PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

woooho flashback, en snabb update innan jag glömmer detta!

jag köpte traktorn juni 2012, han gick då riktigt bra faktiskt! motorn var tidigare körd med mekanisk varvtalsregulator men den var trasig. allt eftersom så böt jag allt i tändväg, här senast hela fördelaren då min saknade båda fjädrarna till centrifugalregulatorn. den 17 juni 2013 gör jag upptäckten att min stackars brytare saknar 1/3 del av kontaktytan och är ett ända gapande hål, jag byter samma dag kondensator och brytare från bds ute i snön och sen är det frid å fröjd ett tag. nu när jag fick min flashback och gick tillbaks och läste mina gamla trådar så hände nå tråkigt den 15 februari 2014 då stod jag där helt utan gnista på stiften trots att jag kört traktorn felfritt några dagar tidigare. efter många om och men så gjorde jag ett sista försök att fixa det själv så jag plockade bland annat över en begagnad kondensator och brytare från reservdelsbilens fördelare och då fick jag gnista. nu står jag här den 14 juli och har redan en grop i min begagnade brytare och har köpt nya och ska byta igen. vad är fel?! nu vet jag inte hur många gånger den här brytaren har "klappat" och den brytaren har ju gått med biltema spolen men tänk så kanske det var biltema spolen som förstörde kondensatorn först och nu har börjat äta upp den här begagnade så att det har börjat bli gropar. är det en smartare idé att sätta tillbaks bosch spolen innan jag byter och börjar köra med nya kondensatorn och brytaren???
Som andra varit inne på så lär det vara en bra idé att fastställa att du har rätt spole för ditt system (med eller utan förkopplingsmotstånd) och att spolen är rätt kopplad om du har ett sådant motstånd. Sedan kan det kanske vara värt att byta kondingen en gång till; är den dålig så bränns brytarna snabbt. Det är inte alltid nya grejer är felfria, tyvärr.

Svarta stift är inte nödvändigtvis en följd av felaktig tändinställning. För lågt ställd tändning ger exempelvis mycket het förbränning och det blir stiften inte svarta av. Problemet har troligen med bränsletillförseln att göra. Du har visst bytt förgasaren, men trassel med flottörventilen kan vara nåt som finns på bägge, fastän i olika grad. Det är dessutom ett problem som är en smula nyckfullt. Ett sätt att få en uppfattning om hur förgasaren mår i det avseendet är att ta bort luftburken så man kommer åt kolven i förgasaren. När motorn går på tomgång (varmkörd) lyfter man kolven med fingret någon centimeter eller så. Om motorn svimmar direkt är bränslenivån troligen OK, om den varvar upp lite ett ögonblick så är bränslenivån för hög (dvs den har luftbrist i förhållande till bränslemängden). Ett rätt primitivt prov, men det ger en fingervisning. "För hög bränslenivå" kan alltså bero på att flottörventilen (nålventilen) inte tätar ordentligt. När motorn belastas går det ju åt bensin och då spelar ett minimalt läckage där ingen roll, men på tomgång går det ju inte åt mycket och då stiger nivån sakta i flottörhuset om inte ventilen kan täta ordentligt (bensinpumpen går ju hela tiden...). Jag kan ju inte säga säkert att detta har med saken att göra, men jag ville förklara vad jag menade.
rid 54:
ja vet bara inte riktigt jag ska lista ut det men biltema spolen får nog gå tror jag, sätter nog tillbaks bosch spolen då jag imte haft nå problem med den vad jag vet. När jag bytt den så sätter jag dit nya brytarna och kondningen eftersom de har jag ligger i väskan redan
skit bra tips ska testa det med så får vi se vad vi får för resultat... :D
en liten update på nuläget:

jag skulle ha bytt spole, brytare och kondensatorn idag hos syrran efter jobbet innan jag tog med den hem. det börja med att jag insåg att bosch spolen skicka jag med resten av reservdelsbilsgrejerna till motoroldies (tabbe). sen när jag kommer till syrran så tar jag upp hela fördelaren och sätter dit brytaren och justerar in den, när jag ska montera kondensatorn så passar den inte! jag har dubbelkollat jag har plockat rätt artikel men antingen har den här kondensatorn råkat hamna i fel kartong eller så är det produktions fel för att kontaktstycket går inte in i fördelaren. -.-

jag sket då i att sätta dit "halva saker" nu när allt jävlades så här... gjorde rent brytarna (var en tjock [i det här sammanhanget] vit hinna på båda punkterna och under det sen så skymtar man en liten grop som är påväg...) ett annat begagnat lock gjorde jag rent och vaxade igår så jag böt ut det andra (även det hade samma vita hinna i pulverform på stiften...) såg till att sätta dit tändkablar och rotor rätt och ordentligt. provade att starta och den gick som skit. nu har jag ställt upp tändningen lika högt som den stod innan jag börja mixtra och då gick den "bra" (lite bättre än innnan)

saker jag märkte under den här dagen:

min fördelare är glapp radiellt!!! hasse på detta forum m.fl. har frågat om detta flera gånger men jag vet inte om jag nånsin testade, jag tror jag enbart testa min förra och den var inte glapp men den nya glömde jag att göra det på, jag testade bara att centrifugalregulatorn funkade på den jag har sitter i nu.
jag vred motorn för hand tills brytaren precis skulle till att börja öppna lite lite och då vid max glapp radiellt så öppnade han åtminstone upp till 0,4 mm vid samma punkt (de är ganska illa va?) jag är medveten om att detta innebär att brytaravståndet är olika hela tiden kan man säga vilket så klart borde leda till att den går taskigt men kan detta vara anledningen till att den går som den går?

ska imorgon testa min andra fördelare så jag är säker, om den inte glappar flyttar jag över fjädrarna från den andra fördelaren till min och smörjer upp, ställer in och byter fördelare imorgon annars tar jag med mig en från motoroldies på torsdag! :D

biltema spolen har en spricka precis på kanten som muffen sitter över sen ("bra eller dåligt?" påverkar det något?)

om min fördelare är "hel" så tänkte jag som så här att då fixar jag det imorgon först, sen tar jag med mig ett nytt lock, byter kondensatorn, ny kylslang till värmepaketet och så ska jag leta på en fräsch begagnad tändspole vad sägs som den planen??

ps: tändkablarna var av märket bremi och är svarta silikon kablar.
Om man ställer brytarna med kamvinkelmätare så blir det bättre än med bladmått, allrahelst med glapp fördelare.
Siliconkablar hör inte hemma på B18/B20 enligt mig. Jag kör med samma typ som original, koppar alltså.
amarce: ja så är det ju absolut, jag märkte idag va fel jag mäter när fördelaren sitter i de är inte lätt å de blir gärna för tajt när jag gör har jag märkt, ställde mycket bättre med fördelaren i handen så man ser att den verkligen är högst upp på nocken, sen tvinga fast fördelaränden i det läget och sen ställa brytaren.
Men som sagt ska testa mina andra och plocka över grejerna. :) bara att hålla tummarna!

Helt rätt, kunde dock inte så mycket då när jag köpte dessa så jag visste inte bättre tyvärr. :/
nej nu skiter jag i det här de gick åt helvete idag, den andra är också glapp så en ny begagnad ska jag ta med imorgon, spole ska jag ta med en begagnad imorgon, brytarna och kondensatorn ska jag byta imorgon dom har jag hemma, kondensatorn var rätt trots allt, hållarna för fördelarlocket var utböjda så locket halkada av och locket gick sönder och rotorn är skadad på flera ställen så det måste jag ta med nytt imorgon. Fy fan vilken skit dag men kanske lika bra att få det här bytt så den förhoppningsvis går bra sen... återkommer när det är bytt..
okej, det jag bytt nyss: fördelare, rotor, fördelarlock, kondensator, brytare och tändspole. Jag läste på lite om bosch spolen jag hade satt innan biltema spolen och mycket riktigt så var det en spole som skulld ha ett motstånd! Samma med biltema då dom inte riktigt är rätt "dimensionerade" för att köra dessa motorer med dessa tändsystem. Nu tog jag med en bosch spole som inte ska ha motstånd så nu ska kondensatorn hålla många mil och lika så med brytarna! Locket är nytt och fräscht och tappen sitter centrerad ocn kärvar inte. Brytaravståndet är noga mätt och klacken och nockarna är smorda med fett. Han hoppa igång direkt och efter en mindre tändjustering så kan jag konstatera att motorn inte längre är svårstartad varm (trots att jag inte gjort rent tändstiften än) tomgången är lugnare och ljuden jag försökt förklara kommer mycket mer sällan (jag tror att om jag tvättar av stiften så ska det nog vara lugnt sen) och motorbromsen är mycket bättre!
Som sagt en tvätt av stiften och sen köra en längre tur och sen ta ut dom och inspektera igen. :)

jag tycker bromsservon ger ifrån sig oljud nästan skramlande vad kan de va för nå?
volvo142traktor skrev:okej, det jag bytt nyss: fördelare, rotor, fördelarlock, kondensator, brytare och tändspole. Jag läste på lite om bosch spolen jag hade satt innan biltema spolen och mycket riktigt så var det en spole som skulld ha ett motstånd! Samma med biltema då dom inte riktigt är rätt "dimensionerade" för att köra dessa motorer med dessa tändsystem. Nu tog jag med en bosch spole som inte ska ha motstånd så nu ska kondensatorn hålla många mil och lika så med brytarna! Locket är nytt och fräscht och tappen sitter centrerad ocn kärvar inte. Brytaravståndet är noga mätt och klacken och nockarna är smorda med fett. Han hoppa igång direkt och efter en mindre tändjustering så kan jag konstatera att motorn inte längre är svårstartad varm (trots att jag inte gjort rent tändstiften än) tomgången är lugnare och ljuden jag försökt förklara kommer mycket mer sällan (jag tror att om jag tvättar av stiften så ska det nog vara lugnt sen) och motorbromsen är mycket bättre!
Som sagt en tvätt av stiften och sen köra en längre tur och sen ta ut dom och inspektera igen. :)

jag tycker bromsservon ger ifrån sig oljud nästan skramlande vad kan de va för nå?
jo det brukar vara en plastventil alltså en backventil vit till färgen oftast slangen från insuget sitter på den ventilen som sitter på servot kan ofta rassla
vid tomgång hade så på min 142a i 11år då jag inte märkte att motorn gick bättre på tomgång när ja plugga slangen för å testa.
men det var mitt fall testa se va som händer akta så inte skiten går av när du tar dän slangen.
det kan även läcka runt ventilen alltså i gummiringen i servot se upp när du pillrar så att gummi ringen inte spricker av å far in i servot
kolla om det läcker på utsidan först.
byt stift på en gång istället.

hasse.
okej då vet jag vilken du pratar om, dom säljer nya backventiler och o-ringar på jobbet så får väl ta med en därifrån om de är så att den gett upp. :)

tack för all hjälp i denna tråd och alla bra tips, det uppskattas, ska ta morgondagen till att gå tillbaks i trådarna så gör jag en ny update efter jag testat era tips! :D

Jag gissar på nåt knas med "clock[…]

Kan det vara dålig vattenpump? Ej bytt […]

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]