PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av volvo142traktor
#872158
Hej!
har en liten fundering då min b20 aldrig har tagit olja förut men har börjat gjort det nu. har haft traktorn i 2 år nu och har haft konstant samma nivå på stickan och inga konstigheter där. sen min stora renovering när motorn var ur och lyftes tillbaks så passade jag på att bl.a. byta olja och filter i motorn. nu vet jag att jag kommer få höra de här resten av livet men ja jag slog i rätt volym av biltemas halvsyntets motor olja så då har vi det sagt,(och ja rätt igen även ett biltema filter så klart!) hursom har jag åkt långa sträckor nästintill varje dag och kört traktorn konstant hela kvällar osv sen bytet gjordes. idag när jag kolla nivån så var den under minimum vilket aldrig hänt förut! när jag luktar på oljan så luktar det precis som när jag bottar ur traktorn ordentligt, jag ser ingen direkt blårök (mer grå/vit taskig färg) men nog luktar det bränd syntetolja allt! har absolut ingen som helst koll på hur motorn är och mår mekaniskt inuti, har inte ens kompressionstestat motorn... vad beror det här på, och vart och vilken väg är troligast att oljan går? å andra sidan så vill jag inte säga säkert att han förbränner heller då jag vad jag kan komma ihåg inte har efterfyllt på bra länge om jag ens gjort det en gång... kanske är så enkelt men är fortfarande orolig över röken och lukten...
av volvo142traktor
#872159
har även satt dit en ny slang och original påfyllningslocket på ventilkåpan så att jag har den slangen mellan oljepåfyllningslocket och luftfilter burken.
det är en fråga jag funderat på länge, varför väljer man som 15 åring att sätta dit ett slutet lock och proppa den anslutningen på burken? tror man att den går snabbare då eller???
lika dant med "tratten" eller rättare sagt friskluftsröret som går från framför kylaren till ett spjäll och sen in i burken varför plocka bort den? det satt original så jag antar väll att den har sin uppgift? kan nån förklara spjällets funktion och värmeröret som går från spjälllådans botten ner till grenrör/avgassystem är nyfiken!
samt om nån kan förklara smörjningen i cylindrarna på en b20 samt kolvarnas utformning samt oljeringar.
av Amarace
#872235
Börja med att sätta slangarna rätt för vevhusventilationen! Från oljepåfyllningslocket ska det gå till den nippeln på insuget som har liiiitet hål i sig (vevhusvent ut), från luftfilterburken ska det gå till flamfällan på sidan av blocket (friskluft in). (om det är en B20, B18 ska det inte vara sluten original, då tas frisk luft genom locket, som ser tätt ut men inte är det, o ut genom sidan på blocket o ett rör ner under motorn)
av rid54
#872264
B20 hade precis den slutna varianten som beskrivits, åtminstone i slutet av Amazon-eran. (från insugningsrörets nippel till locket, från flamfällan till luftburken). Om nippeln sätts igen blir det inte bra om slangarna är rätt kopplade; det kommer olja i luftburken. Det är ingen prestandaförlust att ha det på rätt sätt.

Spjället på insugsluftens väg till motorn är till för att blanda varm luft (från avgasgrenröret) med kallare luft från "lufttratten" så att motorn får lagom varm luft. Spjället styrs av en termostat. Tror inte det gör stor skillnad om det inte funkar, men då ska motorn få "kall" luft hela tiden, alltför varm insugsluft är inte bra.
Användarvisningsbild
av lennarte
#872276
Alla motorer "tar olja" den som säger något annat är inte insatt i hur en motor fungerar. Problemet är att det inte alltid syns på oljestickan att det försvinner olja. Det "fylls på" hela tiden med oförbränt bränsle (vid kallstarter) och även om motorn skulle "gå illa" eller "missa" på en cylinder då och då (det kanske inte alltid märks när man kör). Det bildas även kondensvatten vid många "start och stopp" körningar där motorn inte hinner bli riktigt "genomvarm" Detta gäller främst vintertid, men en kallstart är alltid en kallstart, nästan oavsett yttertemperatur. Därför är det så viktigt att byta till ny olja. Din motor är kanske Ok nu och går riktigt, och du kör mer så den blir "genomvarm nu. Också är det varmare väder också. Det kallas sommar... 8) :lol: :lol:
Kolvarna smörjs av olja från vevaxeln, genom vevstaken upp till kolvbulten där det "skvätter ut" och kyler undersidan av kolven. Sedan stänker det runt oljedroppar hela tiden som rinner ner på kamaxeln från smörjningen av vipparmsbryggan och även stänker det ut olja från vev och ramlager. Där kommer det ut mer och mer ju mer sliten en motor är, därför är oljetrycket lägre på en sliten motor än på en ny.

Du skrev i en annan tråd att det "sotade igen" på 2 tändstift. det är säkert så att det "smiter emellan" lite olja där men det behöver inte betyda så hemskt mycket. Du skriver inte hur många mil du kört sedan du bytte oljan. När B20 motorn var "allmän" på -70-talet räknades det som normalt med en halv till en liter olja på 100 mil. Den körning en stackars EPA Traktor får utstå får man kanske vara glad om det håller sig under det dubbla. Oljorna är ju bättre nu än på -70-talet så vi kan nog gå tillbaka till en halv till en liter olja igen

Mvh
Lennart
av volvo142traktor
#872280
amarace: okej jag tror jag förstår, nippeln du pratar om i mitt fall är proppad med en insex propp (har funderat en del om den också..). motorn är en b20A och anledningen till att jag satte slangarna så som dom sitter nu är för att det var så dom satt på en utbytesmotor jag hade i reservdelsbilen som var en 142-74 med b20 och automat låda.

rid54: jasså??? :o ja då förstår jag, då var det alltså "rätt" gjort från början?? tyckte faktiskt att jag kunde se en tunn oljefilm i slangen ända uppe mot luftburken men trodde det var inbillning. tack för infon, får göra om och göra rätt!

okej då förstår jag tack för infon! :D
av rid54
#872295
Principen är att nippeln i insugningsröret ska ha ett hål som är ungefär 1 - 2 mm eller liknande. Undertrycket i insugningsröret suger upp vevhusgaserna och det lilla undertryck som kan bildas i vevhuset "fylls ut" av att luft sugs in via slangen från luftburken, REN luft, alltså. När moton belastas hårt blir det lite övertryck i vevhuset och då suger motorn i sig både via insugningsröret och via förgasaren, så att vevhusgaserna går igenom cylindrarna och ut i avgasröret. Denna ventilation är viktig, för att inte det ska ansamlas kondensvatten i vevhuset, sådant brukar märkas på att det blir grågult klägg på insidan av påfyllningslocket. Om nippeln är igensatt brukar detta kunna hända.
av volvo142traktor
#872365
rid54: okej då är jag med, jäkla gubbe till å lura mig va sur jag blir! :( jag som blev så glad nu när jag kunde göra om och göra rätt å så sätter jag slangarna fel. hur blev det egentligen nu när jag koppla som jag gjorde? tvinga jag upp gaser å olja helt fel eller? ska byta plats på slangarna så att de blir rätt nu när jag förstår hur jag ska göra de är nämligen som så här rid54 att först hade jag slutet lock och på nippeln på luftburken satt en slangkott som var dubbelvikt och sen "stripead" alltså proppad skulle man kunna säga. sen från första anslutningen på insuget så sitter där en slang mellan den och bromsservon. sen mellan oljefällan satt det en slang till nästa anslutning på insuget. nu kör jag med ett öppet lock och dom andra slangarna sitter som förut och sen satte jag slangen fel (tack vare förra ägaren som satt så på en annan motor) för den går nu mellan det öppna locket och luftburken. men som du sa så ska ju slangen gå från locket till anslutningen på insuget och den slangen som sitter på insuget ska gå mellan oljefälla och luftburk jag rörde ihop det sorry. :wink:
Användarvisningsbild
av lennarte
#872425
Inte för att "röra till" det utan för att kanske förklara varför det var gjort som det var. På äldre Volvomotorer (B18 och tidigare) sitter oljefällan precis som på B20 motorn, men istället för att gå till luftfiltret gick det ett rör rakt ner utmed sidan på motorn och mynnade ut i "friska luften" under motorn. Då "trycktes" alternativt sögs vevhusgaserna ut med ejektorverkan av fartvinden. På B20 motorn fungerar det åt andra hållet. Där sugs vevhusgaserna ut genom påfyllningslocket till insuget och följaktligen sugs frisk luft in genom oljefällan från luftfiltret. Det äldre systemet förbjöds i USA från och med 1969 års modell. Detta var det första egentliga steget mot den avgasrening vi har idag över större delen av världen.
Har för mig att dom sista B18 motorerna (-67 - 68) hade en variant av det systemet som B20 motorn har.

Mvh
Lennart
av volvo142traktor
#872439
okej den "metoden" du förklarar såg jag faktiskt när jag leta runt på nätet efter bilder på hur det fungerar så nu förstår jag vad du menar. :) tack och bock för hjälpen säger jag bara! :D

Finns olika körlägen beroende på b[…]

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]