PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av 142volvo
Jag har ganska nedsuttna framstolar i min volvo 142-72:a , främst förarstolen, som är något tillplattade. Klädseln är dock bra men skulle nog behöva en tvätt av något slag. Någon som har erfarnehet av att ta av klädsel och tvätta? Kan man byta stoppning; köpa beg stolar och plocka eller kan man köpa nytt?
När tygklädseln är tvättad undrar jag det finns något färgförstärkande/impregnerande medel eller liknande som tar fram originalfärgen såsom den var innan solen började bleka dem för över 40 år sedan? Tack!
av Rådlös
Klädsel finns: http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... 1401100402 men du ser att det är inte billigt. Dynor och annat är nog lite värre. Du kanske skall leta på skroten. Underredet i stolramen går att åtgärda, har jag sett på andra forum. Kanske här också? Det brukar handla om den remmen som sitter i ramen.

Utan att veta, skulle jag gissa på att en överdragsklädsel blir billigare. Alltså du renoverar underredet, hittar nya (begagnade) godtagbart bra dynor och sätter på en överdragsklädsel.
av MrMaxi
Hej!

Köper du en skräddarsydd överdragsklädsel från Artex eller Pebe så blir det bra...

Köpte en klädsel till en gammal Vaz, cirka 3000 kronor. Tog någon vecka tt få den sydd men det var det värt...

Hälsn Jan
Användarvisningsbild
av SnickarD
ett spännband och popnit funkar fint för att renovera remmen. Bara att ta de gamla "krokarna" som sitter i stolsramen och trä i nya bandet. Om man vill va ekonomisk :wink: Stoppningen tog jag bara en gammal och lagom stor kudde till och la emellan. Funkar och inget som syns :)
av Bosse69
Har renoverat förarstolen i min 142`a med stoppning och nya band/krokar från vp och är supernöjd med detta, TROTS att stoppningen kostade en slant, det är värd varenda krona.

Finns olika körlägen beroende på b[…]

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]