PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#847871
resultatet blev följande: satte tillbaks allting och laddlampan, bromskrets lampan samt parkeringsbroms lampan lyser när jag slår på tändningen. men fortfarande så glöder laddlampan svagt när motorn går och börjar sen blinka starkt i takt med blinkersen. varningsblinkers fick jag inte igång kontakten måste vara bränd eller glapp då den bara funkade i ett mellanläge. blinkerspilarna i instrumentet vakna till liv för första gången sen jag köpte den men funkar bara första klicket och är sen död... oljetryckslampan fick jag inte igång igen *jävla skit.* men var väll rätt nöjd ändå (nånting måste ju blivit bättre) ända tills jag på vägen hem helt plötsligt inte hade någon fungerande blinkers över huvudtaget! helt dött inget klickande relä (men körriktningsvisaren lös svagt konstant när blinkersen var på) jag vet inte vad som hände men säkringen är hel i alla fall och ljustutan funkar.

snälla fortsätt att hjälpa mig!
#847951
Det kan vara bäst att börja med de yttre signalerna. Om du har tillgång till ett måtinstrument så mät utefter strömbanan till blinkerslamporna (grenpunkt, säkring, spaken, blinkrelä, lampor ikl jordning av lamporna). Det är inte säkert jag fått grejerna i rätt ordning enligt schemat, men har du ett schema ser du säkert hur strömmen ska gå. När du har fått själva blinkerssystemet att funka, kan de vara dags att titta på vad som händer med indikeringslamporna. Oljetryckslampan känns ju rätt bra att få igång... När tändningen är på ska det finnas 12 V i sladden som sitter på oljetryckskontakten och den ska matas genom varningslampan. Om du jordar sladden (dvs ansluter till batteri-minus eller chassit) så ska lampan tändas. Gör den inte det så kan det vara 1. fel sladd, 2. trasig lampa, 3. fel i matningen inne i instrumentet.
#848134
Att blinkers inte funkar kan ha att göra med hur varningsblinkers är inkopplade, dvs om det är nåt kontaktfel eller liknande, eller att omkopplaren är dålig.

Jag vet inte riktigt hur ditt instrument är byggt, men jag har nyligen brottats med instrumentproblem i en av mina bilar och det är som ett sorts kretskort med förbindningar till lamporna och mätarna etc och har du en sådan modell finns det ju stor risk för kallödningar och avbrutna kopparslingor och liknande.

Hittade du jordningen till instrumentet? Det är oftast bara en anslutning och så "sprider sig jorden" inom instrumentet till de lampor etc som behöver. OM det är ett kretskort, så granska alla strömbanorna och ev lödningar. Oljetryckslampan jobbar ju tvärtom, den har + ifrån instrumentet och jordar i oljetryckkontakten. Även "+" från tändlåset brukar komma in på ett ställe och grena ut sig, så samma problem som med jorden kan uppstå om det är dåliga lödningar eller avbrutna strömbanor.

Om det finns mångpoliga kontakter för anslutning av instrumentet till själva bilen, så granska noga alla stift och eventuella lödningar. Det här är inte superkomplicerat detta med instrument, men det blir ofta rackarns besvärligt eftersom det inte är helt lätt att se hur strömmen ska gå för att komma rätt, så man måste ha tålamod... Glöm inte att lampor kan vara trasiga, ibland på ett sätt som gör att de lyser en stund när man knackar lite på dem (glödtråden har gått av, men "hänger och slänger" lite och kan haka ihop när lampan skakas. Jävligt irriterande).
#848997
tack så mycket för hjälpen rid54 tillslut ordnade det sig!

jag höll på och grejade idag och så kom pappa ut och frågade varför jag sa att blinkersen inte funka. han såg nämligen att när jag drog ner blinkerspaken så lös rätt lampa konstant. jag hade då slarvat när jag kopplade in kablarna till säkringshållaren och efter mycket tänkande så kom jag tillslut på hur kablarna skulle dras för att få rätt funktion. kabeln från varningsblinkers ska ju ha konstantström medans kablen från relät som ska skicka signal ström ska enbart kunna skicka signalström när nyckeln är i tändläge. och vips när allt blev rätt så funkar nu körriktningspilarna i instrumentet hela tiden vilket dom aldrig gjort! laddlampan har slutat glöda och blinka, varningsblinkers funkar felfritt, fläkten fungerar nu när oxiden är borta och säkringen sitter fixerad, alla strömtjuvar är borttagna och alla skarvade kablar är borta!

ps. jag kom på vad kablarna som går i samma kontakt som kabeln till tankarmaturen! den korta var till choke precis som jag trodde så nu funkar den kontrollampan och den andra svarta långa gick till parkeringsbromskontakten! så nu funkar även den!
#849005
Det var kul att höra att du fick ordning på dessa mysterier! Elproblem och jordfel är sådant som många tycker är Voodoo-relaterat, men ofta räcker det med lite lugn och ro och nån sorts systematiskt felsökande. Det kan vara väldigt lärorikt med en krånglande bil, om man inte får spader... :D

Finns olika körlägen beroende på b[…]

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]