- ons 02 jul 2014, 15:19
#876830
Då jag tidigare letat som en galning för att förstå ifall det skulle gå att passa dit 17 tums R-fälgar på Volvo 144 så har jag svaret!
Det går bara fint att passa dit dom. Bilen ifråga är en -69:as 144 som inte är sänkt. Fälgarna är 17 tums R-fälgar, gissningsvis kopior men har ET43. Blev dock tvungen att ha 5 mm spacer för att dom inte ska ta i bakre övre stötdämparinfästningen. Däcken är nya 205/50 17. Det satt 225/45 17 på ifrån början men den var grymt spårkänslig med dessa, det blev bättre med 205:orna.
Hissar man bilen med 2-pelarlyft ser det ut som att dom kommer ta i hjulhuset pga att bakaxeln rör sig i sidled vid frilyft men med bilen på marken är det inga problem.
Ett råd är att se till att ni har fräscha hjulmuttrar och tänker på att efterdra ifall ni har spacers i aluminium så ni inte tappar några däck!
http://www.mnrallycross.zoomin.se
Där finns bild på 144:an med fälgar!
Det går bara fint att passa dit dom. Bilen ifråga är en -69:as 144 som inte är sänkt. Fälgarna är 17 tums R-fälgar, gissningsvis kopior men har ET43. Blev dock tvungen att ha 5 mm spacer för att dom inte ska ta i bakre övre stötdämparinfästningen. Däcken är nya 205/50 17. Det satt 225/45 17 på ifrån början men den var grymt spårkänslig med dessa, det blev bättre med 205:orna.
Hissar man bilen med 2-pelarlyft ser det ut som att dom kommer ta i hjulhuset pga att bakaxeln rör sig i sidled vid frilyft men med bilen på marken är det inga problem.
Ett råd är att se till att ni har fräscha hjulmuttrar och tänker på att efterdra ifall ni har spacers i aluminium så ni inte tappar några däck!

http://www.mnrallycross.zoomin.se
Där finns bild på 144:an med fälgar!
Full gas, spar tid!