mest på tomgång och i princip inget på fullgas så om du bara kör med fullt öppna spjäll saknar vacumanslutningen betydelse. Kontrollera centrifugalregulatorn med en stroboskoplampa och en varvräknare, Vid låg tomgång upp till ca 500rpm skall inte centrifugalregulatorn göra någon förändring alls och vid 3100-3800rpm 24-30 vevaxelgrader med en kurva däremellan. Vacumet skall reglera från 0 till 16±2° vid 50 cm Hg. Kan du se att detta stämmer ligger felet troligen inte i vacum eller centrifugalregulatorn.
Går den på alla cylindrar? Tätt avgassystem?
Den går på alla cylindrar och jämt upp till halvgas sen när man ger fullgas så vägrar den varva ut.Provat att dra ut choken ingen skillnad. Får kolla upp det där med stoboskoplampan.

Med vänlig hälsning marcus
Användarvisningsbild
av lennarte
tiger138 skrev:Den går på alla cylindrar och jämt upp till halvgas sen när man ger fullgas så vägrar den varva ut.Provat att dra ut choken ingen skillnad
Förr i tiden (-60-talet) var det fortfarande vanligt med bensin/fotogen traktorer och det hände (inte ofta, men ändå) att dom fick detta fenomen. Dom var då helt igensotade i topplocken. Det kunde vara i princip helt tätt med sot, bara en tunn kanal som gick in till ventilerna. Detta tror jag inte kan hända idag med den bensin vi har, men man kan aldrig veta. Kan vara en siten kamaxel, B18 och framför allt B20 motorerna hade problem med detta vid viss typ av körning (mycket tomgång och "gubbakörning")

Mvh
Lennart

Jag gissar på nåt knas med "clock[…]

Kan det vara dålig vattenpump? Ej bytt […]

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]